CP 1964 – Bombardier MXS-627
Diesel-electric locomotive operated by CP ¹ seen at Porto–Campanhã station, on the Norte line, in January 2010. This diesel-electric locomotive with fleet number 1964 is built by Bombardier (MWL Division) in 1979, construction number M6101.04, included in a series of 13 units placed in service by the Caminhos de Ferro Portugueses. Overall length (buffers) is 65,3 ft. This locomotive uses a 2427 kW (3042 hp) Bombardier 251/E "V16" diesel engine and six GE (Canada) CGE-785 PA 1 electric traction motors. Nominal output (wheels) is 1655 kW (2250 hp) ² and starting tractive effort is approximately 441 kN (45000 kg). Weight in service is 121 t. It can run in multiple units, up to 4 units. Wheelset arrangement is Co' Co' and gauge is 5 ft 5 21⁄32 in. Top speed is 75 mph. Designated by the manufacturer as MXS-627, this diesel electric-locomotive was used on both passenger and freight services. Here, on a cold January day in 2010, we find CP 1964 at Porto–Campanhã station waiting for its next turn of duty. Photo by João Carita.
The CP 1960 series includes 13 units manufactured in Canada in 1979 by Bombardier (MWL Division) under Alsthom license and numbered 1961–1973. They all receive the orange and brown paint scheme, with white diagonal visibility stripes. After the electrification of the Beira Alta line in the 1990s, they become a familiar presence on freight services, particularly on the Norte, Oeste, Minho, and Douro lines. As electrification proceeds and frees comparable locomotives with less fuel appetite, the CP 1960s are gradually phased out. Eventually, four units, 1962, 1963, 1964 and 1973, are integrated into the Medway fleet, forming this operator's LD 1960 series. In 2025, I assume Medway LD 1964 is the last of these impressive locomotives in service. ●
Locomotiva diesel-eléctrica operada pela CP ¹ vista na estação de Porto–Campanhã, na linha do Norte, em Janeiro de 2010. Esta locomotiva diesel-eléctrica com o número de frota 1964 é construída pela Bombardier (MWL Division) em 1979, número de fabrico M6101.04, incluída na série de 13 unidades colocada em serviço pelos Caminhos de Ferro Portugueses. O comprimento total (tampões) é de 19,895 m. Esta locomotiva utiliza um motor diesel "V16" Bombardier 251/E de 2427 kW (3042 hp) e seis motores eléctricos de tracção GE (Canada) CGE-785 PA 1. A potência nominal (rodas) é de 1655 kW (2250 hp) ² e o esforço de tracção no arranque é de aproximadamente 441 kN (45000 kg). O peso em serviço é de 121 t. Pode circular em unidade múltipla, até 4 unidades. A disposição do rodado é Co' Co' e a bitola é de 1668 mm. A velocidade máxima é de 120 km/h. Designada pelo fabricante como MXS-627, esta locomotiva diesel-eléctrica foi utilizada tanto em serviços de passageiros como de mercadorias. Aqui, num dia frio de Janeiro de 2010, encontramos a CP 1964 na estação do Porto–Campanhã a aguardar o seu próximo serviço. Foto de João Carita.
A série CP 1960 inclui 13 unidades fabricadas no Canadá em 1979 pela Bombardier (Divisão MWL) sob licença da Alsthom e numeradas de 1961–1973. Recebem todas o esquema de pintura em laranja e castanho, com faixas de visibilidade diagonais brancas. Após a electrificação da linha da Beira Alta na década de 1990, tornam-se uma presença familiar nos serviços de mercadorias, particularmente nas linhas do Norte, Oeste, Minho e Douro. À medida que a electrificação prossegue e liberta locomotivas comparáveis com menos apetite de combustível, as CP 1960 são gradualmente encostadas. Eventualmente, quatro unidades, 1962, 1963, 1964 e 1973, são integradas na frota da Medway, formando a série LD 1960 deste operador. Em 2025, presumo que a Medway LD 1964 seja a última destas impressionantes locomotivas em serviço. ●
¹ 1860, Companhia Real dos Caminhos de Ferro Portugueses → 1910, Companhia dos Caminhos de Ferro Portugueses → 1974, Caminhos de Ferro Portugueses → 2009, Comboios de Portugal / 2009, CP Carga – Logística e Transportes Ferroviários de Mercadorias. Presumo que nesta altura, em Janeiro de 2010, esta locomotiva fosse já operada por esta última entidade. Agradeço qualquer devida correcção. ●
² Potência original, mais tarde reduzida para 1434 kW (1950 hp) de acordo com as necessidades operacionais e com vista à redução de consumos.
Wikipedia | "Medway"
Wikipedia | "CP 1960"
CP | "Ficha Técnica de Locomotivas Diesel – 1961–1973" data sheet
David Clough, Martin Beckett and Michael Hunt | "A Guide to Portuguese Railways" hand book
Portugal Ferroviário/Listado Trenes | "Comboios de Portugal - 1960"
Medway | "Locomotivas"
Wikipedia | "American Locomotive Company"
Wikipedia | "Montreal Locomotive Works"
Wikipedia | "Bombardier Transportation"
Wikipedia | "Linha do Norte"
Wikipedia | "Campanhã railway station"
Portugal Ferroviário | "Locomotivas 1960 transportadas para o Entroncamento" João Cunha
Wikipedia | "Kilogram-force"
Wikipedia | "Newton (unit)"
Wikipedia | "Track gauge"
1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
1 kgf → 0,00980665 kN
● Check it out here, Medway LD 1964 in in operation, on this video retrieved from EDUARDO BALEIZÃO.
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