Soflusa "Fantasia" – Brisbane Ship Constructions D12 26m Ferry
Ferry operated by Transtejo ¹ seen on the Tejo River docked at the Terminal Fluvial do Cais do Sodré in May 2015. This ferry of the catamaran type, named Fantasia and registered LX-3192-TL, is a Brisbane Ship Constructions D12 26m Low Wash Passenger Ferry completed in 1999, yard number (n/a). Aluminum hull and superstructure. It has an overall length of 86.6 ft and can accommodate 146 passengers (146+3). It uses two 366 bkW (490 bhp) Caterpillar 3196E main engines and two fixed pitch propellers. Maximum speed is 26 knots. Fantasia, the sole member of its class, is built in Australia by Brisbane Ship Constructions. Originally the prototype for a fast displacement low wash vessel and named Suzanne, it is acquired by Fantasea Cruises, renamed Fantasea 88, and used on inter-island services operating out of Shute Harbour in the Whitsunday region, off the central coast of Queensland. In 2001, it is acquired by the Transtejo group, renamed Fantasia, and initially used on the Cacilhas–Parque das Nações regular service. Since then, it has been used on regular services and occasional services. The paint scheme with blue waves on the sides is a particular feature of this class.
Established in 1975 and based in Lisboa, Transtejo operates regular services and occasional services on the Tejo River estuary. The Yellow Boat River Tour results from a partnership with Carristur. ●
Ferry operado pela Transtejo ¹ visto no Rio Tejo atracado no Terminal Fluvial do Cais do Sodré em Maio de 2015. Este ferry do tipo catamaran, com o nome de Fantasia e registado LX-3192-TL, é um Brisbane Ship Constructions D12 26m Low Wash Passenger Ferry completado em 1999, número de construção (n/a). Casco e superestrutura em alumínio. Possui um comprimento total de 26,40 m e pode acomodar 146 passageiros (146+3). Utiliza duas máquinas principais Caterpillar 3196E de 366 bkW (490 bhp) e duas hélices de passo fixo. O Fantasia, único membro da sua classe, é construído na Austrália pela Brisbane Ship Constructions. Originalmente o protótipo de um catamaran rápido para águas rasas e baptizado de Suzanne, é adquirido pela Fantasea Cruises, rebaptizado de Fantasea 88, e utilizado em serviços inter-ilhas operando a partir de Shute Harbour na região de Whitsunday, ao largo da costa central de Queensland. Em 2001, é adquirido pelo grupo Transtejo, rebaptizado Fantasia, e utilizado inicialmente no serviço regular Cacilhas–Parque das Nações. Desde então, tem sido utilizado em serviços regulares e serviços ocasionais. O esquema de pintura com ondas azuis nas laterais é uma particularidade desta classe.
Estabelecida em 1975 e baseada em Lisboa, a Transtejo opera serviços regulares e serviços ocasionais no estuário do Rio Tejo. O Yellow Boat River Tour resulta de uma parceria com a Carristur. ●
¹ Cesário Verde, Pedro Nunes, and Fantasia are vessels of the Soflusa fleet chartered by Transtejo. Soflusa is since 2001 part of the Transtejo group. | O Cesário Verde, o Pedro Nunes, e o Fantasia são embarcações da frota Soflusa afretadas pela Transtejo. A Soflusa é desde 2001 parte do grupo Transtejo.
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 nautical mile → 1.15078 mile → 1,852 km
1 knot → 1.15078 mph → 1,852 kmFantasia | LX-3192-TL | 1999 | n/a |
Being the smallest (cuttest?) of the catamarans operated by Transtejo, the Fantasia has somehow gained the affection of many passengers and even has its own fan page. ●
Sendo o mais pequeno (mais giro?) dos catamarans operado pela Transtejo, o Fantasia ganhou de alguma forma o afecto de muitos passageiros e até possui a sua própria página de fãs. ●
Comments
Post a Comment