Transtejo "S. Julião" – FBM Marine TransCat


Ferry operated by Transtejo seen on the Tejo River arriving at the Terminal Fluvial do Cais do Sodré in October 2019. This ferry of the catamaran type, named "S. Julião" and registered LX-3179-TL, is an FBM Marine TransCat completed in 1997, yard number 1440. Aluminum hull and superstructure. It has an overall length of 151.7 ft and can accommodate 496 passengers (496+4). Fainsa Arianne seats. It uses two 1240 kW (1686 hp) MTU 12V 396 TE74 main engines and two Lips water jets, and can operate in just 6.6 ft of water. Service speed is 22 knots. Its class includes four vessels – "S. Julião"," Aroeira", "Carnide" and "Sé". "S. Julião" and" Sé" are designed and built in the United Kingdom by FBM Marine ¹. "Aroeira" and "Carnide" are built under license in Portugal by Estaleiros Navais do Mondego ². Similar in appearance, vessels from the "S. Julião" class are longer and more powerful than those in the "Algés" class.  

More context on these vessels in the previous post, Transtejo "Algés".

Established in 1975 and based in Lisboa, Transtejo ³ operates regular services and occasional services in the estuary of the Tejo River. Here, we see the "S. Julião" on the Seixal–Cais do Sodré regular service, a crossing of approximately 3.9 nautical miles. Partially visible, the tugboat "Ponta do Pargo". The name "S. Julião" pays tribute to this former civil parish in the municipality of Oeiras.


Ferry operado pela Transtejo visto no Rio Tejo a chegar ao Terminal Fluvial do Cais do Sodré em Outubro de 2019. Este ferry do tipo catamaran, com o nome de "S. Julião" e registado LX-3179-TL, é um FBM Marine TransCat completado em 1997, número de construção 1440. Casco e superestrutura em alumínio. Possui um comprimento total de 46,25 m e pode acomodar 496 passageiros (496+4). Assentos Fainsa Arianne. Utiliza duas máquinas principais MTU 12V 396 TE74 de 1240 kW (1686 hp) e dois jactos de água Lips, e pode operar com profundidades de apenas 2 m. A velocidade de serviço é de 22 nós. A sua classe inclui quatro embarcações – "S. Julião"," Aroeira", "Carnide" e "Sé". O "S. Julião" e o" Sé" são projectados e construídos no Reino Unido pela FBM Marine ¹. O "Aroeira" e o "Carnide" são construídos sob licença em Portugal pelos Estaleiros Navais do Mondego ². De aparência semelhante, as embarcações da classe "S. Julião" são mais longas e mais potentes que as da classe "Algés".

Mais contexto sobre estas embarcações na publicação anterior, Transtejo "Algés".

Estabelecida em 1975 e baseada em Lisboa, a Transtejo ³ opera serviços regulares e serviços ocasionais no estuário do Rio Tejo. Aqui, vemos o "S. Julião" no serviço regular Seixal–Cais do Sodré, uma travessia de aproximadamente 3,9 milhas náuticas. Parcialmente visível, o rebocador "Ponta do Pargo". O nome "S. Julião" presta tributo a esta antiga freguesia do concelho de Oeiras.


¹  "FBM Marine Ltd.", Cowes, Isle of Wight, United Kingdom
²  "Estaleiros Navais do Mondego, S.A.", Figueira da Foz, Portugal
³  "TTSL – Transtejo Soflusa" ("Transtejo – Transportes Tejo, S.A." and "Soflusa – Sociedade Fluvial de Transportes, S.A.")


TransCat "S. Julião" Class  
Operated by Transtejo. Based in Lisboa, Transtejo operates regular services and occasional services in the estuary of the Tejo River.

Name

Registration

OL/TS

Built

S. Julião

--

LX-3179-TL

9155779

46,3 m

25 kn

FBM Marine (Cowes)

1997

#1440

Aroeira

--

LX-3180-TL

9156010

46,3 m

25 kn

FBM Marine/Estaleiros Navais do Mondego (Figueira da Foz)

1998

#235

Carnide

--

LX-3181-TL

9166601

46,3 m

25 kn

FBM Marine/Estaleiros Navais do Mondego (Figueira da Foz)

1998

#238

Sé 

--

LX-3182-TL

9166596

46,3 m

25 kn

FBM Marine (Cowes)

1998

#1444


Due additions or corrections are welcome. | Devidas adições ou correcções são bem-vindas.



Reflecting a warm autumn sun, the "S. Julião" approaches the Cais do Sodré River Terminal, after a trip of about 20 minutes between Seixal and Lisboa. ●

Reflectindo um cálido sol de Outono, o "S. Julião" aproxima-se do Terminal Fluvial do Cais do Sodré, após uma viagem de cerca de 20 minutos entre o Seixal e Lisboa. ●


Another member of the class, the "Carnide"


It's January 2025 and the "Carnide" is preparing to dock at the Terminal Fluvial de Cacilhas. At a time when the automobile industry offers us models that look like huge swollen potatoes (I miss my VW Golf GTI and Peugeot 205 GTI) and where naval engineers themselves seem subjugated by strict functionality, I am pleased to see the ferries of the "S. Julião" and "Algés" classes crossing the Tejo River. With an elegant superstructure adapted from that designed in 1993 by FBM Marine and the renowned Terence Disdale for the TriCat 45 family of fast passenger ferries intended for the "TurboJET" service between Hong Kong and Macau, with service speeds of around 45 knots, our TransCat ferries truly have a beautiful presence on the water. Which is not surprising, since Terence Disdale, passionate about art, classic cars and fishing, has in his portfolio some of the most beautiful superyachts in the world, such as the "Ecstasea" (2009) or the "Eclipse" (2010), both commissioned by Roman Abramovich, or even the amazing "Al Salamah" (1999), commissioned by Sultan bin Abdulaziz. So when I cross the river on our TransCat ferries, I like to think that I am somehow in touch with this distant, stratospheric reality – which, for a few moments, always makes me smile. ● 

Estamos em Janeiro de 2025 e o "Carnide" prepara-se para atracar no Terminal Fluvial de Cacilhas. Num tempo em que a indústria automóvel nos propõe modelos que parecem enormes batatas inchadas (saudades dos meus VW Golf GTI e Peugeot 205 GTI) e onde os próprios engenheiros navais parecem subjugados pela estrita funcionalidade, agrada-me ver os ferries das classes "S. Julião" e "Algés" a atravessar o Rio Tejo. Com uma elegante superestrutura adaptada daquela concebida em 1993 pela FBM Marine e pelo conceituado Terence Disdale para a família de ferries rápidos de passageiros TriCat 45 destinados ao serviço "TurboJET" entre Hong Kong e Macau, com velocidades de serviço na ordem dos 45 nós, os nossos TransCat têm de facto uma bonita presença sobre as águas. O que não é de estranhar, pois Terence Disdale, apaixonado por arte, por carros clássicos e por pesca, tem no seu portefólio alguns dos mais belos super iates do mundo, como o "Ecstasea" (2009) ou o "Eclipse" (2010), ambos comissionados por Roman Abramovich, ou ainda o espantoso "Al Salamah" (1999), comissionado pelo Sultão bin Abdulaziz. Por isso, quando atravesso o rio nos nossos TransCat, gosto de pensar que de alguma forma estou em contacto com essa realidade distante, estratosférica – o que, por breves instantes, me faz sempre sorrir. ●


● References 

Wikipedia | "Transtejo & Soflusa
Wikipedia | "Transtejo & Soflusa"
Wikipedia | "Fairey Marine"
Wikipedia | "MTU Friedrichshafen"
ShipSpotting | "S. Julião"
Transportes XXI | "Classe São Julião"
Wikipedia | "Ferry"
Wikipedia | "Catamaran"
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboapt-PT
Wikipedia | "Seixal"
Wikipedia | "Seixalpt-PT
Wikipedia | "Oeiras e São Julião da Barra" pt-PT

1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft
1 nautical mile → 1.15078  mile → 1,852 km
1 kn or knot → 1.15078 mph → 1,852 km

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