Transtejo "Castelo" – FBM Marine TransCat


Ferry operated by Transtejo seen on the Tejo River arriving at Terminal Fluvial do Cais do Sodré in October 2019. This ferry of the catamaran type, named "Castelo" and registered LX-3169-TL, is an FBM Marine TransCat completed in 1995, yard number 1423. Aluminum hull and superstructure. It has an overall length of 147.6 ft and can accommodate 496 passengers (496+4). Fainsa Arianne seats. It uses two 960 kW (1287 hp) Deutz MWM TBD 616 V16 main engines and two Lips water jets, and can operate in just 6.6 ft of water. Service speed is 22 knots. Its class includes four vessels – "Algés", "Castelo", "Chiado" and "Bica". "Algés" and "Castelo" are designed and built in the United Kingdom by FBM Marine ¹. "Chiado" and "Bica" are built under license in Portugal by Estaleiros Navais do Mondego ². Similar in appearance, vessels from the "Algés" class are shorter and less powerful than those in the "S. Julião" class.

More context on these vessels in the previous post, Transtejo "Algés".

Established in 1975 and based in Lisboa, Transtejo ³ operates regular services and occasional services in the estuary of the Tejo River. Here, we see the "Castelo" on the Seixal–Cais do Sodré regular service, a crossing of approximately 3.9 nautical miles. The name "Castelo" pays tribute to this former civil parish in the municipality of Lisboa. 


Ferry operado pela Transtejo visto no Rio Tejo a chegar ao Terminal Fluvial do Cais do Sodré em Outubro de 2019. Este ferry do tipo catamaran, com o nome de "Castelo" e registado LX-3169-TL, é um FBM Marine TransCat completado em 1995, número de construção 1423. Casco e superestrutura em alumínio. Possui um comprimento total de 45 m e pode acomodar 496 passageiros (496+4). Assentos Fainsa Arianne. Utiliza duas máquinas principais Deutz MWM TBD 616 V16 de 960 kW (1287 hp) e dois jactos de água Lips, e pode operar com profundidades de apenas 2 m. A velocidade de serviço é de 22 nós. A sua classe inclui quatro embarcações – "Algés", "Castelo", "Chiado" e "Bica". O "Algés" e o "Castelo" são projectados e construídos no Reino Unido pela FBM Marine ¹. O "Chiado" e o "Bica" são construídos sob licença em Portugal pelos Estaleiros Navais do Mondego ². De aparência semelhante, as embarcações da classe "Algés" são mais curtas e menos potentes que as da classe "S. Julião".

Mais contexto sobre estas embarcações na publicação anterior, Transtejo "Algés".

Estabelecida em 1975 e baseada em Lisboa, a Transtejo ³ opera serviços regulares e serviços ocasionais no estuário do Rio Tejo. Aqui, vemos o "Castelo" no serviço regular Cais do Sodré–Seixal, uma travessia de aproximadamente 3,9 milhas náuticas. O nome "Castelo" presta tributo a esta antiga freguesia do concelho de Lisboa. 


¹  "FBM Marine Ltd.", Cowes, Isle of Wight, United Kingdom
²  "Estaleiros Navais do Mondego, S.A.", Figueira da Foz, Portugal
³  "TTSL – Transtejo Soflusa" ("Transtejo – Transportes Tejo, S.A." and "Soflusa – Sociedade Fluvial de Transportes, S.A.")


TransCat "Algés" Class
Operated by Transtejo. Based in Lisboa, Transtejo operates regular services and occasional services in the estuary of the Tejo River.

Name

Registration

OL/TS

Built

Algés

LX-3168-TL

IMO 9112521

45 m

25 kn

FBM Marine (Cowes)

1995

#1422

Castelo

LX-3169-TL

IMO 9112533

45 m

25 kn

FBM Marine (Cowes)

1995

#1423

Chiado

LX-3170-TL

IMO 9112612

45 m

25 kn

FBM Marine/Estaleiros Navais do Mondego (Figueira da Foz)

1995

?

Bica

LX-3171-TL

IMO 9112624

45 m

25 kn

FBM Marine/Estaleiros Navais do Mondego (Figueira da Foz)

1996

?


Due additions or corrections are welcome. | Devidas adições ou correcções são bem-vindas.



In October 2024, we find the "Castelo" next to the south bank of the Tejo River during the peculiar docking maneuver at the Seixal River Terminal, comprising turning and reversing to the boarding pier. In the distance, the city of Lisboa. ● 

Em Outubro de 2024, encontramos o "Castelo" junto à margem sul do Rio Tejo durante a peculiar manobra de atracagem ao Terminal Fluvial do Seixal, compreendendo a rotação e marcha à ré até ao cais de embarque. Ao longe, a cidade de Lisboa. ●


● References 

Wikipedia | "Transtejo & Soflusa
Wikipedia | "Transtejo & Soflusapt-PT
Wikipedia | "Fairey Marine"
Wikipedia | "Deutz (MWM)
Fast Ferry International | "Large Solent Catamaran Design from FBM Marine" | April 1991
Maritime Reporter | "European Update" | October 1995 
ShipSpotting | "Castelo"
Transportes XXI | "Classe Algés"
Wikipedia | "Ferry"   
Wikipedia | "Catamaran"  
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboapt-PT
Wikipedia | "Seixal"
Wikipedia | "Seixalpt-PT
Wikipedia | "Castelo"
Wikipedia | "Castelopt-PT

1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft 
1 nautical mile → 1.15078  mile → 1,852 km
1 kn or knot → 1.15078 mph → 1,852 km

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo

Back to Normality