Svitzer "Svitzer Sines" – Richards Shipbuilders


Tugboat operated by Svitzer seen on the Tejo River, Lisboa, in May 2014. This tugboat named "Svitzer Sines" and registered LX-38-RC, is built in England by Richards Shipbuilders (Great Yarmouth) ¹, completed in 1986 with yard number 583 and originally delivered as "Brightwell" to Alexandra Towing Company (Liverpool). It has an overall length of 94.5 ft and is equipped with two 1282 kW (1720 hp) ² Ruston 6RK270 main engines, providing a tractive effort ³ of 40 tons. Two water monitors. Top speed is 13 knots. Operating in Portugal since 2005, Svitzer  gives way in 2020 to Pioneiro do Rio and Grupo Sousa. Here, we see the tugboat "Svitzer Sines" decked out on a festive day on the Tejo River, during the visit of the three cruise ships – "Queen Mary 2" (2003), "Queen Victoria" (2007) and "Queen Elizabeth" (2010). Visible in this image is the stern of the supply vessel "NRP Bérrio" (A5210) of the Portuguese Navy.


Rebocador operado pela Svitzer visto no Rio Tejo, Lisboa, em Maio de 2014. Este rebocador com o nome de "Svitzer Sines" e registado LX-38-RC, é construído em Inglaterra pela Richards Shipbuilders (Great Yarmouth) ¹, completado em 1986 com o número de construção 583 e originalmente entregue como "Brightwell" à Alexandra Towing Company (Liverpool). Tem um comprimento total de 28,80 m e está equipado com duas máquinas principais Ruston 6RK270 de 1282 kW (1720 hp) ², disponibilizando um esforço de tracção ³ de 40 toneladas. Dois monitores de água. A velocidade máxima é de 13 nós. Operando em Portugal desde 2005, a Svitzer dá lugar em 2020 à Pioneiro do Rio e Grupo Sousa. Aqui, vemos o rebocador "Svitzer Sines" engalanado em dia de festa no Rio Tejo, durante a visita dos três navios de cruzeiros – "Queen Mary 2" (2003), "Queen Victoria" (2007) e "Queen Elizabeth" (2010). Visível nesta imagem, a popa do navio de abastecimento "NRP Bérrio" (A5210) da Marinha Portuguesa.   


¹  "Richards (Shipbuilders) Ltd." or "Richards Shipbuilders Ltd.", Lowestoft and Yarmouth (1954–994). For what I understand, the Yarmouth yard closes in the late 1980s, while the Lowestoft survives until 1994. I presume Richards Dry Dock & Engineering Ltd. tries to resume ship building and repair activities in the Great Yarmouth yard. Please, do correct me if I am wrong. 
²  2× 1282 kW (1720 hp) = 2565 kW (3440 hp) 
³  In maritime context, "Bollard pull".
  "Svitzer Portugal – Rebocadores e Serviços Marítimos, S. A.", Lisboa 


Svitzer 

Operando em Portugal desde 2005, a Svitzer dá lugar em 2020 à Pioneiro do Rio e Grupo Sousa. ●

Name

Registration

Year

Built

Brightwell ¹

Svitzer Brightwell

Svitzer Sines

Portugs Sines

LX-38-RC

PT-104151-RC

IMO 8513754

--

Richards Shipbuilders (Great Yarmouth)

1986

#583


¹  Delivered as "Brightwell" to Alexandra Towing Company (Liverpool), it is renamed "Svitzer Brightwell" in 2007, "Svitzer Sines" in 2010 and "Portugs Sines" in 2020.

Due additions or corrections are welcome.



Here, in May 2014, we see the "Svitzer Sines" returning to its base after another service, passing by the companions "Svitzer Funchal", "Svitzer Leixões" and "Svitzer Lisboa". Further back, the tug "Portel" operated by Rebosado. Also visible, one of the robust mobile cranes built in Portugal by the extinct MAGUE. ● 

Aqui, em Maio de 2014, vemos o "Svitzer Sines" a regressar à sua base depois de mais um serviço, passando pelos companheiros "Svitzer Funchal", "Svitzer Leixões" e "Svitzer Lisboa". Mais atrás, o rebocador "Portel" operado pela Rebosado. Também visível, um dos robustos guindastes construídos em Portugal pela extinta MAGUE. ●


 Long time, so much sea!


My lack of empathy towards mega cruise ships is publicly known – to the point of not even photographing them. However, on this day I made an exception. First, because in spite of carrying out cruises, the "RMS Queen Mary 2" is technically an ocean liner, a legitimate descendant of the "RMS Queen Mary" or my favorites "SS Normandie" and "SS United States". And then, because if we are to believe that these sea creatures made of steel have emotions, it must have been a happy moment for the "Svitzer Sines" to see the "Queen Mary 2" on this special occasion. In 2004, in Southampton, then as "Brightwell", she certainly watched the departure of the "Queen Mary 2" for her maiden voyage. In Lisboa, the happy reunion. ●

É publicamente conhecida a minha falta de empatia para com mega navios de cruzeiros – ao ponto de sequer os fotografar. Todavia, neste dia abri uma excepção. Primeiro, porque apesar de efectuar cruzeiros, o "RMS Queen Mary 2" é tecnicamente um transatlântico, descendente legítimo do "RMS Queen Mary" ou dos meus favoritos "SS Normandie" e "SS United States". E depois, porque se quisermos acreditar que estas criaturas marítimas em aço têm emoções, deve ter sido um momento feliz para o "Svitzer Sines" rever o "Queen Mary 2" nesta ocasião especial. Em 2004, em Southampton, então como "Brightwell", assistiu decerto à partida do "Queen Mary 2" para sua viagem inaugural. Em Lisboa, o feliz reencontro. ●



Ocean liner "Queen Mary 2" operated by Cunard Line seen on the Tejo River, Lisboa, in May 2014.



It is May 2014 and the "RMS Queen Mary 2", caressed by the sunlight rising on the horizon, has just described a graceful arc as she approaches the Port of Lisbon. In the distance, the south bank of the Tejo River. In front of me a magnificent oceanic creature, perhaps the last representative of its kind, prepares to dock, barely disturbing the waters. I take a deep breath and take just two photos, no more needed. Then I put the camera away and remain still – just observing and enjoying the moment. A new good memory has just been born. ●

Nous sommes en mai 2014 et le "RMS Queen Mary 2", caressé par le soleil qui se lève à l’horizon, vient de décrire un arc gracieux en s’approchant du port de Lisbonne. Au loin, la rive sud du Tage. Devant moi, une magnifique créature océanique, peut-être la dernière représentante de son espèce, se prépare à accoster, perturbant à peine les eaux. Je respire profondément et prends juste deux photos, pas plus. Puis je range l’appareil photo et reste immobile – juste pour observer et profiter du moment. Un nouveau bon souvenir vient de naître. ●

Estamos em Maio de 2014 e o "RMS Queen Mary 2", acariciado pela luz do sol que sobe no horizonte, acaba de descrever um gracioso arco na aproximação ao Porto de Lisboa. Na distância, a margem sul do Rio Tejo. À minha frente uma magnífica criatura oceânica, talvez o último representante do seu género, prepara-se para acostar, mal perturbando as águas. Respiro fundo e tiro apenas duas fotografias, não é preciso mais. Depois, guardo a camara e permaneço quieto – apenas a observar e a desfrutar o momento. Uma nova boa memória acaba de nascer. ●


● References 

Wikipedia | "Maersk"
Wikipedia | "Ruston & Hornsby"
ShipSpotting | "Brightwell/Svitzer Sines
Wikipedia | "Tugboat".
Wikipedia | "Bollard pull"
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboapt-PT
Wikipedia | "Port of Lisbon"
Wikipedia | "Porto de Lisboapt-PT

1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft 
1 nautical mile → 1.15078  mile → 1,852 km
1 kn or knot → 1.15078 mph → 1,852 km

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