Transtejo "Seixalense" – Argibay


Ferry operated by Transtejo seen on the Tejo River heading to Cacilhas in October 2013. This ferry of the monohull type, named "Seixalense" and registered LX-3143-TL, is built in Portugal by Argibay and completed in 1981 with yard number 144. Steel hull and superstructure. It has an overall length of 102.9 ft and can accommodate 476 passengers (476+4). Fainsa Arianne seats. It is equipped with a 515 kW (700 hp) MTU 8V 396 TC main engine and a variable pitch propeller. Service speed is 10 knots. It belongs to the "Cacilhense" class, comprising eight vessels – "Cacilhense", "Madragoa", "Montes Claros", "Seixalense", "Sintrense", "Palmelense", "Dafundo" and "Campolide". Differing in having an upper deck open to the stern, the "Monsanto" class comprises four vessels – "Monsanto", "Moscavide", "Madre de Deus" and "Miratejo". Despite this difference, the twelve vessels are normally considered to belong to a single class, the "Cacilhense" class. All these vessels are designed and built in Portugal, distributed by three shipyards – Estaleiros São Jacinto (Aveiro) ¹, Argibay (Alverca) ² and Foznave (Figueira da Foz) ³. In 2024, I presume five of these ferries remain in the Transtejo fleet – "Madragoa", "Seixalense", "Sintrense", "Dafundo" and "Campolide". The "Montes Claros" is active as "Príncipe da Beira", operated since 2015 by Veltagus on the Tejo River, and the "Miratejo" as "Vale do Douro", operated by Rota do Douro on the Douro River, both reborn as tour boats.

Established in 1975 and based in Lisboa, Transtejo operates regular services and occasional services on the Tejo River estuary. Here, we see the "Seixalense" on the Cais do Sodré–Cacilhas regular service, a crossing of approximately 1 nautical mile. The name "Seixalense", demonym of Seixal, pays tribute to this Portuguese city.  


Ferry operado pela Transtejo visto no Rio Tejo a caminho de Cacilhas em Outubro de 2013. Este ferry do tipo monocasco, com o nome de "Seixalense" e registado LX-3143-TL, é construído em Portugal pela Argibay e completado em 1981 com o número de construção 144. Casco e superestrutura em aço. Possui um comprimento total de 31,35 m e pode acomodar 476 passageiros (476+4). Assentos Fainsa Arianne. Utiliza uma máquina principal MTU 8V 396 TC de 515 kW (700 hp) e uma hélice de passo variável. A velocidade de serviço é de 10 nós. Pertence à classe "Cacilhense", composta por oito embarcações – "Cacilhense", "Madragoa", "Montes Claros", "Seixalense", "Sintrense", "Palmelense", "Dafundo" e "Campolide". Diferindo por possuir o convés superior aberto à popa, a classe "Monsanto" é composta por quatro embarcações – "Monsanto", "Moscavide", "Madre de Deus" e "Miratejo". Apesar desta diferença, as doze embarcações são normalmente consideradas como pertencendo a uma única classe, a classe "Cacilhense". Todas estas embarcações são projectadas e construídas em Portugal, distribuídas por três estaleiros – Estaleiros São Jacinto (Aveiro) ¹, Argibay (Alverca) ² e Foznave (Figueira da Foz) ³. Em 2024, presumo que cinco destes ferries permaneçam na frota da Transtejo – "Madragoa", "Seixalense", "Sintrense", "Dafundo" e "Campolide". O "Montes Claros" encontra-se activo como "Príncipe da Beira", operado desde 2015 pela Veltagus no Rio Tejo, e o "Miratejo" como "Vale do Douro", operado pela Rota do Douro no Rio Douro, ambos renascidos como barcos de turismo.

Estabelecida em 1975 e baseada em Lisboa, a Transtejo opera serviços regulares e serviços ocasionais no estuário do Rio Tejo. Aqui, vemos o "Seixalense" no serviço regular Cais do Sodré–Cacilhas, uma travessia de aproximadamente 1 milha náutica. O nome "Seixalense", gentílico de Seixal, presta tributo a esta cidade portuguesa.  


¹  "Estaleiros São Jacinto, S.A.R.L.", Aveiro, Portugal
²  "Argibay – Sociedade de Construções Navais e Mecânicas, S.A.R.L.", Alverca, Portugal
³  "Foznave – Estaleiros Navais da Figueira da Foz, Lda." (?1969–2007), Figueira da Foz, Portugal
  "TTSL – Transtejo Soflusa" ("Transtejo – Transportes Tejo, S.A." e "Soflusa – Sociedade Fluvial de Transportes, S.A.") 


Transtejo 

Established in 1975 and based in Lisboa, Transtejo operates regular services and occasional services on the estuary of the Tejo River. ●

"Cacilhense" class

Name

Registration

Year

Built

Cacilhense


LX-3140-TL

--

Argibay (Alverca)

1981

#143

Madragoa


LX-3141-TL

--

Estaleiros São Jacinto (Aveiro)

1981

#131

Montes Claros ¹

Príncipe da Beira

LX-3142-TL

--

Estaleiros São Jacinto (Aveiro)

1981

#132

Seixalense


LX-3143-TL

--

Argibay (Alverca)

1981

#144

Sintrense


LX-3144-TL

--

Argibay (Alverca)

1982

#145

Palmelense


LX-3145-TL

--

Argibay (Alverca)

1982

#146

Dafundo


LX-3150-TL

--

Foznave (Figueira da Foz)

1983

#035

Campolide


LX-3152-TL

--

Foznave (Figueira da Foz)

1983

#034


"Monsanto" class Upper deck open to the stern.

Name

Registration

Year

Built

Monsanto

 

LX-3146-TL

--

Estaleiros São Jacinto (Aveiro)

1982

#133

Moscavide

 

LX-3148-TL

--

Estaleiros São Jacinto (Aveiro)

1982

#134

Madre de Deus

 

LX-3149-TL

--

Estaleiros São Jacinto (Aveiro)

1982

#135

Miratejo ²

Vale do Douro

LX-3151-TL

--

Estaleiros São Jacinto (Aveiro)

1982

#136


¹  Sold (in 2006?). Since 2015, operated by Veltagus on the Tejo River, refitted as a tour boat and renamed "Príncipe da Beira".
²  Sold (in 2001?). Since 2006, operated by Rota do Douro on the Douro River, refitted as a tour boat and renamed "Vale do Douro".

Due additions or corrections are welcome.



It's October 2013 and after its trip of around eight minutes, the "Seixalense" approaches the Cacilhas River Terminal on the south bank of the Tejo River, passing the "Dafundo", which is enjoying a well-deserved break. As a note of interest, all of these vessels have restrooms on the main deck aft, easily spotted by the partially covered windows. The middle window corresponds to the crew restroom. In my opinion, another interesting note in these robust, functional ships with balanced lines, projected and built in Portugal – the attractive design of the smokestacks. ● 

Estamos em Outubro de 2013 e depois da sua viagem de cerca de oito minutos o "Seixalense" faz a aproximação ao Terminal Fluvial de Cacilhas na margem sul do Rio Tejo, passando pelo "Dafundo", que desfruta de uma merecida pausa. Como nota de interesse, todas estas embarcações possuem as casas de banho no convés principal à popa, facilmente perceptíveis pelas janelas parcialmente tapadas. A janela do meio corresponde à casa de banho para os tripulantes. A meu ver, outra nota interessante nestes navios robustos, funcionais e de linhas equilibradas, projectados e construídos em Portugal – o apelativo desenho das chaminés. ●


● References 

Wikipedia | "Transtejo & Soflusa
Wikipedia | "Transtejo & Soflusa" pt-PT
Wikipedia | "Argibay" n/a
Wikipedia | "MTU Friedrichshafen"
ShipSpotting | "Seixalense"
Transportes XXI | "Classe Cacilhense"
Wikipedia | "Ferry"
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboa" pt-PT
Wikipedia | "Cacilhas"
Wikipedia | "Cacilhas" pt-PT
Wikipedia | "Seixal"
Wikipedia | "Seixal" pt-PT


1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft 
1 nautical mile → 1.15078  mile → 1,852 km
1 kn or knot → 1.15078 mph → 1,852 km

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