Transtejo "S. Julião" – FBM Marine TransCat


Ferry operated by Transtejo seen on the Tejo River arriving at the Terminal Fluvial do Cais do Sodré in October 2019. This ferry of the catamaran type, named "S. Julião" and registered LX-3179-TL, is an FBM Marine TransCat completed in 1997, yard number 1440. Aluminum hull and superstructure. It has an overall length of 151.7 ft and can accommodate 496 passengers (496+4). Fainsa Arianne seats. It uses two 1240 kW (1686 hp) MTU 12V 396 TE74 main engines and two Lips water jets, and can operate in just 6.6 ft of water. Service speed is 22 knots. Its class includes four vessels – "S. Julião"," Aroeira", "Carnide" and "Sé". "S. Julião" and" Sé" are designed and built in the United Kingdom by FBM Marine ¹. "Aroeira" and "Carnide" are built under license in Portugal by Estaleiros Navais do Mondego ². Similar in appearance, vessels from the "S. Julião" class are longer and more powerful than those in the "Algés" class.  

More context on these vessels in the previous post, Transtejo "Algés".

Established in 1975 and based in Lisboa, Transtejo ³ operates regular services and occasional services in the estuary of the Tejo River. Here, we see the "S. Julião" on the Seixal–Cais do Sodré regular service, a crossing of approximately 3.9 nautical miles. Partially visible, the tugboat "Ponta do Pargo". The name "S. Julião" pays tribute to this former civil parish in the municipality of Oeiras.


Ferry operado pela Transtejo visto no Rio Tejo a chegar ao Terminal Fluvial do Cais do Sodré em Outubro de 2019. Este ferry do tipo catamaran, com o nome de "S. Julião" e registado LX-3179-TL, é um FBM Marine TransCat completado em 1997, número de construção 1440. Casco e superestrutura em alumínio. Possui um comprimento total de 46,25 m e pode acomodar 496 passageiros (496+4). Assentos Fainsa Arianne. Utiliza duas máquinas principais MTU 12V 396 TE74 de 1240 kW (1686 hp) e dois jactos de água Lips, e pode operar com profundidades de apenas 2 m. A velocidade de serviço é de 22 nós. A sua classe inclui quatro embarcações – "S. Julião"," Aroeira", "Carnide" e "Sé". O "S. Julião" e o" Sé" são projectados e construídos no Reino Unido pela FBM Marine ¹. O "Aroeira" e o "Carnide" são construídos sob licença em Portugal pelos Estaleiros Navais do Mondego ². De aparência semelhante, as embarcações da classe "S. Julião" são mais longas e mais potentes que as da classe "Algés".

Mais contexto sobre estas embarcações na publicação anterior, Transtejo "Algés".

Estabelecida em 1975 e baseada em Lisboa, a Transtejo ³ opera serviços regulares e serviços ocasionais no estuário do Rio Tejo. Aqui, vemos o "S. Julião" no serviço regular Seixal–Cais do Sodré, uma travessia de aproximadamente 3,9 milhas náuticas. Parcialmente visível, o rebocador "Ponta do Pargo". O nome "S. Julião" presta tributo a esta antiga freguesia do concelho de Oeiras.


¹  "FBM Marine Ltd.", Cowes, Isle of Wight, United Kingdom
²  "Estaleiros Navais do Mondego, S.A.", Figueira da Foz, Portugal
³  "TTSL – Transtejo Soflusa" ("Transtejo – Transportes Tejo, S.A." and "Soflusa – Sociedade Fluvial de Transportes, S.A.")


TransCat "S. Julião" Class  
Operated by Transtejo. Based in Lisboa, Transtejo operates regular services and occasional services in the estuary of the Tejo River.

Name

Registration

OL/TS

Built

S. Julião

--

LX-3179-TL

9155779

46,3 m

25 kn

FBM Marine (Cowes)

1997

#1440

Aroeira

--

LX-3180-TL

9156010

46,3 m

25 kn

FBM Marine/Estaleiros Navais do Mondego (Figueira da Foz)

1998

#235

Carnide

--

LX-3181-TL

9166601

46,3 m

25 kn

FBM Marine/Estaleiros Navais do Mondego (Figueira da Foz)

1998

#238

Sé 

--

LX-3182-TL

9166596

46,3 m

25 kn

FBM Marine (Cowes)

1998

#1444


Due additions or corrections are welcome. | Devidas adições ou correcções são bem-vindas.



Reflecting a warm autumn sun, the "S. Julião" approaches the Cais do Sodré River Terminal, after a trip of about 20 minutes between Seixal and Lisboa. ●

Reflectindo um cálido sol de Outono, o "S. Julião" aproxima-se do Terminal Fluvial do Cais do Sodré, após uma viagem de cerca de 20 minutos entre o Seixal e Lisboa. ●


● References 

Wikipedia | "Transtejo & Soflusa
Wikipedia | "Transtejo & Soflusa"
Wikipedia | "Fairey Marine"
Wikipedia | "MTU Friedrichshafen"
ShipSpotting | "S. Julião"
Transportes XXI | "Classe São Julião"
Wikipedia | "Ferry"
Wikipedia | "Catamaran"
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboapt-PT
Wikipedia | "Seixal"
Wikipedia | "Seixalpt-PT
Wikipedia | "Oeiras e São Julião da Barra" pt-PT

1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft
1 nautical mile → 1.15078  mile → 1,852 km
1 kn or knot → 1.15078 mph → 1,852 km

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