ÖBB 1099.014 – Krauss/ÖSSW


Electric locomotive operated by ÖBB ¹ seen at Mariazell station on the Mariazellerbahn in June 2009. This electric locomotive with fleet number 1099.014 is built by Krauss/ÖSSW in 1910, construction number 20, included in a series of 16 units placed in service by the Niederösterreichische Landesbahnen in 1909–1914. Overall length (buffers) is 36.15 ft. Fed via one pantograph by 6,5 kV, 25 Hz, this single-phase AC electric locomotive uses two 160 kW (217,5 hp) WBM 350 traction motors. Nominal continuous output is 320 kW (435 hp). Starting tractive effort is approximately 104 kN (10605 kgf ²). Weight in service is 49,8 t. Wheelset arrangement is C' C' (wheels with coupling rods) and gauge is 2 ft 5+15⁄16 in ³. Top speed is 31 mph. Used in both mixed and passenger services. Here, we see ÖBB 1099.014 at Mariazell station, heading a regular service bound to St. Pölten. On the adjacent line, we see the "Ötscherbär-Express" just arrived from St. Pölten, hauled by locomotive 1099.010. The ÖBB 1099 series was withdrawn from regular services in October 2013. The last regular train was hauled by NÖVOG E 14 (ex-ÖBB 1099.014) , from Mariazell to St. Pölten. In 2025, I assume that some of these locomotives are still available for occasional services. 

With the withdrawal of the ÖBB 1099 series, regular services on the Mariazellerbahn were taken over by electric railcars of the NÖVOG ET 1–9 series, built by Stadler Bussnang in 2012–2013. These nine low-floor articulated multiple units, from the Stadler Be 4/8 family, have an overall length (buffers) of 166.47 ft and can accommodate up to 240 passengers (116+11/113). They are fed by two pantographs and use four traction motors. Rated power at the wheels is 1200 kW (1631,5 hp) and the starting tractive effort is approximately 140 kN (14276.0 kgf ²). The service weight is 75 t. They can operate in multiple units of up to three units and can tow additional passenger cars. The wheel arrangement is Bo'2'2'Bo'. These electric railcars can reach a maximum speed of 50 mph.

The long-lived ÖBB 1099 series includes sixteen C' C' electric locomotives for the 6.5 kV, 25 Hz system of the Mariazellerbahn, in Austria, with an output of 320 kW and a maximum speed of 31 mph, suitable for mixed and passenger services. They operate on a 2 ft 5+15⁄16 in gauge. The Krauss/ÖSSW partnership delivered fourteen locomotives in 1909 and two in 1914. The first units were put into service in 1911. Between 1959 and 1962, all units were rehabilitated. In 1981, 1099.015 suffered an accident and was withdrawn the following year. Finally, the series was retired from regular service in 2013, remaining available for occasional service. Lovingly maintained by Austrian professionals, the ÖBB 1099 series locomotives remain a benchmark for quality, robustness and elegance in the narrow gauge world.  


Locomotiva eléctrica operada pela ÖBB ¹ vista na estação de Mariazell no Mariazellerbahn em Junho de 2009. Esta locomotiva eléctrica com o número de frota 1099.014 é construída por Krauss/ÖSSW em 1910, número de fabrico 20, incluída na série de 16 unidades colocada em serviço pelos Niederösterreichische Landesbahnen em 1909–1914. O comprimento total (tampões) é de 11,020 m. Alimentada através de um pantógrafo por 6,5 kV, 25 Hz, esta locomotiva eléctrica monofásica AC utiliza dois motores de tracção WBM 350 de 160 kW (217,5 hp). A potência nominal contínua é de 320 kW (435 hp). O esforço de tracção no arranque é de aproximadamente 104 kN (10605 kgf ²). O peso em serviço é de 49,8 t. A disposição do rodado é C' C' (rodas conjugadas por bielas) e a bitola é de 760 mm ³. A velocidade máxima é de 50 km/h. Utilizada em serviços mistos e de passageiros. Aqui, vemos a ÖBB 1099.014 na estação de Mariazell em Junho de 2009, à cabeça de um serviço regular com destino a St. Pölten. Na linha adjacente, vemos o "Ötscherbär-Express" chegado há instantes de St. Pölten, rebocado pela locomotiva 1099.10. A série ÖBB 1099 foi retirada dos serviços regulares em Outubro de 2013. O último comboio regular foi rebocado pela NÖVOG E 14 (ex-ÖBB 1099.014) , de Mariazell para St. Pölten. Em 2025, presumo que algumas destas locomotivas permaneçam disponíveis para serviços ocasionais.

Com a retirada da série ÖBB 1099, os serviços regulares no Mariazellerbahn foram assumidos por automotoras eléctricas da série NÖVOG ET 1–9, construídas pela Stadler Bussnang em 2012–2013. Estas nove unidades múltiplas articuladas de piso rebaixado, da família Stadler Be 4/8, possuem um comprimento total (tampões) de 50,740 m e podem acomodar até 240 passageiros (116+11/113). São alimentadas por dois pantógrafos e utilizam quatro motores de tracção. A potência nominal nas rodas é de 1200 kW (1631,5 hp) e o esforço de tracção no arranque é de aproximadamente 140 kN (14276,0 kgf ²). O peso em serviço é de 75 t. Podem operar em unidade múltipla até três unidades, assim como rebocar carruagens adicionais. A disposição do rodado é Bo'2'2'Bo'. Estas automotoras eléctricas podem alcançar uma velocidade máxima de 80 km/h.

A longeva série ÖBB 1099 inclui dezasseis locomotivas eléctricas C' C' para o sistema de 6,5 kV, 25 Hz AC do Mariazellerbahn, na Áustria, com uma potência de 320 kW e uma velocidade máxima de 50 km/h, adequadas a serviços mistos e de passageiros. Circulam em bitola de 760 mm. A parceria Krauss/ÖSSW entrega catorze locomotivas em 1909 e duas em 1914. As primeiras unidades são colocadas em serviço em 1011. Entre 1959 e 1962, todas as unidades são reabilitadas. Em 1981, a 1099.015 sofre um acidente e é abatida ao serviço no ano seguinte. Por fim, a série é retirada do serviço regular em 2013, permanecendo disponível para serviços ocasionais. Carinhosamente mantidas pelos profissionais austríacos, as locomotivas da série ÖBB 1099 permanecem uma referência de qualidade, robustez e elegância no mundo da via estreita.  


¹  ÖBB (Österreichische Bundesbahnen, which we can translate as Austrian Federal Railways). ● ÖBB (Österreichische Bundesbahnen, que podemos traduzir como Caminhos-de-ferro Federais Austríacos).
²  Even though we usually mention Kilograms (kg), in the context of effort/traction we are dealing with Kilograms-force (kgf). ● Ainda que habitualmente refiramos Kilogramas (kg), no contexto do esforço/tracção estamos a lidar com Kilogramas-força (kgf). 
³  Narrower gauge than that used by Lisboa trams, 900 mm. ● Bitola mais estreita do que a utilizada pelos eléctricos de Lisboa, 900 mm.
  In December 2010, the infrastructure and operational resources of the Mariazellerbahn were transferred to NÖVOG (Niederösterreichische Verkehrsorganisationsgesellschaft, which we can understand as the Lower Austrian Transportation Services Company). ● Em Dezembro de 2010, as infraestrutura e meios operacionais do Mariazellerbahn foram transferidos para a NÖVOG (Niederösterreichische Verkehrsorganisationsgesellschaft, que podemos entender como Empresa de Serviços de Transportes da Baixa Áustria).
  Originally NÖLB E series; in 1953, ÖBB 1099 series; and in 2010, NÖVOG E series. ● Originalmente série NÖLB E; em 1953, série ÖBB 1099; e em 2010, série NÖVOG E. 


References

Wikipedia | "Mariazellerbahn"
Wikipedia | "NÖLB E"
Eisenbahn Gerhard Obermayr | "Mariazellerbahn Lokomotiven Reihe 1099"
Eisenbahn Gerhard Obermayr | "Mariazellerbahn Reihe 1099 (E 99, E)"
Wikipedia | "Mariazell"
Wikipedia | "St. Pölten"

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
1 kgf  → 0,00980665 kN


● Check it out here, the ÖBB 1099 locomotives in operation, on this video featuring the Mariazellerbahn, retrieved from (my favorite rail-related TV show) SWR Eisenbahn-Romantik.





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