BBÖ DT 1.07 – WLF
Steam railcar formerly operated by BBÖ ¹ seen at the premises of the Railway Museum of the Slovak Republic in Bratislava in June 2009. This steam railcar with fleet number DT 1.07 is built by the Wiener Lokomotivfabrik Floridsdorf in 1935, construction number 3081, included in a series of 20 units placed in service by the Bundesbahnen Österreich in 1935–1937. Overall length (buffers) is 36.7 ft. It has a total heating surface of 63.9 m² (inc. superheater, 21.4 m²) and a grate area of 0,8 m². Two cylinders (⌀ 290x570 mm) transmit motion to four driving wheels (⌀ 57.1 in). Weight in service is 44,8 t. Wheelset arrangement is 2-4-2T or 1'B1' h2t ² and gauge is 4 ft 8+1⁄2 in. Top speed is approximately 62 mph. This railcar features a luggage space of approximately 4.40 m² and—I presume—normally provided service combined with passenger cars.
Sometimes, certain operational needs generate very peculiar vehicles. This BBÖ DT 1 series steam railcar (DT, from "Dampftriebwagen"), equipped with a luggage compartment and capable of propelling passenger trains conventionally or placed mid-train on suburban lines, thus avoiding the need for maneuvers at the end of each trip—is a good example. Indeed, it takes some time to understand what we're seeing, and in fact, at some point, even the professionals were divided. In 1935, the Bundesbahnen Österreich classified it as a railcar of the BBÖ DT 1 series; in 1938–1945, during the period of the annexation of Austria, the Deutschen Reichsbahn classified it as a tank locomotive of the DR 75⁵ series; and finally, in 1953, the Österreichische Bundesbahnen classified it as a railcar, this time of the ÖBB 3071 series. For all intents and purposes, I am sure that these peculiar rail vehicles met operational needs well, remaining in service in the Vienna region until 1968. I am told that the DT 1.07 is the only survivor of the series and is preserved in the Eisenbahnmuseum Strasshof (Strasshof Railway Museum) also known as "Das Heizhaus". Here, in June 2009, we found DT 1.07 visiting the Železničné múzeum Slovenskej republiky (Railway Museum of the Slovak Republic) during the historic railway vehicle meeting "Rendez-Diesel 2009" ³, and where it had the opportunity to carry out the special service Bratislava východ–Bratislava-Petržalka–Bratislava východ. Despite being surprised by the peculiar railway vehicle, my friend João Carita was not distracted and duly recorded the moment. ●
Automotora a vapor antigamente operada pelos BBÖ ¹ vista nas instalações do Museu Ferroviário da República Eslovaca em Bratislava em Junho de 2009. Esta automotora a vapor com o número de frota DT 1.07 é construída pela Wiener Lokomotivfabrik Floridsdorf em 1935, número de fabrico 3081, incluída numa série de 20 unidades colocada em serviço pelos Bundesbahnen Österreich em 1935–1937. O comprimento total (tampões) é de 11,200 m. Dispõe de uma superfície total de aquecimento de 63.9 m² (inc. sobreaquecimento, 21.4 m²) e de uma grelha com/de 0,8 m². Dois cilindros (⌀ 290x570 mm) transmitem movimento a quatro rodas motoras (⌀ 1450 mm). O peso em serviço é de 44,8 t. A disposição do rodado é 2-4-2T ou 1'B1' h2t ² e a bitola é de 1435 mm. A velocidade máxima é de aproximadamente 100 km/h. Esta automotora dispõe de um espaço para bagagens com cerca de 4.40 m² e—presumo— normalmente prestava serviço combinada com carruagens de passageiros.
Por vezes, determinadas necessidades operacionais geram veículos muito peculiares. Esta automotora a vapor da série BBÖ DT 1 (DT, de "Dampftriebwagen") dotada de um compartimento para bagagens e apta a propulsionar comboios de passageiros de forma convencional ou colocada a meio da composição em linhas suburbanas, evitando assim a necessidade de manobras no fim de cada viagem—é um bom exemplo disso. De facto, leva algum tempo a compreender o que estamos a ver e em boa verdade, a dada altura, até os profissionais se dividiram. Em 1935, os Bundesbahnen Österreich classificaram-na como automotora da série BBÖ DT 1; em 1938–1945, durante o período de anexação da Áustria, os Deutschen Reichsbahn classificaram-na como locomotiva-tanque da série DR 75⁵; e por fim, em 1953, os Österreichische Bundesbahnen classificaram-na como automotora, desta vez da série ÖBB 3071. Para todos os efeitos, decerto que estes peculiares veículos ferroviários corresponderam bem às necessidades operacionais, permanecendo em serviço na região de Viena até 1968. Dizem-me que a DT 1.07 é a única sobrevivente da série e encontra-se preservada no Eisenbahnmuseum Strasshof (Strasshof Railway Museum) também conhecido por "Das Heizhaus". Aqui, em Junho de 2009, encontrámos a DT 1.07 de visita ao Železničné múzeum Slovenskej republiky (Museu Ferroviário da República Eslovaca) durante o encontro de veículos ferroviários históricos "Rendez-Diesel 2009" ³ e onde teve a oportunidade de efectuar o serviço especial Bratislava východ–Bratislava-Petržalka–Bratislava východ. Apesar de surpreendido com o peculiar veículo ferroviário, o meu amigo João Carita não se distraiu e registou devidamente o momento. ●
¹ BBÖ, 1921–1938; during the annexation period, management by DR, 1938–1945; ÖStB, 1945–1947; ÖBB, from 1947. ● BBÖ, 1921–1938; durante o período de anexação, gestão pelos DR,1938–1945; ÖStB, 1945–1947 ; ÖBB , a partir de 1947.
² (⌀ cylinder diameter x piston stroke mm). ● (⌀ diâmetro do cilindro x curso do êmbolo mm).
³ The curious designation 1'B1' h2t , a wheelset configuration which normally provides good running conditions in both directions, denotes a locomotive with two support axles mounted on bissels, one at each end (1'B1'), two driving axles (B), equipped with a superheating system (h, Heißdampf, "hot steam"), with two cylinders (2) and with autonomous supply of water and fuel (t). ● A curiosa designação 1'B1' h2t, configuração de rodado que normalmente confere boas condições de circulação em ambos os sentidos, denota uma locomotiva com dois eixos de suporte montados em bisséis, um em cada extremo (1'B1'), dois eixos de tracção (B), equipada com sistema de sobreaquecimento (h, Heißdampf, "vapor quente"), dispondo de dois cilindros (2) e com aprovisionamento autónomo de água e combustível (t).
At a historic rail vehicle gathering, the number of enthusiasts is usually impressive. Every moment is important, and no one wants to miss it—as we can see in this image. From this angle, it's possible to observe the peculiar addition of the baggage compartment near the coal bunker. The enclosed cabin would certainly be appreciated in winter. I don't know of any images of these railcars accompanied by passenger cars, but I believe that, depending on the track profile and the nature of the service, they could tow up to four or five two-axle passenger cars. ●
Num encontro de veículos ferroviários históricos, o número de entusiastas é normalmente expressivo. Todos os momentos são importantes e ninguém os quer perder—como podemos constatar nesta imagem. A partir deste ângulo, é possível observar a peculiar adição do compartimento de bagagens junto ao depósito de carvão. A cabina fechada seria decerto apreciada no Inverno. Não conheço nenhuma imagem destas automotoras acompanhadas por carruagens, mas acredito que, consoante o perfil da via e a natureza do serviço, pudessem rebocar até quatro ou cinco carruagens de dois eixos. ●
References
Wikipedia | "Österreichische Bundesbahnen"
Wikipedia | "BBÖ DT 1"
Wikipedia | "Lokomotivfabrik Floridsdorf"
Die Eisenbahnen in Österreich | "BBÖ DT1.07"
Loco Info | "Austrian Federal Railways (BBÖ) DT 1 “Dorftrottel”"
Wikipedia | " Eisenbahnmuseum Strasshof "
Eisenbahnmuseum Heizhaus Strasshof | "BBÖ DT1.07"
Eisenbahnmuseum Heizhaus Strasshof | "Sammlung"
Wikipedia | "Slovenian Railway Museum"
Železničné múzeum | "11. celoslovenský zraz historických železničných vozidiel"
Modellbau Wiki | "BBÖ-Reihe DT 1"
Wikipedia | "Strasshof an der Nordbahn"
Wikipedia | "Bratislava"
Wikipedia | "Petržalka"
1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
1 kgf → 0,00980665 kN
● Unfortunately, I wasn't able to get good footage of the BBÖ DT 1.07 in operation. But here's an interesting look at the collection where this peculiar rail vehicle is preserved, in this video retrieved from Heizhaus.
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