Transpraia 3 – Schöma


Diesel locomotive operated by Transpraia seen at the Costa da Caparica (Nova Praia) terminus, on the Costa da Caparica tourist line, in September 2019. This diesel-mechanic locomotive with fleet number 3 is built by Schöma (Christoph Schöttler Maschinenfabrik) and uses a 25 kW (34 hp) Mercedes-Benz engine. Wheelset arrangement is B'. Gauge is 1 ft 11 5⁄8 in. I believe top speed is around 12 mph. The two-axle cars, open on the sides, can accommodate 32 seated passengers. Based in Costa da Caparica, Transpraia, short for Transpraia – Transportes Recreativos da Praia do Sol, runs its seasonal services from June 1st to September 30th, between Costa da Caparica (Nova Praia) and Fonte da Telha, along the dunes of the Costa da Caparica beaches, a distance of around 6 miles ¹. First public service takes place on June 29, 1960. With the summer season drawing to a close, we find this Schöma locomotive, number 3 of the fleet, with cars 19 and 16, waiting for the 10:30 h departure to Fonte da Telha.

Locomotiva diesel operada pela Transpraia vista no término da Costa da Caparica (Nova Praia), na linha turística da Costa da Caparica, em Setembro de 2009. Esta locomotiva diesel-mecânica com o número de frota 3 é fabricada pela Schöma (Christoph Schöttler Maschinenfabrik) e utiliza um motor Mercedes-Benz de 25 kW (34 hp). A disposição do rodado é B'. A bitola é de 600 mm. Acredito que a velocidade máxima seja à volta de 20 km/h. As carruagens de dois eixos, abertas de lado, podem acomodar 32 passageiros sentados. Baseada na Costa da Caparica, a Transpraia, abreviado de Transpraia – Transportes Recreativos da Praia do Sol, opera os seus serviços sazonais de 1 de Junho a 30 de Setembro, entre a Costa da Caparica (Nova Praia) e a Fonte da Telha, ao longo das dunas das praias da Costa da Caparica, uma distância de cerca de 9 km ¹ . O primeiro serviço público tem lugar a 29 de Junho de 1960. Com a temporada de Verão a chegar ao fim, encontramos esta locomotiva Schöma, número 3 da frota, com as carruagens 19 e 16, a aguardar a partida das 10:30 h para a Fonte da Telha.  


1 km → 0,667 mile (metric)
1 km → 0,621 mile (international) 
1 m → 3,281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric) 
1 kW → 1,341 hp  

¹ In 2018.


Transpraia locomotives

n/a - ?
1 - 1962  Schöma
2 - 1962  Schöma
3→1 - 1968  Schöma
4→2 - 1968  Schöma
5→3- 1974  Schöma
4 - Schöma

Data for this table comes from various sources, which do not coincide on the manufacture dates (and service lives). Documented corrections are welcome. | Os dados para esta tabela provêm de diversas fontes, que não coincidem nas datas de fabrico (e vidas de serviço). Correcções documentadas são bem-vindas.





● References

Transpraia | História
The Tramways of Portugal, by B.R. King and J.H. Price | ISBN 0-948106-19-0 
Boletim da C.P. | O Caminho de Ferro Recreativo da Costa de Caparica, by António Simões do Rosário 
Flecha de Prata | III Série,  Nº7, Outubro 2014 | Subsídios para a história do comboio “Transpraia”, by Valdemar Tomás 
Trainspotter | Nº13, Agosto 2011 | O comboio da Praia do Sol, by Carlos Loução 


● Curious on how this tiny locomotive, the Transpraia 3, runs and sounds like? Check it here, painted in dark blue over white, seen in operation in 2014 along with sister units 2 and 4 on this video retrieved from the Clube de Entusiastas do Caminho de Ferro channel.





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