Ferry operated by
Transtejo seen on the Tejo River heading to Cacilhas in June 2014. This ferry of the monohull type, named "Madragoa" and registered LX-3141-TL, is built in Portugal by
Estaleiros São Jacinto and completed in 1981 with yard number 131. Steel hull and superstructure. It has an overall length of 102.9 ft and can accommodate 476 passengers (476+4). Fainsa Arianne seats. It is equipped with a 515 kW (700 hp)
MTU 8V 396 TC main engine and a variable pitch propeller. Service speed is 10 knots. It belongs to the "Cacilhense" class, comprising eight vessels – "Cacilhense", "Madragoa", "Montes Claros", "Seixalense", "Sintrense", "Palmelense", "Dafundo" and "Campolide". Differing in having an upper deck open to the stern, the "Monsanto" class comprises four vessels – "Monsanto", "Moscavide", "Madre de Deus" and "Miratejo". Despite this difference, the twelve vessels are normally considered to belong to a single class, the "Cacilhense" class. All these vessels are designed and built in Portugal, distributed by three shipyards – Estaleiros São Jacinto (Aveiro)
¹, Argibay (Alverca)
² and Foznave (Figueira da Foz)
³. In 2024, I presume five of these ferries remain in the Transtejo fleet – "Madragoa", "Seixalense", "Sintrense", "Dafundo" and "Campolide". The "Montes Claros" is active as "Príncipe da Beira", operated since 2015 by Veltagus on the Tejo River, and the "Miratejo" as "Vale do Douro", operated by Rota do Douro on the Douro River, both reborn as tour boats.
Established in 1975 and based in
Lisboa,
Transtejo ⁴ operates regular services and occasional services on the estuary of the Tejo River. Here, we see the "Madragoa" on the Cais do Sodré–
Cacilhas regular service, a crossing of approximately 1 nautical mile. On the river bank, the presence of jacaranda trees in bloom (
Jacaranda mimosifolia) indicates that it is summer time. The name "
Madragoa" pays tribute to this historic neighborhood of Lisboa. As a note of interest, this vessel illustrates a stamp issued by Correios de Portugal in 2010, with a face value of 68 cents.
●
Ferry operado pela
Transtejo visto no Rio Tejo a caminho de Cacilhas em Junho de 2014. Este
ferry do tipo monocasco, com o nome de "Madragoa" e registado LX-3141-TL, é construído em Portugal pelos
Estaleiros São Jacinto e completado em 1981 com o número de construção 131. Casco e superestrutura em aço. Possui um comprimento total de 31,35 m e pode acomodar 476 passageiros (476+4). Assentos Fainsa Arianne. Utiliza uma máquina principal
MTU 8V 396 TC de 515 kW (700 hp) e uma hélice de passo variável. A velocidade de serviço é de 10 nós. Pertence à classe "Cacilhense", composta por oito embarcações – "Cacilhense", "Madragoa", "Montes Claros", "Seixalense", "Sintrense", "Palmelense", "Dafundo" e "Campolide". Diferindo por possuir o convés superior aberto à popa, a classe "Monsanto" é composta por quatro embarcações – "Monsanto", "Moscavide", "Madre de Deus" e "Miratejo". Apesar desta diferença, as doze embarcações são normalmente consideradas como pertencendo a uma única classe, a classe "Cacilhense". Todas estas embarcações são projectadas e construídas em Portugal, distribuídas por três estaleiros – Estaleiros São Jacinto (Aveiro)
¹, Argibay (Alverca)
² e Foznave (Figueira da Foz)
³. Em 2024, presumo que cinco destes
ferries permaneçam na frota da Transtejo – "Madragoa", "Seixalense", "Sintrense", "Dafundo" e "Campolide". O "Montes Claros" encontra-se activo como "Príncipe da Beira", operado desde 2015 pela Veltagus no Rio Tejo, e o "Miratejo" como "Vale do Douro", operado pela Rota do Douro no Rio Douro, ambos renascidos como barcos de turismo.
Estabelecida em 1975 e baseada em
Lisboa, a
Transtejo ⁴ opera serviços regulares e serviços ocasionais no estuário do Rio Tejo. Aqui, vemos o "Madragoa" no serviço regular Cais do Sodré–
Cacilhas, uma travessia de aproximadamente 1 milha náutica. Na margem do rio, a presença de jacarandás em flor (
Jacaranda mimosifolia) indicia que estamos em tempo de Verão. O nome "
Madragoa" presta tributo a este bairro histórico de Lisboa. Como nota de interesse, esta embarcação ilustra um selo emitido pelos Correios de Portugal em 2010, com o valor facial de 68 cêntimos.
●
¹ "Estaleiros São Jacinto, S.A.R.L.", Aveiro, Portugal
² "Argibay – Sociedade de Construções Navais e Mecânicas, S.A.R.L.", Alverca, Portugal
³ "Foznave – Estaleiros Navais da Figueira da Foz, Lda." (?1969–2007), Figueira da Foz, Portugal
⁴ "TTSL – Transtejo Soflusa" ("Transtejo – Transportes Tejo, S.A." e "Soflusa – Sociedade Fluvial de Transportes, S.A.")
Transtejo
Established in 1975 and based in Lisboa, Transtejo operates regular services and occasional services on the estuary of the Tejo River. ●
"Cacilhense" class
Name | Registration | Year | Built |
Cacilhense
| LX-3140-TL | -- | Argibay (Alverca) 1981 #143 |
Madragoa
| LX-3141-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1981 #131 |
Montes Claros ¹ Príncipe da Beira | LX-3142-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1981 #132 |
Seixalense
| LX-3143-TL | -- | Argibay (Alverca) 1981 #144 |
Sintrense
| LX-3144-TL | -- | Argibay (Alverca) 1982 #145 |
Palmelense
| LX-3145-TL | -- | Argibay (Alverca) 1982 #146 |
Dafundo
| LX-3150-TL | -- | Foznave (Figueira da Foz) 1983 #035 |
Campolide
| LX-3152-TL | -- | Foznave (Figueira da Foz) 1983 #034 |
"Monsanto" class Upper deck open to the stern.
Name | Registration | Year | Built |
Monsanto | LX-3146-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1982 #133 |
Moscavide | LX-3148-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1982 #134 |
Madre de Deus | LX-3149-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1982 #135 |
Miratejo ² Vale do Douro | LX-3151-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1982 #136 |
¹ Sold (in 2006?). Since 2015, operated by Veltagus on the Tejo River, refitted as a tour boat and renamed "Príncipe da Beira".
² Sold (in 2001?). Since 2006, operated by Rota do Douro on the Douro River, refitted as a tour boat and renamed "Vale do Douro".
Due additions or corrections are welcome.
● References
Wikipedia | "Madragoa" n/a
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft
1 nautical mile → 1.15078 mile → 1,852 km
1 kn or knot → 1.15078 mph → 1,852 km
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