Carris 226 – Irmãos Mota Atomic Mini Urb


Minibus operated by Carris seen at Largo da Sé, Lisboa, in March 2012. This minibus with fleet number 226 is an Irmãos Mota Atomic Mini Urb registered in 2004 and included in a series of 40 units, 201–240, placed in service in 2004. It has an overall length of  23.1 ft and can accommodate 12 seated passengers and 15 standees (12+15+1). Esteban Urban 90 seats. It uses the Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI chassis with the 115 kW (156 hp) Mercedes-Benz OM 612 DE LA engine. As a note of interest, the units of this series originally display the "Atomium¹ signature on the side moldings, on the front fenders. In 2008, units 237, 238, 239 and 240 are transferred to the Carristur fleet, followed in 2012 by units 235 and 236. Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. Here, we see this Irmãos Mota Atomic Mini Urb flexing its muscles on service 737, Praça da Figueira–Castelo.


Mini-autocarro operado pela Carris visto no Largo da Sé, Lisboa, em Março de 2012. Este miniautocarro com o número de frota 226 é um Irmãos Mota Atomic Mini Urb registado em 2004 e incluído numa série de 40 unidades, 201–240, colocada em serviço em 2004. Tem um comprimento total de 7,045 m e pode acomodar 12 passageiros sentados e 15 de pé (12+15+1). Assentos Esteban Urban 90. Utiliza o chassis Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI com o motor Mercedes-Benz OM 612 DE LA de 115 kW (156 hp). Como nota de interesse, as unidades desta série exibem originalmente nos frisos laterais, nos pára-lamas dianteiros, a assinatura "Atomium¹. Em 2008, são transferidas para a frota da Carristur as unidades 237, 238, 239 e 240, seguidas em 2012 pelas unidades 235 e 236. Estabelecida em 1872 e baseada em Lisboa, a Companhia Carris de Ferro de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para Carris, opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Irmãos Mota Atomic Mini Urb a flectir os seus músculos no serviço 737, Praça da Figueira–Castelo.


What's it like, riding the Mini Urb?

The Mercedes-Benz Sprinter chassis doesn't hold many surprises, especially when riding through the cobbled streets of Lisboa, up and down hills, often over inclement street car lines. No matter how careful the driver is, we are going to be tossed around. Vibrations and parasitic noises can be expressive and we hear it well when the engine flexes its muscles up hill. But, in truth, I didn't expect the Mini Urb to survive so long in some of the hostile territory inherited from the robust AEC Regal IIIs. Someone is certainly doing a good job. As a note of interest, the designation Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI denotes a version with a gross vehicle weight of around 6 t (6), an engine with CDI (Common Rail Diesel Injection) and a nominal power output of 160 hp (16). ●
O chassis do Mercedes-Benz Sprinter não guarda muitas surpresas, especialmente quando se viaja pelas ruas empedradas de Lisboa, a subir e a descer colinas, muitas vezes sobre as inclementes linhas de eléctrico. Não importa o quão cuidadoso o motorista seja, vamos saltitar. Vibrações e ruídos parasitas podem ser expressivos e ouvimos bem o motor a flectir os músculos nas subidas. Mas, em boa verdade, não esperava que o Mini Urb sobrevivesse tanto tempo em algum do território hostil herdado dos robustos AEC Regal III. Alguém está decerto a fazer um bom trabalho. Como nota de interesse, a designação Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI denota uma versão com um peso bruto na ordem das 6 t (6), um motor com CDI (Common Rail Diesel Injection) e uma potência nominal de 160 hp (16). ●


¹  I suppose that the presumed designation "Irmãos Mota Atomic Atomium" was intended to distinguish the version of the Mini Urb operated exclusively by Carris. ● Suponho que a presumível designação "Irmãos Mota Atomic Atomium", pretendesse distinguir a versão do Mini Urb operada exclusivamente pela Carris.


Carris 

Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. ●

201–240 | First five units in the series

Fleet Number

Registration

Year

Built

201

Minibus

97-87-VZ

2004

2004

202

 

89-58-XD

2004

2004

203

 

89-59-XD

2004

2004

204

 

89-71-XD

2004

2004

205

 

30-01-XM

2004

2004


226

 

54-57-XR

2004

2004




On a cloudy morning in January 2011, we surprise an Irmãos Mota Atomic Mini Urb, Carris 224, on service 737, Praça da Figueira–Castelo, passing through Largo da Sé on the way up to Castelo de São Jorge. For years, this was one of the services assigned to the robust AEC Regal IIIs. Behind us, the Sé de Lisboa that gives its name to the square. To our right, the Igreja de Santo António. ● 

Numa manhã nublada em Janeiro de 2011, surpreendemos um Irmãos Mota Atomic Mini Urb, o Carris 224, no serviço 737, Praça da Figueira–Castelo, a passar pelo Largo da Sé na subida para o Castelo de São Jorge. Durante anos, este foi um dos serviços atribuídos aos robustos AEC Regal III. Atrás de nós, a Sé de Lisboa que dá nome ao largo. À nossa direita, a Igreja de Santo António. ●


Further on, after traveling along the narrow Rua Augusto Rosa and passing through Largo São Martinho, we see Carris 224 crossing with 228 at Rua do Limoeiro. ● 

Mais adiante, depois de percorrer a estreita Rua Augusto Rosa e de passar pelo Largo São Martinho,  vemos o Carris 224 a cruzar-se com o 228 na Rua do Limoeiro. ●


● References 

Wikipedia | "Carris"
Wikipedia | "Carris" pt-PT
Carris | "Novos Mini Autocarros" flyer w/ tech data
Ian Manning | "The Bus Fleets of Portuguese Cities and Municipalities"

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci
1 m³ → 35.315 cu ft


● Check it out here another fleet member, 214, and 238, one of the open top conversions operated by Carristur.

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