Transtejo "S. Paulus" – Scheel & Jöhnk Schiffswerft


Tour boat operated by Transtejo in partnership with Carristur seen on the Tejo River heading for the Terminal de Cacilhas, Almada, in July 2019. This tour boat, named S. Paulus and registered LX-3174-TL, is completed by the Scheel & Jöhnk Schiffswerft in 1959, yard number 413. Steel hull and superstructure. It has an overall length of 92.4 ft and can accommodate 275 passengers. It initially uses a Deutz RV 6 M 536 main engine and a fixed pitch propeller, reaching a top speed of around 10 knots. In 2010, that engine is replaced by the MTU 12V 183 TA from the ferry Mouraria.

This tour boat is originally a Typ IIIc ferry operated by HADAG, the Sülldorf, renamed St. Pauli in 1978. Delivered in 1959, it is used in Germany for services in the Hamburger Hafen (Port of Hamburg) and in the Unterelbe area (Lower Elbe). After arriving in Portugal in 1996, it is renamed S. Paulus and used in tourist services. An identical ferry, the Pöseldorf, delivered by the Hanseatische Werft to HADAG in 1960, is also acquired, renamed Trafaria Praia, and used in the Belém–Porto Brandão–Trafaria regular service. Both are added to the Classe Alemã (German-class), formed in 1977 with vessels purchased from HADAG. Thereafter this class includes the vessels Castelo (Lichtwark), Marvila (Volksdorf), Vouga (Otmarschen), Porto Brandão (Falkenstein), Mouraria (Ottensen), S. Paulus (Sülldorf), and Trafaria Praia (Pöseldorf).

As a note of interest, the HADAG Typ IIIc class includes the vessels Sülldorf, Eppendorf, Wohldorf, Niendorf, Pöseldorf, Meiendorf, Tonndorf, and Kirchdorf, delivered in 1959 (4), 1960 (3), and 1962 (1). Most seem to use a 389 hp (279 kW) Deutz RV 6 M 536 main engine. Established in 1888 in Hamburg, HADAG currently operates ferry services on the Elbe and Alster Rivers, as well as tourist services. The HADAG title seems to derive from the expression Hafendampfschiffahrts-Actien-Gesellschaft, which can be understood as, limited liability company of port services in steamboat. The last steam vessels are retired in the mid-sixties. In 2020, HADAG operates a modern fleet, including the 98.3-ft long Typ 2000, capable of accommodating 250 passengers, equipped with two 243 hp (331 kW) Volvo Penta D12-B MH engines and reaching a top speed of 12 knots. The modern fleet is complemented by a brother of the S. Paulus, the Kirchdorf, a Typ IIIc delivered in 1962 by the J. J. Sietas Schiffswerft, yard number 503, used in regular specialized services (Große Hafenrundfahrt) and occasional services.

Established in 1975 and based in Lisboa, Transtejo operates regular services and occasional services on the Tejo River estuary. The Yellow Boat River Tour results from a partnership with Carristur. Here, we see this S. Paulus heading for the Terminal de Cacilhas, Almada, on the south bank of the Tejo River, in a regular specialized service.

Barco de turismo operado pela Transtejo em parceria com a Carristur visto no Rio Tejo dirigindo-se para o Terminal de Cacilhas, Almada, em Julho de 2019. Este barco de turismo, baptizado S. Paulus e registado LX-3174-TL, é completado pelo Scheel & Jöhnk Schiffswerft em 1959, número de construção 413. Casco e superestrutura em aço. Possui um comprimento total de 28,17 m e pode acomodar 275 passageiros. Utiliza inicialmente uma máquina principal Deutz RV 6 M 536 e uma hélice de passo fixo, atingindo uma velocidade máxima de cerca de 10 nós. Em 2010, essa máquina é substituída pela MTU 12V 183 TA do ferry Mouraria.

Este barco de turismo é originalmente um ferry do Typ IIIc operado pela HADAG, o Sülldorf, rebatizado St. Pauli em 1978. Entregue em 1959, é utilizado na Alemanha em serviços no Hamburger Hafen (Porto de Hamburgo) e na zona do Unterelbe (Baixo Elbe). Após chegar a Portugal em 1996, é rebaptizado S. Paulus e usado em serviços turísticos. Um ferry idêntico, o Pöseldorf, entregue pelo Hanseatische Werft à HADAG em 1960, é também adquirido, rebaptizado Trafaria Praia, e utilizado no serviço regular Belém–Porto Brandão–Trafaria. Ambos são adicionados à Classe Alemã, formada em 1977 com embarcações adquiridas à HADAG. A partir daí esta classe inclui as embarcações Castelo (Lichtwark), Marvila (Volksdorf), Vouga (Otmarschen), Porto Brandão (Falkenstein), Mouraria (Ottensen), S. Paulus (Sülldorf), e Trafaria Praia (Pöseldorf).

Como nota de interesse, a classe Typ IIIc da HADAG inclui as embarcações Sülldorf, Eppendorf, Wohldorf, Niendorf, Pöseldorf, Meiendorf, Tonndorf, e Kirchdorf, entregues em 1959 (4), 1960 (3), e 1962 (1). A maior parte parece utilizar uma máquina principal Deutz RV 6 M 536 de 389 hp (279 kW). Estabelecida em 1888 em Hamburgo, a HADAG opera actualmente serviços de ferry nos rios Elbe e Alster, além de serviços turísticos. O título HADAG parece derivar da expressão Hafendampfschiffahrts-Actien-Gesellschaft, que pode ser entendida como, sociedade de responsabilidade limitada de serviços portuários em barco a vapor. As últimas embarcações a vapor são retiradas em meados dos anos sessenta. Em 2020, a HADAG opera uma frota moderna, incluindo o Typ 2000 com 29,95 m de comprimento, capaz de acomodar 250 passageiros, equipado com dois motores Volvo Penta D12-B MH de 243 hp (331 kW) e atingindo uma velocidade máxima de 12 nós . A frota moderna é complementada por um irmão do S. Paulus, o Kirchdorf, um Typ IIIc entregue em 1962 pelo J. J. Sietas Schiffswerft, número de construção 503, usado em serviços regulares especializados (Große Hafenrundfahrt) e em serviços ocasionais.

Estabelecida em 1975 e baseada em Lisboa, a Transtejo opera serviços regulares e serviços ocasionais no estuário do Rio Tejo. O Yellow Boat River Tour resulta de uma parceria com a Carristur. Aqui, vemos este S. Paulus dirigindo-se para o Terminal de Cacilhas, Almada, na margem sul do Rio Tejo, num serviço regular especializado.


Transtejo

Established in 1975 and based in Lisboa, Transtejo operates regular services and occasional services on the Tejo River estuary. The Yellow Boat River Tour results from a partnership with Carristur. ●

Name

Registration

Built

Yard

Lichtwark Castelo Vistadouro

Ferry

LX-3112-TL

1928  

rb 1957

H. C. Stülcken Schiffswerft

#652

Volksdorf Marvila

 

LX-3113-TL

1956 

Typ IIIb

Johann Oelkers

#526

Othmarschen Vouga

 

LX-3114-TL

1957 

Typ II U

Scheel & Jöhnk

#400

Falkenstein Porto Brandão

 

LX-3115-TL

1955 

Typ II R

Blohm + Voss

#790

Ottensen Mouraria

 

LX-3116-TL

1957 

Typ II U

Ottensener Eisenwerke 

#515

Sülldorf St Pauli

S Paulus

 

LX-3174-TL

1959 

Typ IIIc

Scheel & Jöhnk

#413

Pöseldorf Trafaria Praia

 

LX-3175-TL

1960 

Typ IIIc

Hanseatische Werft

#12




In June 2013, we find the graceful "S. Paulus" possibly heading to the Terminal Fluvial do Terreiro do Paço, Lisboa. The 6.30 meter sailboat on our right is the "Baleia Azul", a Beneteau First 21.0 from Treino de Mar. In the distance, the south bank of the Tejo River. 

Em Junho de 2013, encontramos o gracioso "S. Paulus" possivelmente dirigindo-se para o Terminal Fluvial do Terreiro do Paço, Lisboa. O veleiro com 6,30 metros de comprimento à nossa direita é o "Baleia Azul", um Beneteau First 21.0 da Treino de Mar. Ao longe, a margem sul do Rio Tejo. 



On a surprisingly cloudy and rainy afternoon in June 2013, we encounter the "S. Paulus" next to the 25 de Abril Bridge, sailing serenely on the Tejo River, with the Atlantic Ocean in sight. ●

Numa tarde surpreendentemente nublada e chuvosa em Junho de 2013, encontramos o "S. Paulus" junto à Ponte 25 de Abril, a navegar serenamente no Rio Tejo, com o Oceano Atlântico no olhar. ●



In May 2014 it was still possible to see the two sister ships "S. Paulus" and "Trafaria Praia" (HADAG Typ IIIc), one operated by Transtejo, the other by DouroAzul, sailing side by side on the Tejo River. ●

Em Maio de 2014 era ainda possível ver os dois irmãos "S. Paulus" e "Trafaria Praia" (HADAG Typ IIIc), um operado pela Transtejo, o outro pela DouroAzul, a navegar lado a lado no Rio Tejo. ●



On a beautiful summer day in June 2014, we find the "S. Paulus" resting on the south bank of the Tejo River, at the Terminal Fluvial de Cacilhas, I believe moored to the "Rio Coina" pier (LX-137-AL). Just ahead, partially visible, the ferry "Madragoa". In the distance, upstream, the Vasco da Gama Bridge gives us an idea of the size of the estuary. ●

Num belo dia de Verão em Junho de 2014, encontramos o "S. Paulus" a descansar na margem sul do Rio Tejo, no Terminal Fluvial de Cacilhas, julgo que atracado ao pontão "Rio Coina" (LX-137-AL). Logo adiante, parcialmente visível, o ferry "Madragoa". Ao longe, a montante, a Ponte Vasco da Gama dá-nos uma ideia da dimensão do estuário. ●



In conclusion, we return to June 2013 to see the "S. Paulus" heading downstream on the Tejo River, with a good number of passengers on board and wearing my favorite paint scheme. Lovingly maintained and looking great, we almost forget that in this image it (she) had already spent more than half a century in service on two great European rivers – first in the icy waters of the Elbe that flow into the North Sea and then in the warm waters of the Tejo that flow into the in the Atlantic Ocean. ●

A concluir, voltamos a Junho de 2013 para rever o "S. Paulus" dirigindo-se para jusante do Rio Tejo, com um bom número de passageiros a bordo e envergando o meu esquema de pintura favorito. Carinhosamente mantido e com um excelente aspecto, quase nos esquecemos de que nesta imagem já tinha mais de meio século de serviço em dois grandes rios europeus – primeiro nas gélidas águas do Elbe que desaguam no Mar do Norte e depois nas cálidas águas do Tejo que desaguam no Oceano Atlântico. ●


● References

Transtejo/Soflusa | "São Paulus"
HADAG | "Unsere Flotte"
Elbdampfer-Hamburg.de | "DIE TYPSCHIFFE DER HADAG"
Elbdampfer-Hamburg.de | "Technische Daten Typ III"
Elbdampfer-Hamburg.de | "Lebenslauf HADAG-Fähre Pöseldorf"
Elbdampfer-Hamburg.de | "Lebenslauf HADAG-Fähre Sülldorf"
Wikipedia | "Typschiffe der HADAG Seetouristik und Fährdienst AG"
Elbdampfer-Hamburg.de | "LICHTWARK (1928)"

1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft 
1 nautical mile → 1.15078  mile → 1,852 km
1 kn or knot → 1.15078 mph → 1,852 km

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