Carris 2470 – Marcopolo Viale


Bus operated by Carris seen at Praça Duque da Terceira, Lisboa, in November 2011. This bus with fleet number 2470 is a Marcopolo Viale registered in 2006 and included in a series of 50 units, 2451–2500, placed in service from February to July 2006. It has an overall length of 39.4 ft and can accommodate 35 seated passengers, 50 standees and 1 passenger with reduced mobility (35+50+1PRM+1). Estebán Urban 90 seats. It uses the MAN 18.280 HOCL-NL chassis with the 206 kW (280 cv) MAN D0836 LOH engine. As a note of interest, the 2401–2450-series, placed in service in 2005–2006, uses the same MAN 18.280 HOCL-NL chassis, but combined with a Caetano City Gold MAN 2KD body. Some sources consider these two batches a single series, 2401–2500. Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. Here, we see this Marcopolo Viale on regular service 790, Príncipe Real–Gomes Freire, suppressed in 2012. The "dot" on the windshield denotes the metropolitan area served by the route – the orange color corresponds to the city center.

The MAN 18.xxx HOCL-NL or MAN A69 chassis is used on low-entry buses with the engine mounted horizontally or vertically at the rear. Voith or ZF gearboxes. It can be found with a wide variety of bodies, including the Alexander ALX300 in the United Kingdom, the Volgren CR228L in Australia, or the Caetano City Gold MAN 2KD and Marcopolo Viale in Portugal. During its presence in Portugal between 2001 and 2009, Marcopolo offers and interesting range of vehicles adapted to the European market, including the Sénior, the Viale, the Viaggio 350 and 370, and the Allegro.

Autocarro operado pela Carris visto na Praça Duque da Terceira, Lisboa, em Novembro de 2011. Este autocarro com o número de frota 2470 é um Marcopolo Viale registado em 2006 e incluído numa série de 50 unidades, 2451–2500, colocada em serviço de Fevereiro a Julho de 2006. Tem um comprimento total de 12 m e pode acomodar 35 passageiros sentados, 50 de pé e 1 passageiro com mobilidade reduzida (35+50+1PMR+1). Assentos Estebán Urban 90. Utiliza o chassis MAN 18.280 HOCL-NL com o motor MAN D0836 LOH de 206 kW (280 cv). Como nota de interesse, a série 2401–2450, colocada em serviço em 2005–2006, utiliza o mesmo chassis MAN 18.280 HOCL-NL, mas combinado com uma carroçaria Caetano City Gold MAN 2KD. Algumas fontes consideram estes dois lotes uma única série, 2401–2500. Estabelecida em 1872 e baseada em Lisboa, a Companhia Carris de Ferro de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para Carris, opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Marcopolo Viale no serviço regular 790, Príncipe Real–Gomes Freire, suprimido em 2012. O "ponto" no pára-brisas denota a área metropolitana servida pela carreira – a cor de laranja corresponde ao centro da cidade.

Produzido desde 2004, o chassis MAN 18.xxx HOCL-NL ou MAN A69 é usado em autocarros de entrada rebaixada com o motor montado horizontalmente ou verticalmente à retaguarda. Caixas de velocidades Voith ou ZF. O chassis MAN 18.xxx HOCL-NL pode ser encontrado com uma grande variedade de carroçarias, incluindo o Alexander ALX300 no Reino Unido, o Volgren CR228L na Austrália, ou os Caetano City Gold MAN 2KD e Marcopolo Viale em Portugal. Durante a sua presença em Portugal entre 2001 e 2009, a Marcopolo oferece uma interessante gama de veículos adaptados ao mercado europeu, incluindo o Sénior, o Viale, os Viaggio III 350 e 370, e o Allegro.


Carris 

Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. ●

2451–2500 | First five units in the series 

Fleet Number

Registration

Year

Built

2451

Bus

75-AQ-17

2005

2005

2452

 

16-AZ-17

2005

2005

2453

 

16-AZ-13

2005

2005

2454

 

16-AZ-18

2005

2005

2455

 

16-AZ-12

2005

2005


2470

 

74-BC-71

2006

2006



● References

Wikipedia | "Carris"
Wikipedia | "Carris" pt-pt
Wikipedia | "Marcopolo" pt-br 
Wikipedia | "Marcopolo Gran Viale" pt-br
Wikipedia | "MAN Truck & Bus"
MAN | "MAN bus chassis 18.240 / 280 / 310 HOCL-NL"
MAN | "Diesel- und Gasmotoren für Fahrzeuge"
Ian Manning | "The Bus Fleets of Portuguese Cities and Municipalities"

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci


● Check it here, the Carris 2443, from the 2401–2450-series, same chassis fitted with a Caetano City Gold MAN 2KD body.

● And here, the shorter Marcopolo Viale from TCB.

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