Soflusa "Fantasia" – Brisbane Ship Constructions D12 26m Ferry


Ferry operated by Transtejo ¹ seen on the Tejo River docked at the Terminal Fluvial do Cais do Sodré in May 2015. This ferry of the catamaran type, named "Fantasia" and registered LX-3192-TL, is a Brisbane Ship Constructions D12 26m Low Wash Passenger Ferry completed in 1999, yard number (n/a). Aluminum hull and superstructure. It has an overall length of 86.6 ft and can accommodate 146 passengers (146+3). It uses two 366 bkW (490 bhp) Caterpillar 3196E main engines and two fixed pitch propellers. Maximum speed is 26 knots. "Fantasia", the sole member of its class, is built in Australia by Brisbane Ship Constructions ². Originally the prototype for a fast displacement low wash vessel and named "Suzanne", it is acquired by Fantasea Cruises, renamed "Fantasea 88", and used on inter-island services operating out of Shute Harbour in the Whitsunday region, off the central coast of Queensland. In 2001, it is acquired by the Transtejo group, renamed "Fantasia", and initially used on the Cacilhas–Parque das Nações regular service. Since then, it has been used on regular services and occasional services. The paint scheme with blue waves on the sides is a particular feature of this class. As a note of interest, the manufacturer of the "Fantasia", Brisbane Ship Constructions, identifies it as a "D12 26m Low Wash Passenger Ferry". "D12" is the design reference, "26m" the nominal length, "Low Wash" refers to the vessel's low impact on the water environment during its movement (waves) and "Passenger Ferry" to its function or typology.

Established in 1975 and based in Lisboa, Transtejo operates regular services and occasional services on the estuary of the Tejo River. 

Ferry operado pela Transtejo ¹ visto no Rio Tejo atracado no Terminal Fluvial do Cais do Sodré em Maio de 2015. Este ferry do tipo catamaran, com o nome de "Fantasia" e registado LX-3192-TL, é um Brisbane Ship Constructions D12 26m Low Wash Passenger Ferry completado em 1999, número de construção (n/a). Casco e superestrutura em alumínio. Possui um comprimento total de 26,40 m e pode acomodar 146 passageiros (146+3). Utiliza duas máquinas principais Caterpillar 3196E de 366 bkW (490 bhp) e duas hélices de passo fixo. O "Fantasia", único membro da sua classe, é construído na Austrália pela Brisbane Ship Constructions ². Originalmente o protótipo de um catamaran rápido para águas rasas e baptizado de "Suzanne", é adquirido pela Fantasea Cruises, rebaptizado de "Fantasea 88", e utilizado em serviços inter-ilhas operando a partir de Shute Harbour na região de Whitsunday, ao largo da costa central de Queensland. Em 2001, é adquirido pelo grupo Transtejo, rebaptizado "Fantasia", e utilizado inicialmente no serviço regular Cacilhas–Parque das Nações. Desde então, tem sido utilizado em serviços regulares e serviços ocasionais. O esquema de pintura com ondas azuis nas laterais é uma particularidade desta classe. Como nota de interesse, o fabricante do "Fantasia", a Brisbane Ship Constructions, identifica-o como "D12 26m Low Wash Passenger Ferry". "D12" é a referência do projecto, "26m" o comprimento nominal, "Low Wash" refere-se ao baixo impacto da embarcação no meio aquático durante a sua deslocação (ondas) e "Passenger Ferry" à sua função ou tipologia.

Estabelecida em 1975 e baseada em Lisboa, a Transtejo opera serviços regulares e serviços ocasionais no estuário do Rio Tejo. 


¹ "Cesário Verde", "Pedro Nunes" and "Fantasia" are vessels of the Soflusa fleet chartered by Transtejo. Soflusa is since 2001 part of the Transtejo group. ● O "Cesário Verde", o "Pedro Nunes" e o "Fantasia" são embarcações da frota Soflusa afretadas pela Transtejo. A Soflusa é desde 2001 parte do grupo Transtejo.
²  "BSC Marine Design Pty Ltd", Brisbane, Queensland, Australia.


Classe "Fantasia"

Name

Registration

Year

Built

Suzanne

Fantasea 88

Fantasia

LX-3192-TL

--

Brisbane Ship Constructions

1999

#?



Due additions or corrections are welcome.




It's October 2014, when around four in the afternoon we surprise the little "Fantasia" leaving the Terminal Fluvial do Cais do Sodré. Given the mild weather conditions, a good number of passengers chose to travel on the upper open deck, enjoying a beautiful panoramic view of the Tejo River and surrounding landscapes. Unfortunately, I did not record at the time the service that the "Fantasia" would be carrying out – perhaps the Lisboa–Seixal crossing, but I can be wrong. ●

Estamos em Outubro de 2014, quando por volta das quatro da tarde surpreendemos o pequeno "Fantasia" a deixar o Terminal Fluvial do Cais do Sodré. Dadas as condições de tempo amenas, um bom número de passageiros escolheu viajar no tombadilho superior aberto, desfrutando de uma bela vista panorâmica do Rio Tejo e paisagens envolventes. Infelizmente, não registei na altura o serviço que o "Fantasia" estaria a efectuar – talvez, a travessia Lisboa–Seixal, mas posso estar errado. ●


Being the smallest (cuttest?) of the catamarans operated by Transtejo, the "Fantasia" has somehow gained the affection of many passengers and even has its own fan page. ●

Sendo o mais pequeno (mais giro?) dos catamarans operado pela Transtejo, o "Fantasia" ganhou de alguma forma o afecto de muitos passageiros e até possui a sua própria página de fãs. ●

"Fantasia" fan page | Barco Fantasia – Transtejo


● References

Wikipedia | "Transtejo & Soflusa"
Wikipedia | "Transtejo & Soflusa"
Wikipedia | "BSC Marine Group"
Wikipedia | "Caterpillar"
Transtejo | "Fantasia"
Transportes XXI | "Classe Fantasia"
Wikipedia | "Ferry"
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboa"

1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft 
1 nautical mile → 1.15078  mile → 1,852 km
1 kn or knot → 1.15078 mph → 1,852 km

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo

Back to Normality