Turexpresso – Alfredo Caetano Fenix Class


Coach operated by Turexpresso seen at Gare do Oriente, Lisboa, in September 2019. This coach is an Alfredo Caetano Fenix Class registered in 2004. It has an overall length of 39.4 ft and can accommodate 55 seated passengers (55+1+1). It uses a Scania chassis, possibly the K124IB 4x2. Established in 1958 and based in Maçãs de Dona Maria, Turexpresso operates regular specialized services and occasional services. Here, we see this eye-catching Alfredo Caetano Fenix Class in an occasional service.

Established in 1949, Alfredo Caetano is widely known for its Bravo and Fenix coaches. Possibly around 2010, Starbus (or "Sociedade Transformadora de Autocarros e Recondicionamento, S.A.") acquires the brand Alfredo Caetano and continues offering an interesting family of models, comprising the Kid, the Road, the Duplo Deck and two appealing new models, the Cygny and the Tetis. Sadly, Starbus ceases activity around 2012. Possibly manufactured until 2009, the Alfredo Caetano Fenix ¹ will be a reference model for several years, being used in both express and occasional services. At some point, it offers finishing options such as "Class" or "Gold" and is sometimes used to replace older coach bodies. In the 39.4 ft coach typology it gives way to the Tétis from 2005 onwards, while in other typologies it remains available possibly until 2012, updated and renamed Kid (23–29.5 ft), Road (29.5–33 ft) and Double Deck (39.4–49.2 ft). As a note of interest, some Alfredo Caetano Fenix coaches will provide service outside Portugal and it is possible to find them, for example, in Hong Kong..

Autocarro operado pela Turexpresso visto na Gare do Oriente, Lisboa, em Setembro de 2019. Este autocarro é um Alfredo Caetano Fenix Class registado em 2004. Tem um comprimento total de 12 m e pode acomodar 55 passageiros sentados (55+1+1). Utiliza um chassis Scania, possivelmente o K124IB 4x2. Estabelecida em 1958 e baseada em Maçãs de Dona Maria, a Turexpresso opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este apelativo Alfredo Caetano Fenix Class num serviço ocasional. 

Fundada em 1949, a Alfredo Caetano é amplamente conhecida pelos seus autocarros Bravo e Fenix. Possivelmente por volta de 2010, a Starbus (ou "Sociedade Transformadora de Autocarros e Recondicionamento, S.A.") adquire a marca Alfredo Caetano e continua a oferecer uma interessante família de modelos, que inclui o Kid, o Road, o Duplo Deck e dois apelativos novos modelos, o Cygny e o Tetis. Infelizmente, a Starbus cessa a actividade por volta de 2012. Fabricado possivelmente até 2009, o Alfredo Caetano Fenix ¹ será durante vários anos um modelo de referência, sendo utilizado tanto em serviços expresso como em serviços ocasionais. A dada altura, oferece opções de acabamento como a "Class" ou a "Gold" e é por vezes utilizado em recarroçamentos. Na tipologia dos autocarros de 12 m dá lugar ao Tétis a partir de 2005, enquanto que em outras tipologias permanece disponível possivelmente até 2012, actualizado e rebaptizado como Kid (7–9 m), Road (9–10 m) e Duplo Deck (dois pisos, 12–15 m). Como nota de interesse, alguns autocarros Alfredo Caetano Fenix prestarão serviço fora de Portugal, sendo possível encontrá-los, por exemplo, em Hong Kong.  


¹  Fenix or Fénix? In Portuguese (pt-pt) the correct form is Fénix. However, Alfredo Caetano always "signs" this model as Fenix, without accent, as can be seen in several images. I don't know if there are catalogs or other official documents related to this model where we can find the designation spelled as Fénix. ● Fenix ou Fénix? Em Português (pt-pt) a forma correcta é Fénix. Todavia, a Alfredo Caetano "assina" sempre este modelo como Fenix, sem acento, como se pode comprovar em diversas imagens. Desconheço se existem catálogos ou outros documentos oficiais relativos a este modelo onde possamos encontrar a designação grafada como Fénix. 


Turexpresso 

Established in 1958 and based in Maçãs de Dona Maria, Turexpresso operates regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

n/a

Coach

16-04-ZH

2004

2004






● References 

Wikipedia | "Scania"
Wikipedia | "Maçãs de Dona Maria" pt-pt

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp


● How does an Alfredo Caetano Fenix Class sounds like in operation? Sadly, I didn't find any interesting video on this vehicle.

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo

Back to Normality