CP 0186 – Henschel & Sohn
Steam locomotive operated by CP seen at Régua station on the Douro Line in June 2008. This steam locomotive with fleet number CP 0186 is a Henschel & Sohn build, construction number 19895 (1925), included in a series of 10 units placed in service in 1925. Overall length (buffers) is 46.3 ft. It has a heating surface of 154,40 m² (superheater, 54,97 m²) and a grate area of 3,02 m², feeding 2 cylinders (530x660 mm). The distribution is Walschaert and the driving wheels have a diameter of 65.1 in. Tractive effort is 107 kN (10877 kg). Weight in service is 98 t. Wheelset arrangement is 2-8+4T or 1'D2' h2t ¹ and gauge is 5 ft 5 21⁄32 in. Top speed is approximately 31 mph. This Henschel & Sohn tank locomotive was used in freight, passenger or mixed services.
CP, or Comboios de Portugal, is the main rail operator in Portugal and uses the 1354 miles ² rail system managed by Infraestruturas de Portugal. The CP 0181–0190-series includes 10 units manufactured in Germany in 1924–1925 by Henschel & Sohn, originally operated by Caminhos de Ferro do Estado – Divisão de Sul e Sueste, numbered 401–410 ³. Introduced into service in the south of Portugal, they then migrate to the central region and finally to the north, where they remain active until the 1970s, converted to burn fuel oil.
In 2022, it is still possible to find locomotives 0184, 0186, 0187 and 0190, however in different states of conservation. Of these, only CP 0186 remains active, on tourist trains on the Douro Line and attending commemorative events. Here, we find her on a beautiful summer afternoon using the double-gauge turntable at Régua station, reliving, no doubt, good memories. ●
Locomotiva a vapor operada pela CP vista na estação da Régua na Linha do Douro em Junho de 2008. Esta locomotiva a vapor com o número de frota CP 0186 é uma construção Henschel & Sohn, número de fabrico 19895 (1925), incluída na série de 10 unidades colocada em serviço em 1925. O comprimento total (tampões) é de 14,124 m. Dispõe de uma superfície de aquecimento de 154,40 m² (sobreaquecimento, 54,97 m²) e de uma grelha com 3,02 m², alimentando 2 cilindros (530x660 mm). A distribuição é Walschaert e as rodas motoras possuem um diâmetro de 1350 mm. O esforço de tracção é de 107 kN (10877 kg). O peso em serviço é de 98 t. A disposição do rodado é 2-8-4T ou 1'D2' h2t ¹ e a bitola é de 1668 mm. A velocidade máxima é de aproximadamente 50 km/h. Esta locomotiva-tanque Henschel & Sohn era utilizada em serviços de mercadorias, de passageiros, ou mistos.
A CP, ou Comboios de Portugal, é o principal operador ferroviário em Portugal e utiliza o sistema ferroviário de 2179 km ² gerido pela Infraestruturas de Portugal. A série CP 0181–0190 inclui 10 unidades fabricadas na Alemanha em 1924–1925 pela Henschel & Sohn, operadas originalmente pelos Caminhos de Ferro do Estado – Divisão de Sul e Sueste, numeradas 401–410 ³. Introduzidas em serviço no sul de Portugal, migram depois para a região centro e finalmente para o norte, onde permanecem activas até aos anos setenta, convertidas para queima de fuelóleo.
Em 2022, é ainda possível encontrar as locomotivas 0184, 0186, 0187 e 0190, todavia em diversos estados de conservação. Destas, apenas a CP 0186 permanece activa, em comboios turísticos na Linha do Douro e marcando presença em eventos comemorativos. Aqui, encontramo-la numa bela tarde de Verão a utilizar a placa inversora com via algaliada da estação da Régua, a reavivar, decerto, boas memórias. ●
¹ The designation 1'D2' h2t, a wheelset configuration sometimes called "Berkshire", denotes a locomotive with one support axle mounted on a bissel (1'), four driving axles (D), two support axles mounted on a bogie (2'), equipped with a superheating system (h, Heißdampf), with two cylinders (2) and configured as a tank locomotive (t). ● A designação 1'D2' h2t, configuração de rodado por vezes apelidada de "Berkshire", denota uma locomotiva com um eixo de suporte montado num bissel (1'), quatro eixos de tracção (D), dois eixos de suporte montados num bogie (2'), equipada com sistema de sobreaquecimento (h, Heißdampf), dispondo de dois cilindros (2) e configurada como locomotiva-tanque (t).
² 2018
³ CFE–SS 401–410 → CP–SS 01201–01210 → CP 0181– 0190
CP
CP, or Comboios de Portugal, is the main rail operator in Portugal and uses the rail system managed by Infraestruturas de Portugal. ●
Fleet Number |
Paint Scheme |
In service |
Built |
CFE–SS 406 CP–SS 01206 CP 0186 90 94
3 12 0186-4 Steam locomotive |
Black, w/
white stripe |
1925 |
1925 Henschel & Sohn 19895 |
● References
Wikipedia | "CP – Comboios de Portugal"
Wikipedia | "CP – Comboios de Portugal" pt-pt
Wikipedia | "Companhia dos Caminhos de Ferro Portugueses"
Wikipedia | "Caminhos de Ferro do Estado"
Wikipedia | "Série 0181 a 0190 da CP"
CP | "Ficha Técnica de Locomotivas – 01201 a 01210" data sheet
Train Logistic | "Série 0181 a 0190 – Ficha Técnica"
Portugal Ferroviário | "CP - Comboios de Portugal - 0181 a 0190"
Wikipedia | "Henschel & Sohn"
Wikipedia | "Superheater"
Wikipedia | "Tank locomotive"
John R. Walker | "Broad Gauge Steam Locomotives of Portugal"
Marc Dahlström | "Vapeur au Portugal"
Wikipedia | "Linha do Douro"
Wikipedia | "Linha do Douro" pt-pt
Wikipedia | "Peso da Régua"
Wikipedia | "Peso da Régua" pt-pt
1 mm → 0.039 in
1 cm → 0.394 in
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 kg → 0,00980665 kN
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft
1 m² → 10.764 sq ft
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