Ferry operated by
Transtejo seen on the Tejo River arriving at the Terminal Fluvial de Cacilhas in September 2019. This ferry of the monohull type, named "Campolide" and registered LX-3152-TL, is built in Portugal by Foznave and completed in 1983 with yard number 034. Steel hull and superstructure. It has an overall length of 102.9 ft and can accommodate 476 passengers (476+4). Fainsa Arianne seats. It is equipped with a 515 kW (700 hp)
⁵ MTU 8V 396 TC main engine and a variable pitch propeller. Service speed is 10 knots. It belongs to the "Cacilhense"class, comprising eight vessels – "Cacilhense", "Madragoa", "Montes Claros", "Seixalense", "Sintrense", "Palmelense", "Dafundo" and "Campolide". Differing in having an upper deck open to the stern, the "Monsanto" class comprises four vessels – "Monsanto", "Moscavide", "Madre de Deus" and "Miratejo". Despite this difference, the twelve vessels are normally considered to belong to a single class, the "Cacilhense" class. All these vessels are designed and built in Portugal, distributed by three shipyards – Estaleiros São Jacinto (Aveiro)
¹, Argibay (Alverca)
² and Foznave (Figueira da Foz)
³. In 2024, I presume five of these ferries remain in the Transtejo fleet – "Madragoa", "Seixalense", "Sintrense", "Dafundo" and "Campolide". The "Montes Claros" is active as "Príncipe da Beira", operated since 2015 by Veltagus on the Tejo River, and the "Miratejo" as "Vale do Douro", operated by Rota do Douro on the Douro River, both reborn as tour boats.
Established in 1975 and based in
Lisboa,
Transtejo ⁴ operates regular services and occasional services on the estuary of the Tejo River. Here, we see the "Campolide" on the Cais do Sodré–
Cacilhas regular service, a crossing of approximately 1 nautical mile. The name "
Campolide" pays tribute to this civil parish in the municipality of Lisboa.
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Ferry operado pela
Transtejo visto no Rio Tejo a caminho de Cacilhas em Outubro de 2019. Este
ferry do tipo monocasco, com o nome de "Campolide" e registado LX-3152-TL, é construído em Portugal pela Foznave e completado em 1983 com o número de construção 034. Casco e superestrutura em aço. Possui um comprimento total de 31,35 m e pode acomodar 476 passageiros (476+4). Assentos Fainsa Arianne. Utiliza uma máquina principal
MTU 8V 396 TC de 515 kW (700 hp)
⁵ e uma hélice de passo variável. A velocidade de serviço é de 10 nós. Pertence à classe "Cacilhense", composta por oito embarcações – "Cacilhense", "Madragoa", "Montes Claros", "Seixalense", "Sintrense", "Palmelense", "Dafundo" e "Campolide". Diferindo por possuir o convés superior aberto à popa, a classe "Monsanto" é composta por quatro embarcações – "Monsanto", "Moscavide", "Madre de Deus" e "Miratejo". Apesar desta diferença, as doze embarcações são normalmente consideradas como pertencendo a uma única classe, a classe "Cacilhense". Todas estas embarcações são projectadas e construídas em Portugal, distribuídas por três estaleiros – Estaleiros São Jacinto (Aveiro)
¹, Argibay (Alverca)
² e Foznave (Figueira da Foz)
³. Em 2024, presumo que cinco destes
ferries permaneçam na frota da Transtejo – "Madragoa", "Seixalense", "Sintrense", "Dafundo" e "Campolide". O "Montes Claros" encontra-se activo como "Príncipe da Beira", operado desde 2015 pela Veltagus no Rio Tejo, e o "Miratejo" como "Vale do Douro", operado pela Rota do Douro no Rio Douro, ambos renascidos como barcos de turismo.
Estabelecida em 1975 e baseada em
Lisboa, a
Transtejo ⁴ opera serviços regulares e serviços ocasionais no estuário do Rio Tejo. Aqui, vemos o "Campolide" no serviço regular Cais do Sodré–
Cacilhas, uma travessia de aproximadamente 1 milha náutica. O nome "
Campolide" presta tributo a esta freguesia do concelho de Lisboa.
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¹ "Estaleiros São Jacinto, S.A.R.L.", Aveiro, Portugal
² "Argibay – Sociedade de Construções Navais e Mecânicas, S.A.R.L.", Alverca, Portugal
³ "Foznave – Estaleiros Navais da Figueira da Foz, Lda." (?1969–2007), Figueira da Foz, Portugal
⁴ "TTSL – Transtejo Soflusa" ("Transtejo – Transportes Tejo, S.A." e "Soflusa – Sociedade Fluvial de Transportes, S.A.")
⁵ Em pelo menos uma fonte impressa oficial, o valor é 379 kW [515 cv] em vez de 515 kW [700 cv]. Apesar dos meus esforços, não consegui confirmar se se trata de uma gralha ou de um valor actualizado. Em 2018, o "Campolide" foi, tanto quanto julgo saber, submetido a uma reparação geral do veio e hélice, beneficiando também de remotorização. Desconheço se nessa altura a embarcação recebeu um motor menos potente, todavia dentro das necessidades operacionais. Para todos os efeitos, registei em 2019 que o "Campolide" parecia ter a "voz" diferente. Uma percepção subjectiva, de valor relativo. Dentro do âmbito pedagógico desta publicação, qualquer correcção ou devido esclarecimento são bem-vindos. ● In at least one official printed source, the value is 379 kW [515 hp] instead of 515 kW [700 hp]. Despite my efforts, I was unable to confirm whether this was a typo or an updated value. In 2018, the "Campolide" was, as far as I know, subjected to a general repair of the shaft and propeller, also benefiting from re-motorization. I do not know if the vessel received a less powerful engine at that time, although within operational needs. For all intents and purposes, I noted in 2019 that the "Campolide" seemed to have a different "voice". A subjective perception, of relative value. Within the pedagogical scope of this publication, any correction or clarification is welcome.
Transtejo
Established in 1975 and based in Lisboa, Transtejo operates regular services and occasional services on the estuary of the Tejo River. ●
"Cacilhense" class
Name | Registration | Year | Built |
Cacilhense
| LX-3140-TL | -- | Argibay (Alverca) 1981 #143 |
Madragoa
| LX-3141-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1981 #131 |
Montes Claros ¹ Príncipe da Beira | LX-3142-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1981 #132 |
Seixalense
| LX-3143-TL | -- | Argibay (Alverca) 1981 #144 |
Sintrense
| LX-3144-TL | -- | Argibay (Alverca) 1982 #145 |
Palmelense
| LX-3145-TL | -- | Argibay (Alverca) 1982 #146 |
Dafundo
| LX-3150-TL | -- | Foznave (Figueira da Foz) 1983 #035 |
Campolide
| LX-3152-TL | -- | Foznave (Figueira da Foz) 1983 #034 |
"Monsanto" class Upper deck open to the stern.
Name | Registration | Year | Built |
Monsanto | LX-3146-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1982 #133 |
Moscavide | LX-3148-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1982 #134 |
Madre de Deus | LX-3149-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1982 #135 |
Miratejo ² Vale do Douro | LX-3151-TL | -- | Estaleiros São Jacinto (Aveiro) 1982 #136 |
¹ Sold (in 2006?). Since 2015, operated by Veltagus on the Tejo River, refitted as a tour boat and renamed "Príncipe da Beira".
² Sold (in 2001?). Since 2006, operated by Rota do Douro on the Douro River, refitted as a tour boat and renamed "Vale do Douro".
Due additions or corrections are welcome.
It's June 2014 and it's the turn of the ferry "Campolide" to take a break in Cacilhas, while the "Seixalense" and "Madragoa" continue crossing the Tejo River. In Lisboa, partially visible, the container ship "Seaspan Dalian". As a note of interest, the pontoons (which support the walkways) used by Transtejo to board and deboard passengers have names and registration numbers. In this case, the ferry "Campolide" is moored to the pier "Ribeira". In turn, and if memory serves me correctly, the "Ribeira" (LX-55-AL) was accompanied by the mooring pontoons "Zagaia" (LX-157-AL), "Rio Coina" (LX-137-AL) and "Pragal" (LX-135-AL). Another interesting detail, the tires suspended along the hull of the "Campolide". Once a common practice on side boarding and deboarding ferries, protecting both the hull and the pier during successive docking maneuvers, used tires eventually gave way to a wide variety of protective devices (fenders). ●
Estamos em Junho de 2014 e é a vez de o ferry "Campolide" efectuar uma pausa em Cacilhas, enquanto o "Seixalense" e o "Madragoa" continuam a atravessar o Rio Tejo. Em Lisboa, parcialmente visível, o navio porta-contentores "Seaspan Dalian". Como nota de interesse, os pontões (que suportam os passadiços) utilizados pela Transtejo para o embarque e desembarque dos passageiros possuem nome e matrícula. Neste caso, o ferry "Campolide" encontra-se atracado ao pontão "Ribeira". Por sua vez e se a memória não me falha, o "Ribeira" (LX-55-AL) estava acompanhado pelos pontões de acostagem "Zagaia" (LX-157-AL), "Rio Coina" (LX-137-AL) e "Pragal" (LX-135-AL). Outro pormenor interessante, os pneus suspensos ao longo do casco do "Campolide". Em tempos uma prática comum em ferries de embarque e desembarque laterais, protegendo tanto o casco quanto o cais durante sucessivas manobras de atracação, os pneus usados acabaram por dar lugar a uma grande variedade de dispositivos de protecção (defensas). ●
A few mooring pontoons used by Transtejo (in alphabetical order)
Name / Terminal
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Registration
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Year
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Built
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Cruz de Pau
Cacilhas
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LX-136-AL
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Pragal
Cacilhas
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LX-135-AL
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Restelo
Seixal
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PT-129608-AL
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Ribeira
Cacilhas
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LX-137-AL
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Rio Coina
Cacilhas
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LX-137-AL
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S. Nicolau
C. do Sodré
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PT-129613-AL
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Telheiras
C. do Sodré
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PT-129617-AL
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Zagaia
Cacilhas
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LX-157-AL
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Due additions or corrections are welcome.
It's March 2024 and the Tejo River has been affected by rain and strong winds. With determination, the faithful "Campolide" makes another safe crossing between Cais do Sodré and Cacilhas. ●
Estamos em Março de 2024 e o Rio Tejo tem sido acometido por chuva e ventos fortes. Com determinação, o robusto e fiel "Campolide" efectua mais uma travessia segura entre o Cais do Sodré e Cacilhas. ●
● References
Wikipedia | "Foznave"| n/a
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft
1 nautical mile → 1.15078 mile → 1,852 km
1 kn or knot → 1.15078 mph → 1,852 km
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