Carris 2443 – Caetano City Gold MAN 2KD


Bus operated by Carris seen on Avenida Infante Dom Henrique, Lisboa, in May 2019. This bus with fleet number 2443 is a Caetano City Gold MAN 2KD registered in 2005 and included in a series of 50 units, 2401–2450, placed in service in 2005–2006. It has an overall length of 39.4 ft and can accommodate 35 seated passengers and 44 standees (35+44+1). Esteban Urban 90 seats. It uses the MAN 18.280 HOCL-NL chassis with the 206 kW (280 hp) MAN D0836 LOH engine. As a note of interest, the 2451–2500-series, placed in service in 2006, uses the same MAN 18.280 HOCL-NL chassis, but combined with a Marcopolo Viale body. Some sources consider these two batches a single series, 2401–2500. Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. Here, we see this Caetano City Gold MAN 2KD near the Lisboa–St.ª Apolónia rail station on express service 781, Cais do Sodré–Prior Velho.

The MAN 18.xxx HOCL-NL or MAN A69 chassis is used on low-entry buses with the engine mounted horizontally or vertically at the rear. Voith or ZF gearboxes. It can be found with a wide variety of bodies, including the Alexander ALX300 in the United Kingdom, the Volgren CR228L in Australia, or the Caetano City Gold MAN 2KD and Marcopolo Viale in Portugal. It is succeeded by the MAN LE 19.xxx chassis. 18.280 HOCL-NL denotes a low-entry or low-floor (HOCL-NL, Niederflur Linienbus) bus chassis (HOCL-NL, Omnibuschassis), equipped with a rear mounted engine (HOCL-NL, Heck) and air suspension (HOCL-NL, Luft). Maximum gross vehicle weight is 18 t (18.280) and nominal output is 280 hp (18.280). The MAN D0836 LOH engine, with a displacement of 6.9 liters and power outputs between 176 kW and 251 kW, is used in buses and specialized vehicles. D0836 LOH denotes a 6 cylinder diesel engine (D0836), with exhaust turbocharging and intercooling (LOH, Abgasturboaufladung mit Ladeluftkühlung), mounted at the rear (LOH, Heckeinbau), and destined for buses and coaches (LOH, Omnibusse¹. Each of its cylinders features a diameter of Ø 108 mm (D0836) ² and a stroke of 125 mm (D0836) ³.

The Caetano City Gold is a low-entry bus body, with evident MAN Lion’s City genetics. It is a familiar presence on the streets of Lisboa since 2004, wearing the yellow and white paint scheme ⁴ adopted by Carris in its bus fleet in the late nineties. It is operated by Carris in two visually identical series, combined with the MAN 18.280 HOCL-NL chassis (2401–2450-series) or with the more powerful 18.310 HOCL-NL (2201–2310-series). The Caetano City Gold seems to have proved its worth by resisting Lisboa's harsh orography, as well as its cobblestone streets, and after a competent service life it is now giving way to a new generation of models, combined with compressed natural gas (CNG) or electric powertrains.

Autocarro operado pela Carris visto na Avenida Infante Dom Henrique, Lisboa, em Maio de 2019. Este autocarro com o número de frota 2443 é um Caetano City Gold MAN 2KD registado em 2005 e incluído numa série de 50 unidades, 2401–2450, colocada em serviço em 2005–2006. Tem um comprimento total de 12 m e pode acomodar 35 passageiros sentados e 44 de pé (35+44+1). Assentos Esteban Urban 90. Utiliza o chassis MAN 18.280 HOCL-NL com o motor MAN D0836 LOH de 206 kW (280 hp). Como nota de interesse, a série 2451–2500, colocada em serviço em 2006, utiliza o mesmo chassis MAN 18.280 HOCL-NL, mas combinado com uma carroçaria Marcopolo Viale. Algumas fontes consideram estes dois lotes uma única série, 2401–2500. Estabelecida em 1872 e baseada em Lisboa, a Companhia Carris de Ferro de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para Carris, opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Caetano City Gold MAN 2KD perto da estação ferroviária de Lisboa–St.ª Apolónia no serviço expresso 781, Cais do Sodré–Prior Velho.

O chassis MAN 18.xxx HOCL-NL ou MAN A69 é usado em autocarros de entrada rebaixada com o motor montado horizontalmente ou verticalmente à retaguarda. Caixas de velocidades Voith ou ZF. Pode ser encontrado com uma grande variedade de carroçarias, incluindo o Alexander ALX300 no Reino Unido, o Volgren CR228L na Austrália, ou os Caetano City Gold MAN 2KD e Marcopolo Viale em Portugal. É sucedido pelo chassis MAN LE 19.xxx. 18.280 HOCL-NL denota um chassis de autocarro (HOCL-NL, Omnibuschassis), com entrada ou piso rebaixado (HOCL-NL, Niederflur Linienbus), equipado com um motor montado à retaguarda (HOCL-NL, Heck) e suspensão pneumática (HOCL-NL, Luft). O peso bruto máximo do veículo é de 18 t (18.280) e a potência nominal é de 280 hp (18.280). O motor MAN D2676 LOH, com uma cilindrada de 6 871 cm³ e potências entre 176 kW e 251 kW, é utilizado em autocarros e veículos especializados. D0836 LOH denota um motor diesel de 6 cilindros (D0836), com turbo-compressor e intercooling (LOH, Abgasturboaufladung mit Ladeluftkühlung), montado à retaguarda (LOH, Heckeinbau), e destinado a autocarros (LOH, Omnibusse¹. Cada um dos seus cilindros possui um diâmetro de Ø 108 mm (D0836) ² e um curso de 125 mm (D0836) ³.

O Caetano City Gold é uma carroçaria de autocarro de entrada rebaixada, com evidente genética do MAN Lion’s City. É uma presença familiar nas ruas de Lisboa desde 2004, com o esquema de pintura amarelo e branco ⁴ adoptado pela Carris na sua frota de autocarros desde o final dos anos noventa. É operado pela Carris em duas séries visualmente idênticas, combinado com o chassis MAN 18.280 HOCL-NL (série 2401–2450) ou com o mais potente 18.310 HOCL-NL (série 2201–2310). O Caetano City Gold parece ter provado o seu valor resistindo à dura orografia de Lisboa, assim como às suas ruas de paralelepípedos, e depois de uma competente vida de serviço está agora a dar lugar à nova geração de modelos, combinados com motorizações a gás natural comprimido (CNG) ou eléctricas.


¹   LOH, in the presence of a vertical engine. A horizontal engine for installation under the bus floor is indicated by the letter U (LUH, Unterflurbauweise). | LOH, na presença de um motor vertical. Um motor horizontal para instalação sob o piso do autocarro é assinalado pela letra U (LUH, Unterflurbauweise).
²   108→10808  (D0836)
³   125→13→133  (D0836)
   Yellow, black window trim, slate grey bumpers and lower side panels, white roof. | Amarelo, guarnição de janelas preta, pára-choques e painéis laterais inferiores cinzento ardósia, teto branco.


Carris

Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. ●

2401–2450  | First five units in the series

Fleet Number

Registration

Year

Built

2401

Bus

50-AL-14

2005

2005

2402

 

50-AL-13

2005

2005

2403

 

50-AL-12

2005

2005

2404

 

50-AL-11

2005

2005

2405

 

50-AL-10

2005

2005


2443

 

29-AX-05

2005

2005



● References

Wikipedia | "Carris"
Wikipedia | "Carris" pt-PT
Wikipedia | "CaetanoBus"
CaetanoBus | "Caetano City Gold" manufacturer's website in 2006
Wikipedia | "MAN Truck & Bus"
Wikipedia | "MAN Lion's City"
MAN | "MAN bus chassis 18.240 / 280 / 310 HOCL-NL
MAN | "Diesel- und Gasmotoren für Fahrzeuge
Ian Manning | "The Bus Fleets of Portuguese Cities and Municipalities"

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci


● Check it here, the Carris 2470, from the 2451–2500-series, same chassis fitted with a Marcopolo Viale body.

● Check it here, one of the newer Caetano City Gold models.

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