Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat


Ferry operated by Transtejo seen on the Tejo River arriving at Terminal Fluvial do Seixal in July 2019. This ferry of the catamaran type, named "Algés" and registered LX-3168-TL, is an FBM Marine TransCat completed in 1995, yard number 1422. Aluminum hull and superstructure. It has an overall length of 147.6 ft and can accommodate 496 passengers (496+4). Fainsa Arianne seats. It uses two 960 kW (1287 hp) Deutz MWM TBD 616 V16 main engines and two Lips water jets, and can operate in just 6.6 ft of water. Service speed is 22 knots. Its class includes four vessels – "Algés", "Castelo", "Chiado" and "Bica". "Algés" and "Castelo" are designed and built in the United Kingdom by FBM Marine ¹. "Chiado" and "Bica" are built under license in Portugal by Estaleiros Navais do Mondego ². Similar in appearance, vessels from the "Algés" class are shorter and less powerful than those in the "S. Julião" class.

Conceptually, the TransCat seems to derive from the 45 m "Solent" project developed by FBM Marine in the early nineties, itself derived from the 30 m "Solent" project that would materialize in the "Red Jet 1" and "Red Jet 2" fast ferries (#1289 and 1290) operated since 1991 by Red Funnel in the Solent Strait, between Southampton and Cowes on the Isle of Wight. As can be seen, the TransCat's elegant superstructure is an adaptation of that designed in 1993 by FBM Marine and Terence Disdale (Disdale Designs) for the TriCat 45 family of fast passenger ferries operated since June 1995 by Shun Tak–China Travel Shipping Management Co., Ltd. (信德中旅船務管理有限公司) on the "TurboJET" (噴射飛航) service between Hong Kong and Macau, with service speeds of around 45 knots. As a note of interest, in August 1995, on its 36-hour journey between Cowes and Lisboa, the "Algés" reached a maximum speed of 29 knots. The "Castelo" arrived about a month later.

Established in 1975 and based in Lisboa, Transtejo ³ operates regular services and occasional services in the estuary of the Tejo River. Here, we see the "Algés" on the Cais do Sodré–Seixal regular service, a crossing of approximately 3.9 nautical miles. The name "Algés" pays tribute to this former civil parish in the municipality of Oeiras.


Ferry operado pela Transtejo visto no Rio Tejo a chegar ao Terminal Fluvial do Seixal em Julho de 2019. Este ferry do tipo catamaran, com o nome de "Algés" e registado LX-3168-TL, é um FBM Marine TransCat completado em 1995, número de construção 1422. Casco e superestrutura em alumínio. Possui um comprimento total de 45 m e pode acomodar 496 passageiros (496+4). Assentos Fainsa Arianne. Utiliza duas máquinas principais Deutz MWM TBD 616 V16 de 960 kW (1287 hp) e dois jactos de água Lips, e pode operar com profundidades de apenas 2 m. A velocidade de serviço é de 22 nós. A sua classe inclui quatro embarcações – "Algés", "Castelo", "Chiado" e "Bica". O "Algés" e o "Castelo" são projectados e construídos no Reino Unido pela FBM Marine ¹. O "Chiado" e o "Bica" são construídos sob licença em Portugal pelos Estaleiros Navais do Mondego ². De aparência semelhante, as embarcações da classe "Algés" são mais curtas e menos potentes que as da classe "S. Julião".

Conceptualmente, o TransCat parece derivar do projecto "Solent" de 45 m desenvolvido pela FBM Marine no inicio dos anos noventa, ele próprio derivado do projecto "Solent" de 30 m que viria a materializar-se nos "ferries" rápidos "Red Jet 1" e "Red Jet 2" (#1289 e 1290) operados desde 1991 pela Red Funnel no Estreito de Solent, entre Southampton e Cowes na Ilha de Wight. Como é perceptível, a elegante superestrutura do TransCat é uma adaptação daquela concebida em 1993 pela FBM Marine e por Terence Disdale (Disdale Designs) para a família de ferries rápidos de passageiros TriCat 45 operada desde Junho de 1995 pela Shun Tak–China Travel Shipping Management Co., Ltd. (信德中旅船務管理有限公司) no serviço "TurboJET" (噴射飛航) entre Hong Kong e Macau, com velocidades de serviço na ordem dos 45 nós. Como nota de interesse, em Agosto de1995, na sua viagem de 36 horas entre Cowes e Lisboa, o "Algés" alcançou uma velocidade máxima de 29 nós. O "Castelo" chegou cerca de um mês depois.

Estabelecida em 1975 e baseada em Lisboa, a Transtejo ³ opera serviços regulares e serviços ocasionais no estuário do Rio Tejo. Aqui, vemos o "Algés" no serviço regular Cais do Sodré–Seixal, uma travessia de aproximadamente 3,9 milhas náuticas. O nome "Algés" presta tributo a esta antiga freguesia do município de Oeiras.


¹  "FBM Marine Ltd.", Cowes, Isle of Wight, United Kingdom
²  "Estaleiros Navais do Mondego, S.A.", Figueira da Foz, Portugal
³  "TTSL – Transtejo Soflusa" ("Transtejo – Transportes Tejo, S.A." and "Soflusa – Sociedade Fluvial de Transportes, S.A.")


TransCat "Algés" Class
Operated by Transtejo. Based in Lisboa, Transtejo operates regular services and occasional services in the estuary of the Tejo River.

Name

Registration

OL/TS

Built

Algés

LX-3168-TL

9112521

45 m

25 kn

FBM Marine (Cowes)

1995

#1422

Castelo

LX-3169-TL

9112533

45 m

25 kn

FBM Marine (Cowes)

1995

#1423

Chiado

LX-3170-TL

9112612

45 m

25 kn

FBM Marine/Estaleiros Navais do Mondego (Figueira da Foz)

1995

?

Bica

LX-3171-TL

9112624

45 m

25 kn

FBM Marine/Estaleiros Navais do Mondego (Figueira da Foz)

1996

?


Due additions or corrections are welcome. | Devidas adições ou correcções são bem-vindas.


 Meet some relatives of the "Algés"


UNITED KINGDOM
Solent Classes, the "Red Jets" (1, 2, 3, 5) 
Operated by Red Funnel. Based in Southampton, Red Funnel operates regular services between Southampton and Cowes on the Isle of Wight. Possibly not evident to the casual eye, some technical premises of the 30 m Solent Class catamarans, such as the hull design, contributed to the development of the larger TriCat and 45 m Solent concepts.

Name

Registration

OL/TS

Built

Red Jet 1 ¹

CM Jet 1

9001679

32,5 m

38 kn

FB Marine (Cowes, UK)

1991

#1289

Red Jet 2 ¹

CM Jet 2

9001681

32,5 m

38 kn

FB Marine (Cowes, UK)

1991

#1290

Red Jet 3 ²

Adriatic Express

9182758

32,9 m

38 kn

FB Marine (Cowes, UK)

1998

#1439

Bo Hengy ³

Red Jet 5 

Schiopparello Jet

8954415

32,9 m

38 kn

Pequot River Shipworks (New London, USA)

1999

#PRS5


¹  In 2009, sister ships "Red Jet 1" and "Red Jet 2" are sold to Caspian Mainport Ltd., based in Cork, Ireland, a provider of marine services and logistics to the offshore oil and maritime sectors. Renamed "CM Jet 1" and "CM Jet 2", the vessels are used in the Caspian Sea, off Kazakhstan, carrying offshore personnel between Atyrau and the offshore Kashagan Field. Both leave the fleet in 2017, presumably sold for further service. → ?
²  In 2019, "Red Jet 3" is sold to Adriatic Fast Ferries Ltd., renamed "Adriatic Express" and used in the Adriatic Sea on the route from Split to the islands of Brač and Hvar.
³  Originally operated by Bahamas Ferries, sold to Red Funnel in 2008 or 2009 and renamed "Red Jet 5". In 2016, sold to Toremar – Toscana Regionale Marittima S.p.A., based in Livorno, Italy, renamed "Schiopparello Jet" and used in the Tyrrhenian Sea on the route from Piombino to the Island of Elba.

Due additions or corrections are welcome.


HONG KONG CHINA
TriCat 45, the "TurboJETs" 
Operated by Shun Tak-China Travel Ship Management Limited. Based in Hong Kong, the company operates regular services connecting Hong Kong to Macau and the Pearl River Delta region.

Name

Registration

OL/TS

Built

Universal MK 2001

--

9087556

44,9 m

45 kn

FBM Marine (Cowes)

1994

#1407

Universal MK 2002

--

9087568

44,9 m

45 kn

FBM Marine (Cowes)

1995

#1408

Universal MK 2003

--

9087570

44,9 m

45 kn

FBM Marine (Cowes)

1995

#1409

Universal MK 2004

--

9087582

44,9 m

45 kn

FBM Marine (Cowes)

1995

#1410

Universal MK 2005

--

9087594

44,9 m

45 kn

FBM Marine (Cowes)

1996

#1411

Universal MK 2006

--

9139206

44,9 m

45 kn

FBM Marine (Cowes)

1996

#1428

Universal MK 2007

--

9139218

44,9 m

45 kn

FBM Marine (Cowes)

1996

#1429

Universal MK 2008

--

9139220

44,9 m

45 kn

FBM Aboitiz Marine (Balambam, Cebu)

1997

#1001

Sassacus ¹

Universal MK 2009

9160188

45 m

45 kn

Pequot River Shipworks (New London)

1997

#PRS1

Tatobam ¹

Universal MK 2010

9182538

45 m

45 kn

Pequot River Shipworks (New London)

1998

#PRS2


¹  Originally, "Sassacus" and "Tatobam" are operated by Fox Navigation/Hornblower Marine Services in the United States, connecting New York City to the Foxwoods Resort Casino in Ledyard, a trip of about 2 ½ hours. In 2005, they are sold to Shun Tak-China Travel Ship Management Limited, renamed "Universal MK 2009" and "Universal MK 2010" and integrated into the "TurboJET" fleet. Both vessels are built under FBM Marine license by the Pequot River Shipworks, owned by the Mashantucket Pequot Tribal Nation. In 1999, PRS builds two more TriCats, the "Bo Hengy" (#PSR3) for the Bahamas Ferries and the "Thomas Edison" (#PSR5) for "Buquebús".

In preparing this table, several reliable sources were consulted, including the operator's page and the excellent BarcaFerry | "噴射飛航 Turbojet" and Wikipedia | "TurboJET" pages. Even so, due additions or corrections are welcome.


PORTUGAL
TransCat "S. Julião" Class 
Operated by Transtejo. Based in Lisboa, Transtejo operates regular services and occasional services on the Tejo River estuary.

Name

Registration

OL/TS

Built

S. Julião

--

LX-3179-TL

9155779

46,3 m

25 kn

FBM Marine (Cowes)

1997

#1440

Aroeira

--

LX-3180-TL

9156010

46,3 m

25 kn

FBM Marine/Estaleiros Navais do Mondego (Figueira da Foz)

1998

#235

Carnide

--

LX-3181-TL

9166601

46,3 m

25 kn

FBM Marine/Estaleiros Navais do Mondego (Figueira da Foz)

1998

#238

--

LX-3182-TL

9166596

46,3 m

25 kn

FBM Marine (Cowes)

1998

#1444


Due additions or corrections are welcome.



TransCat "S. Julião" approaching Lisboa, on the north bank of the Tejo River. Similar in appearance, vessels from the "S. Julião" class are longer and more powerful than those in the "Algés" class.


URUGUAY
TriCat 45 "Thomas Edison" 
Operated by Los Cipreses S.A. Based in Buenos Aires, Argentina, the Uruguayan company operates regular ferry services, branded "Buquebús", from Buenos Aires to Montevideo and Colonia.

Name

Registration

OL/TS

Built

Thomas Edison ¹

-- 

8642971

45 m

48 kn

Pequot River Shipworks (New London)

1999

#PSR3


¹  Originally intended for service in the United States between Fort Myers and Key West, Florida. Eventually used on seasonal services in the Adriatic Sea, between Italy and Croatia, operated by Emilia-Romagna Lines.

Due additions or corrections are welcome.


BAHAMAS
TriCat 45 "Bo Hengy" 
Operated by Bahamas Ferries. Based in Nassau, the company provides regular ferry services connecting the major Family Islands of Abaco, Andros, Eleuthera, Exuma, Grand Bahama and Long Island, as well as charter services. After the departure of the "Bo Hengy", the name was successively given to the new vessels, "Bo Hengy II" and "Bo Hengy III".

Name

Registration

OL/TS

Built

Bo Hengy ¹

Red Jet 5

Schiopparello Jet

8954415

32,9 m

38 kn

Pequot River Shipworks (New London, USA)

1999

#PRS5


¹  Sold to Red Funnel in 2008 or 2009 and renamed "Red Jet 5". In 2016, sold to Toremar – Toscana Regionale Marittima S.p.A., based in Livorno, Italy, renamed "Schiopparello Jet" and used in the Tyrrhenian Sea on the route from Piombino to the Island of Elba.

Due additions or corrections are welcome.


PHILIPPINES
TriCat 50, the "SuperCats" 
Operated by Universal Aboitiz. Based in Cebu, Philippines, the operator has gone through several evolutions. In its present form as SuperCat Fast Ferry Corporation, it continues providing regular services with a fleet of fast ferries under the historic "SuperCat" brand.

Name

Registration

OL/TS

Built

TriCat 50 ¹

SuperCat 

SuperCat 2001 

Sea Flower I 

Rania

9179189

50 m

36 kn

FBM Aboitiz Marine (Balambam, Cebu)

1999

#1002

Jet Stream I ² 

SuperCat 2002 

Tiger 

9179191

50 m

36 kn

FBM Aboitiz Marine (Balambam, Cebu)

2002

#1003


¹  In 1997, Universal Aboitiz and Sea Angels Fast Ferry Corp. form  the Philippine Fast Ferry Corp. or PFFC. Delivered in 1999, the new vessel is named "TriCat 50" (denoting type and nominal length). In 2002, the Philippine Fast Ferry Corp. gives way to the SuperCat Fast Ferry Corp. or SFFC, owned by the Aboitiz Transport System Corp. During restructuration, the fleet is reduced from 17 to 8 vessels. The "TriCat 50" is renamed "SuperCat" in 2003 and "SuperCat 2001" in 2005. Later in that year, it is sold to DAE-a Express Shipping Co., Ltd., based in Pohang, South Korea, and renamed "Sea Flower 1". It is subsequently sold to an Iranian operator and renamed "Rania".
²  Delivered in 2002 to the Philippine Fast Ferry Corp. as "Jet Stream I", but, it seems, quickly renamed to "SuperCat 2002", name kept by the newly-formed SuperCat Fast Ferry Corp. In 2007 or 2008, sold to Rederij Doeksen, based in Rotterdam, The Netherlands, renamed "Tiger" and used since 2008 in the Wadden Sea on the route from Harlingen to the islands of Terschelling and Vlieland.

NOTE According to the Maritime Reporter & Engineering News of January 1997 ("FBM Wins 30 Million Contract from Philippino Interest"), four TriCat 50s were ordered, with an option for another six. The order was again mentioned in the October edition of the same year ("Market Report"). However, in the November edition ("Paxman Wins Engine Order") it is announced the supply of just four GEC Alsthom Paxman 12VP195 (sic) diesel engines, corresponding to two TriCat 50s. Thus, I am led to believe that from the initial order of 4 (+6) only two vessels were built, one in 1999 and the other in 2002, hulls #1002 and #1003. Also, at least one source mentions that both vessels were at one time respectively named "TriCat 1" and "TriCat 2" but, so far and limited by the available published data, I didn’t find any evidence of this. The same applies to the "Gol Darya 1", another transitory identity of #1002. Any help from the Philippines? For historic reference, a solid chronology of the names (and corresponding operators) used by these vessels would be useful. Fast ferry operations in the Philippines are a most interesting topic.

Due additions or corrections are welcome.


SOUTH KOREA
TriCat 52 "Hankyoreh" 
Operated by DAE-a Express Shipping Ferries. Based in Pohang, the South Korean operator provides cruise and fast ferry services between Busan, Fukuoka, Tsushima, Ulleungdo and Pohang.

Name

Registration

OL/TS

Built

Hankyoreh

Ocean Flower ¹

PanStar Tsushima Link

9248007

52,5 m

40 kn

FBM Aboitiz Marine (Balambam, Cebu)

2001

#1011


¹  In 2022, sold to PanStar Ferry, based in Busan, South Korea (Republic of Korea), renamed "PanStar Tsushima Link" and used since 2023 in the Tsushima Strait on the route from Busan to the island of Tsushima, Japan, a trip of about 2 ½ hours .

Due additions or corrections are welcome.


SPAIN → CROATIA
TriCat Universal MK 1, the "Turbocat" 
Operated by Naviera Universal Española, S.L. Based in Las Palmas De Gran Canaria, Spain, in 2001–2002 the company operates a regular service, branded "Turbocat", between Barcelona and Alcùdia (Mallorca), a trip of about 3 hours. 

Name

Registration

OL/TS

Built

Universal MK 1 ¹

Krilo Eclipse 

9251767

57 m

42 kn

FBM Babcock Marine (Rosyth)

2001

#2208


¹  Fully refurbished in 2010 (and looking great), the vessel is acquired in 2017 or 2018 from Société Maritime Côte D'Azur by Kapetan Luka, based in Split, Croatia, renamed "Krilo Eclipse" and assuming regular services between Split and Dubrovnik in 2018.

Not to be confused with the FlyingCat 40 "Universal MK 1" built by Kvaerner Fjellstrand (S) Pte Ltd. in 1992 (#0004, IMO 9060376) and operated on the "TurboJET" service.

Due additions or corrections are welcome.


Engines overview

Name

Year

Main Engines + Water Jets

Red Jet 1–2

CM Jet 1–2

1991

2x MTU 12V 396 TE84

(2x 1360) 2720 kW

2x MJP J650R-DD

GT 168  | 38 kn

TriCat 45 TurboJET  Universal MK 20012008

--

1994–97

2x Caterpillar Solar Taurus 60M Gas Turbines

(2x 4200) 8400 kW

2x Kamewa 90 SII

GT 602 | 45 kn

TransCat Algés Class

--

1995–96

2x MWM (Deutz) TBD 616 V16

(2x 960) 1920 kW

2x Lips

GT 431 | 25 kn

SassacusTatobam

TriCat 45 TurboJET  Universal MK 20092010

--

1997–98

2x Caterpillar Solar Taurus 60M Gas Turbines

(2x 4992) 9984 kW

2x Kamewa 90 SII

GT 602 | 45 kn

TransCat S. Julião Class

--

199798

2x MTU 12V 396 TE74

(2x 1240) 2480 kW

2x Lips

GT 445 | 25 kn

Red Jet 3

Adriatic Express

1998

2x MTU 12V 396 TE74L

(2x 1500) 3000 kW

2x MJP J650R-DD

GT 213 | 38 kn    

TriCat 45 Thomas Edison

--

1999

2x Caterpillar Solar Taurus 60M Gas Turbines

(2x 5567) 11134 kW

2x Kamewa 90 SII

GT 575 | 48 kn

Bo Hengy

Red Jet 5

Schiopparello Jet

1999

2x MTU/DDC 4000

(2x 1738) 3476 kW

2x Kamewa 90 SII

GT 209 | 38 kn  

TriCat 50

SuperCat

SuperCat 2001

Sea Flower 1

Rania

1999

2x Paxman 12VP185

(2x 2180) 4360 kW

2x Kamewa 63 SII

GT 660 | 36 kn

Hankyoreh

Ocean Flower

PanStar Tsushima Link

2001

4x MTU 16V 4000 M70

(4x 2320) 9280 kW

4x Kamewa 63 SII

GT 709 | 40 kn 

TriCat Universal MK 1 Turbocat

Krilo Eclipse

2001

(Originally designed for 2x gas turbines)

4x MTU 16V 4000 M70

(4x 2320) 9280 kW

4x Kamewa 63 SII

GT 841 | 42 kn

Jet Stream I

SuperCat 2002

Tiger

2002

(2x Paxman 12VP185)

2x MTU 16V 4000 M61

(2x 2180) 4360 kW

2x Kamewa 63 SII

GT 660 | 36 kn


1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp

Due additions or corrections are welcome.


Builder's chronology

Fairey Marine formed in the late 1940s
Fairey Allday Marine 1975 (acquisition of Cheverton Workboats in 1983)
Fairey Marinteknik 1986
FBM Marine 1988
FBM Babcock Marine 2000 (Cowes yard closed, production moved to Rosyth)


● References (some suggestions from the extensive list)

Wikipedia | "Transtejo & Soflusa
Wikipedia | "Transtejo & Soflusa" pt-PT
Wikipedia | "Fairey Marine"
Wikipedia | "Deutz (MWM)
Maritime Reporter | "European Update" | October 1995 
ShipSpotting | "Algés"
Transportes XXI | "Classe Algés"
Wikipedia | "Ferry"   
Wikipedia | "Catamaran"  
Fast Ferry International | "First Red Funnel Solent Catamaran Delivered" | March 1991
Fast Ferry International | "Large Solent Catamaran Design from FBM Marine" | April 1991
Wikipedia | "Red Funnel"
Wikipedia | "Red Jet 1"
Wikipedia | "Red Jet 2"
Wikipedia | "Red Jet 3"
Wikipedia | "Schiopparello Jet"
Fast Ferry International | "FBM Marine completes pre-production Tricat" | October 1993
Fast Ferry International | "First FBM Marine Tricat 45M completes trials in Solent" | December 1994
Wikipedia | "Shun Tak Holdings"
Wikipedia | "TurboJET"
BarcaFerry | "噴射飛航 Turbojet"
The American Society of Mechanical Engineers | "Sea Trials/Commissioning of a Gas Turbine Powered High Speed Passenger Vessel" | Chris Waldheim and Nigel Warren, June 1996
Marine Technology | "TRICAT High Speed Ferry - Redesign for the U.S. Market" | January 1999
Lori Potter | "A boat named Sassacus"
Maritime Reporter & Engineering News | "FBM Wins 30 Million Contract from Philippino Interest" | January 1997 
Wikipedia | "Buquebus"
Maritime Reporter & Engineering News | "Paxman Wins Engine Order" | November 1997 
Wikipedia | "Tiger (Schiff, 2002)"
Classic Fast Ferries | "As long as there's a sun and a moon – Balearic Islands revisited" | Tim Timoleon, June 2004
Société Maritime Côte D'Azur | "Universal MK 1" | brochure

1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft 
1 nautical mile → 1.15078  mile → 1,852 km
1 kn or knot → 1.15078 mph → 1,852 km



NOTE THE "EVIL" TEXT DELETED BY FACEBOOK | The following text, added in January 2024, is the answer to doubts, mainly of a linguistic and semantic nature, raised by a small number of Portuguese enthusiasts. Due to its specificity and given that the doubts raised do not seem to exist outside this small group, the long text does not justify, in my opinion, an English version.


2024-01
"Ferry" ou "catamaran"?

Cerca de quatro anos depois da sua publicação no FM | T, a minha descrição do "Algés" como "ferry" gerou a dúvida entre alguns leitores portugueses, que preferem o termo "catamaran". Verifiquei ainda a convicção de que o termo "ferry" descreve exclusivamente uma embarcação destinada ao transporte de veículos e passageiros. O que determina, para confirmação ou devida correcção e com algum sentido pedagógico, a contextualização do meu ponto de vista.


O termo

A começar pelo termo "ferry", abreviação de "ferryboat". Entre as dezenas de definições possíveis de consultar na língua de origem, escolho, pela sua simplicidade e clareza, a do conceituado Merriam-Webster Dictionary, idêntica às do Collins, do Britannica, do Cambridge ou do Oxford.

«ferryboat noun : a boat used to ferry passengers, vehicles, or goods | The first known use of ferryboat was in the 14th century.»

ou seja,

«ferryboat substantivo : um barco utilizado para transportar passageiros, veículos, ou mercadoria | o primeiro uso conhecido de ferryboat foi no século XIV.»

Por sua vez, é possível encontrar definições de índole técnica que enunciam de forma mais detalhada o acima descrito e esclarecem por vezes a dúvida se o "ferry" deve ser considerado um "boat" ("barco") ou um "ship" ("navio").


Função e forma

Depois, a função e forma. Tanto quanto sei – e posso estar errado – "ferry", abreviação de "ferryboat" (com ou sem hífen), literalmente "barco de carregar ou de encaminhar", é um anglicismo convencionalmente utilizado no contexto dos transportes para descrever uma embarcação que transporta passageiros e, às vezes, veículos e carga, através de uma massa de água, normalmente em percursos curtos e regulares. Ou seja, todas as embarcações destinadas a essas funções, de natureza fluvial ou marítima, desde as rústicas balsas de cabo aos velozes hidrofólios e catamarãs, podem ser designadas como "ferries". Alguns autores de língua portuguesa preferem o termo "balsa" ou "batelão" e outros ainda, o termo "transbordador" e cabe-lhes sustentar as respectivas opções. Há quem prefira, por sua vez, o aportuguesamento "ferribote". Por esse mundo fora existem ainda numerosos termos de índole local. Entre nós, no Rio Tejo, é comum a utilização abrangente do termo "cacilheiro", designação apropriada de uma antiga embarcação à vela, o "bote cacilheiro", utilizado no transporte de pessoas e mercadorias entre as duas margens. Alguns entusiastas repudiam a descrição das embarcações multicasco como "cacilheiros" mas, nessa ordem de ideias, também as embarcações monocasco motorizadas se afastam do tipo original, o "bote cacilheiro", monocasco e propulsionado por uma vela (e remos). Assim, no uso de índole local, não me incomoda assumir como "cacilheiros" quaisquer embarcações que efectuem o transporte regular de passageiros entre Lisboa e Cacilhas. Sobretudo, se quisermos manter o termo vivo, dado que em breve, presumo, toda a frota a operar no Rio Tejo será multicasco. 

Para todos os efeitos, tanto quanto sei – e posso estar errado – o termo "ferry" expressa essencialmente uma função – transportar passageiros e, às vezes, veículos e carga, normalmente em percursos curtos e regulares – e não uma morfologia. Como podemos comprovar literalmente em milhares de textos de engenharia e transportes, assim como nos sítios dos principais fabricantes, como a AUSTAL ou a DAMEN, o "ferry" pode assumir diversas formas e ser designado pela função especifica, como "double-ended ferry", "roll-on/roll-off ferry" (RoRo), "cruise ferry" (RoPax), "train ferry", "turntable ferry" ou "pontoon ferry" (entre outros), ou pela configuração do casco, como "hydrofoil", "hovercraft", "catamaran" ou "trimaran". A ênfase atribuída por fabricantes ou operadores a cada um destes termos na designação comercial ou operacional parece variar de acordo com precisas estratégias de mercado e podemos encontrá-los separada ou complementarmente. De uma forma sumária, e de acordo com diversos especialistas do sector, actualmente podemos dividir os "ferries" em três grandes grupos – "ferries" de passageiros ("passenger ferries"), "ferries" de passageiros e automóveis ("passenger and car ferries") e "ferries" fluviais ("river ferries"), podendo todos eles assumir configurações monocasco ou multicasco. O grupo dos "ferries" fluviais inclui sobretudo construções mais ligeiras, incluindo os "ferries" de cabo ("cable ferries"), descendentes das primordiais balsas de cabo. Em alguns contextos, os pequenos táxis fluviais ("river taxis") são também designados por "taxi ferries" e os "ferries" de passageiros de "autocarros fluviais" ("river buses"). A riqueza de termos, todos eles legítimos, parece infindável. Quanto às unidades "TransCat Class" fornecidas à Transtejo, o seu fabricante, a FBM Babcock Marine, integra-as na gama de «medium and high speed passenger ferries» ou seja «"ferries" de passageiros de médias e altas velocidades». Para todos os efeitos e baseado nas premissas enunciadas, optei por descrever o "Algés" como um "ferry" do tipo "catamaran", grafando devidamente os estrangeirismos (para mais, com o exagero de aspas e itálico), e não encontro nesta opção qualquer erro ou motivo para dúvida.

Ainda no que respeita à caracterização do "ferry", associando-o normalmente a percursos curtos e regulares, é importante sublinhar o termo "normalmente". Um "ferry" no Nilo, no Amazonas, no Mar Mediterrâneo ou na costa do Alaska, tem decerto desafios operacionais distintos dos verificados, por exemplo no Tejo, no Elbe ou no East River. A natureza da função é idêntica, servir regularmente as populações, mas as distâncias são maiores e quando divididas em etapas podem levar horas a percorrer. Por outro lado, é também oportuno sublinhar que mesmo os percursos menores podem ser divididos em etapas, ou paragens, se preferirmos, como em Hamburgo, Nova Iorque ou Sydney, entre outros exemplos. Como no Tejo, no percurso Belém–Porto Brandão–Trafaria.


Estrangeirismo   

Por fim, a opção pelo estrangeirismo "ferry" na versão do texto em português publicada no FM | T. Esta, é de índole pessoal, ditada sobretudo pela vontade de manter a coerência dos termos técnicos em diversos textos e reforçada pelo facto de o termo ser universalmente compreendido e dispensar tradução. Eventualmente, poderia aportuguesar a expressão "ferry" do tipo "catamaran" para ferribote do tipo catamarã, o que funcional e estilisticamente não me agrada ou ainda descrever o "Algés" como uma embarcação de passageiros do tipo multicasco. Mas prefiro a minha opção que, devidamente grafada, não constitui qualquer aviltamento gramatical. A propósito, catamarã é outro aportuguesamento (por via indirecta, a partir da forma inglesa "catamaran") do termo tamil, "kattumaram", originalmente utilizado pelos povos austronésios para descrever uma embarcação de pesca formada por entre três a sete troncos atados entre si e configurados como… monocasco. Só mais tarde, de alguma forma [processo sobre o qual gostaria de ser elucidado], o termo é associado a embarcações com dois cascos paralelos. 

A concluir e respondendo às dúvidas – o "Algés" é um "ferry", é um "catamaran", e os "ferries" não têm forçosamente que transportar veículos. PS 


Algumas sugestões da extensa lista de referências.

Wikipedia | "Ferry"   
Wikipedia | "Catamaran"  
Wikipedia | "Kattumaram"  
Henrik Pohl | "From the Kattumaram to the Fibre‐Teppa – Changes in Boatbuilding Traditions on India's East Coast" | International Journal of Nautical Archaeology, September 2007
Mark S. Libby | "Fast ferry report – Phase 1"
Comissão Cultural de Marinha | "Bote Cacilheiro Boa Viagem"  
Náutica Press | "Embarcações do Rio Tejo", texto e ilustrações de Carlos Mateus de Carvalho,
fotografias de Vasco de Melo Gonçalves   
António Nabais | "Barcos do Tejo" | AÇAFA On Line, nº 2, Associação de Estudos do Alto Tejo  
Get Lisbon | "Breve História das Embarcações do Estuário do Tejo", Luís Bayó Veiga    
Merriam-Webster | "ferryboat"  
Collins | "ferry"/"ferryboat
Infopédia – Dicionários Porto Editora | "ferryboat
Portal da Língua Portuguesa – Dicionário de Estrangeirismos | "ferry"/"ferryboat


Almost flying | Quase a voar

● To conclude, a curiosity. In the area of transportation, I have always had a particular interest in fast passenger ferries, especially when equipped with hydrofoils, an interest that I was able to adequately expand by consulting the fascinating digital magazine Classic Fast Ferries, edited by Tim Timoleon (see link in WEBSITES). The idea of a vessel that at a certain point almost breaks free from the water, appearing to fly gracefully above it (which at some point happens, in ekranoplans, or ground-effect vehicles) seems almost unknown to the general public. So here's a short video, courtesy of earlgreyv3. The vessel is the iconic Boeing 929 Jetfoil. (One click on the image to start, double click to full screen, double click on the image or ESC to exit.)

● A concluir, uma curiosidade. Na área dos transportes sempre tive um particular interesse pelos ferries rápidos de passageiros, sobretudo quando providos de hidrofólios, um interesse que pude adequadamente expandir pela consulta do fascinante magazine digital Classic Fast Ferries, editado por Tim Timoleon (ver ligação em WEBSITES). A ideia de uma embarcação que a dada altura quase se liberta da água, parecendo voar graciosamente sobre ela (o que a dada altura acontece, nos ekranoplans, ou veículos de efeito de solo) parece quase desconhecida do grande público. Por isso, aqui fica um curto vídeo, cortesia de earlgreyv3. A embarcação é o icónico Boeing 929 Jetfoil. (Um clique sobre a imagem para iniciar, duplo clique para ecrã inteiro, duplo clique sobre a imagem ou ESC para sair.)



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