
Ferry operated by
Transtejo seen on the Tejo River heading to Cacilhas in September 2019. This ferry of the monohull type, named "Sintrense" and registered LX-3144-TL, is built in Portugal by Argibay and completed in 1982 with yard number 145. Steel hull and superstructure. It has an overall length of 102.9 ft and can accommodate 476 passengers (476+4). Fainsa Arianne seats. It is equipped with a 515 kW (700 hp)
MTU 8V 396 TC main engine and a variable pitch propeller. Service speed is 10 knots. It belongs to the "Cacilhense" class, comprising eight vessels – "Cacilhense", "Madragoa", "Montes Claros", "Seixalense", "Sintrense", "Palmelense", "Dafundo" and "Campolide". Differing in having an upper deck open to the stern, the "Monsanto" class comprises four vessels – "Monsanto", "Moscavide", "Madre de Deus" and "Miratejo". Despite this difference, the twelve vessels are normally considered to belong to a single class, the "Cacilhense" class. All these vessels are designed and built in Portugal, distributed by three shipyards – Estaleiros São Jacinto (Aveiro)
¹, Argibay (Alverca)
² and Foznave (Figueira da Foz)
³. In 2024, I presume five of these ferries remain in the Transtejo fleet – "Madragoa", "Seixalense", "Sintrense", "Dafundo" and "Campolide". The "Montes Claros" is active as "Príncipe da Beira", operated since 2015 by Veltagus on the Tejo River, and the "Miratejo" as "Vale do Douro", operated by Rota do Douro on the Douro River, both reborn as tour boats.
Established in 1975 and based in
Lisboa,
Transtejo ⁴ operates regular services and occasional services on the Tejo River estuary. Here, we see the "Sintrense" on the Cais do Sodré–
Cacilhas regular service, a crossing of approximately 1 nautical mile. The name "
Sintrense", demonym of Sintra, pays tribute to this Portuguese town.
●
Ferry operado pela
Transtejo visto no Rio Tejo a caminho de Cacilhas em Setembro de 2019. Este
ferry do tipo monocasco, com o nome de "Sintrense" e registado LX-3144-TL, é construído em Portugal pela Argibay e completado em 1982 com o número de construção 145. Casco e superestrutura em aço. Possui um comprimento total de 31,35 m e pode acomodar 476 passageiros (476+4). Assentos Fainsa Arianne. Utiliza uma máquina principal
MTU 8V 396 TC de 515 kW (700 hp) e uma hélice de passo variável. A velocidade de serviço é de 10 nós. Pertence à classe "Cacilhense", composta por oito embarcações – "Cacilhense", "Madragoa", "Montes Claros", "Seixalense", "Sintrense", "Palmelense", "Dafundo" e "Campolide". Diferindo por possuir o convés superior aberto à popa, a classe "Monsanto" é composta por quatro embarcações – "Monsanto", "Moscavide", "Madre de Deus" e "Miratejo". Apesar desta diferença, as doze embarcações são normalmente consideradas como pertencendo a uma única classe, a classe "Cacilhense". Todas estas embarcações são projectadas e construídas em Portugal, distribuídas por três estaleiros – Estaleiros São Jacinto (Aveiro)
¹, Argibay (Alverca)
² e Foznave (Figueira da Foz)
³. Em 2024, presumo que cinco destes
ferries permaneçam na frota da Transtejo – "Madragoa", "Seixalense", "Sintrense", "Dafundo" e "Campolide". O "Montes Claros" encontra-se activo como "Príncipe da Beira", operado desde 2015 pela Veltagus no Rio Tejo, e o "Miratejo" como "Vale do Douro", operado pela Rota do Douro no Rio Douro, ambos renascidos como barcos de turismo.
Estabelecida em 1975 e baseada em
Lisboa, a
Transtejo ⁴ opera serviços regulares e serviços ocasionais no estuário do Rio Tejo. Aqui, vemos o "Sintrense" no serviço regular Cais do Sodré–
Cacilhas, uma travessia de aproximadamente 1 milha náutica. O nome "
Sintrense", gentílico de Sintra, presta tributo a esta vila portuguesa.
●
¹ "Estaleiros São Jacinto, S.A.R.L.", Aveiro, Portugal
² "Argibay – Sociedade de Construções Navais e Mecânicas, S.A.R.L.", Alverca, Portugal
³ "Foznave – Estaleiros Navais da Figueira da Foz, Lda." (?1969–2007), Figueira da Foz, Portugal
⁴ "TTSL – Transtejo Soflusa" ("Transtejo – Transportes Tejo, S.A." e "Soflusa – Sociedade Fluvial de Transportes, S.A.")
Transtejo
Established in 1975 and based in Lisboa, Transtejo operates regular services and occasional services on the estuary of the Tejo River. ●
"Cacilhense" class
Name | Registration | Year | Built |
Cacilhense
| LX-3140-TL | -- | Argibay (Alverca) 1981 #143 |
Madragoa
| LX-3141-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1981 #131 |
Montes Claros ¹ Príncipe da Beira | LX-3142-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1981 #132 |
Seixalense
| LX-3143-TL | -- | Argibay (Alverca) 1981 #144 |
Sintrense
| LX-3144-TL | -- | Argibay (Alverca) 1982 #145 |
Palmelense
| LX-3145-TL | -- | Argibay (Alverca) 1982 #146 |
Dafundo
| LX-3150-TL | -- | Foznave (Figueira da Foz) 1983 #035 |
Campolide
| LX-3152-TL | -- | Foznave (Figueira da Foz) 1983 #034 |
"Monsanto" class Upper deck open to the stern.
Name | Registration | Year | Built |
Monsanto | LX-3146-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1982 #133 |
Moscavide | LX-3148-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1982 #134 |
Madre de Deus | LX-3149-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1982 #135 |
Miratejo ² Vale do Douro | LX-3151-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1982 #136 |
¹ Sold (in 2006?). Since 2015, operated by Veltagus on the Tejo River, refitted as a tour boat and renamed "Príncipe da Beira".
² Sold (in 2001?). Since 2006, operated by Rota do Douro on the Douro River, refitted as a tour boat and renamed "Vale do Douro".
Due additions or corrections are welcome.
Postal de Despedida

It's September 2025 and the robust "Sintrense" arcs toward the Cacilhas mooring pontoon, minutes earlier occupied by the catamaran "Sé."
Below, a detail of the funnel and nameplate. These ferries, or passenger ships, are locally and traditionally known as "
cacilheiros", presumably due to their distant connection to the 19th-century "
botes cacilheiros" that transported people and small cargo between Cacilhas and Lisboa. Adapting naturally to operational needs, the vessels grew in size and complexity and transitioned from sail (and oar) propulsion, first to steam and then diesel engines. Since 2022, the replacement of the "Cacilhense" class ships, which includes the "Sintrense", formed by steel monohulls with diesel propulsion, delivered in 1981–1983 by three Portuguese shipyards, has been assumed by the "Cegonha-Branca" class ships, formed by catamarans (two GRP hulls) with electric propulsion, built in Spain. In 2025, this image is already, in some way, a farewell postcard to these "
cacilheiros" who, sometimes in extreme weather conditions, exemplarily connected the banks of the Tejo River for four decades.
●
Estamos em Setembro de 2025 e o robusto "Sintrense" efectua o arco de aproximação ao pontão de acostagem de Cacilhas, minutos antes ocupado pelo
catamaran "Sé".
Em baixo, pormenor da chaminé e da placa de nome. Estes
ferries ou navios de passageiros, são local e tradicionalmente apelidados de "cacilheiros", presumivelmente pela remota ligação aos "botes cacilheiros" que efectuavam no século dezanove o transporte de pessoas e cargas de pequenas dimensões entre Cacilhas e Lisboa. Seguindo a natural adequação às necessidades operacionais, as embarcações aumentaram de porte e complexidade e passaram da propulsão por vela (e remos), primeiro para máquina a vapor e depois para o motor diesel. Desde 2022, a substituição dos navios da classe "Cacilhense", onde se inclui o "Sintrense", formada por monocascos em aço com propulsão diesel, entregues em 1981–1983 por três estaleiros portugueses, é assumida pelos navios da classe "Cegonha-Branca", formada por
catamarans (dois cascos em GRP) com propulsão eléctrica, construídos em Espanha. Em 2025, esta imagem é já, de alguma forma, um postal de despedida a estes "cacilheiros" que, por vezes em condições meteorológicas extremas, ligaram exemplarmente as margens do rio Tejo ao longo de quatro décadas.
●

● References
Wikipedia | "Argibay" n/a
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft
1 nautical mile → 1.15078 mile → 1,852 km
1 kn or knot → 1.15078 mph → 1,852 km
Comments
Post a Comment