Isidoro Duarte 310 – Alfredo Caetano Fenix Midi


Coach operated by Isidoro Duarte seen at Gare do Oriente, Lisboa, in September 2019. This coach with fleet number 310 is an Alfredo Caetano Fenix Midi registered in 2002. It has an overall length of about 32.8 ft and can accommodate 35 seated passengers. It uses the MAN 13.220 HOCL chassis with the 162 kW (221 hp) MAN D0826 LOH engine. With its origins going back to 1923 and based in Milharado, Isidoro Duarte ¹ operates in 2019 regular services in the municipalities of Mafra and Loures and provides the respective connections to Lisboa. However, its main activity is specialized regular services and occasional services. Here, we see this Alfredo Caetano Fenix Midi making a brief stop at Gare do Oriente.

Established in 1949, Alfredo Caetano is widely known for its Bravo and Fenix coaches. Possibly around 2010, Starbus (or Sociedade Transformadora de Autocarros e Recondicionamento, S. A.) acquires the brand Alfredo Caetano and continues offering an interesting family of models, comprising the Kid, the Road, the Duplo Deck and two appealing new models, the Cygny and the Tetis. Sadly, Starbus ceases activity around 2012. Over the years, the Alfredo Caetano Fenix Midi that I have found can be counted on the fingers of one hand and I suspect that very few have been produced. Too bad, because it's a simple and harmonious design that, in my opinion, remains up-to-date. 


Autocarro operado pela Isidoro Duarte visto na Gare do Oriente, Lisboa, em Setembro de 2019. Este autocarro com o número de frota 310 é um Alfredo Caetano Fenix Midi registado em 2002. Tem um comprimento total por volta dos 10 m e pode acomodar 35 passageiros sentados. Utiliza o chassis MAN 13.220 HOCL com o motor MAN D0826 LOH de 162 kW (221 hp). Com a sua origem a recuar a 1923 e baseada em/no Milharado, a Isidoro Duarte ¹ opera em 2019 serviços regulares nos concelhos de Mafra e Loures e assegura as respectivas ligações a Lisboa. Todavia, a sua actividade principal são os serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Alfredo Caetano Fenix Midi efectuando uma breve paragem na Gare do Oriente.

Fundada em 1949, a Alfredo Caetano é amplamente conhecida pelos seus autocarros Bravo e Fenix. Possivelmente por volta de 2010, a Starbus (ou Sociedade Transformadora de Autocarros e Recondicionamento, S. A.) adquire a marca Alfredo Caetano e continua a oferecer uma interessante família de modelos, que inclui o Kid, o Road, o Duplo Deck e dois apelativos novos modelos, o Cygny e o Tetis. Infelizmente, a Starbus cessa a actividade por volta de 2012. Ao longo dos anos, contam-se pelos dedos de uma mão os Alfredo Caetano Fenix Midi que tenho encontrado e suspeito que muito poucos terão sido produzidos. Pena, pois é um desenho simples e harmonioso e que, a meu ver, permanece actual. 


¹  Isidoro Duarte, S.A., Milharado. 


Isidoro Duarte

Fleet Number

Registration

Year

Built

310

Coach

14-05-UH

2002

2002





The Isidoro Duarte 310 seen at Praça Marechal Humberto Delgado, in front of the Lisbon Zoo, in December 2016. ● 

O Isidoro Duarte 310 visto na Praça Marechal Humberto Delgado, defronte do Jardim Zoológico de Lisboa, em Dezembro de 2016. ●


● References 

Wikipedia | "MAN Truck & Bus"
Wikipedia | "Milharado" pt-PT

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci


● Check it out here, a bigger version of the Alfredo Caetano Fenix, operated by Turexpresso (which, by sheer coincidence, can be spoted, barely, to our left, on this post's image).

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Back to Normality

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo