Carris Metropolitana – ALSA Todi 12573 – Mercedes-Benz Conecto


Bus operated by Carris Metropolitana – ALSA Todi seen at Terminal Rodoviário de Palmela in January 2023. This bus with fleet number 12573 is a Mercedes-Benz Conecto registered in 2022 and included in a series of 130 units, 12501–12630, placed in service in 2022. It has an overall length of 39.8 ft and can accommodate 29 seated passengers, 75 standees and 1 passenger with reduced mobility (29+75+1PRM+1). It features semi-integral construction and uses the 220 kW (299 bhp) Mercedes-Benz OM 936 engine. Carris Metropolitana – ALSA Todi ¹ operates since 2022 regular services in the municipalities of Alcochete, Montijo, Moita, Palmela and Setúbal and provides connections to Barreiro and Lisboa. It also offers specialized regular services and occasional services. The fleet displays the yellow paint scheme common to the four operational areas of Carris Metropolitana. Here, on a winter morning, we see this Mercedes-Benz Conecto during a break at the Terminal Rodoviário de Palmela.

Introduced in 1996 and developed mainly for Eastern Europe and Middle East markets, the Mercedes-Benz O 345, manufactured in Turkey, in Istanbul at the Hoşdere Otobüs Fabrikası, evolves from the O 405. In 2002, the designation O 345 gives way to the name Conecto. The lineup includes four variants – urban (H and C), articulated urban (G) and interurban (Ü), all equipped with the OM 457 hLA engine. The second generation arrives in 2006, derived from the Citaro (O 530), and includes two urban variants – 12 m (LF) and 18 m articulated (LF G), respectively equipped with OM 926 LA and OM 457 LA engines. The Conecto Ü interurban variant gives way to the Intouro. Innovative, but less complex than the Citaro, more accessible and with appealing operating costs, the Conecto also becomes an interesting option for several European operators. The third generation arrives in 2016, equipped with OM 936 and OM 470 engines and for the first time with the M 936 G option, running on compressed natural gas (CNG). In Portugal, the Mercedes-Benz Conecto (as well as the Intouro) is since 2022–23, with hundreds of units in service ², a familiar presence for passengers in the Lisboa metropolitan area.


Autocarro operado pela Carris Metropolitana – ALSA Todi visto no Terminal Rodoviário de Palmela em Janeiro de 2023. Este autocarro com o número de frota 12573 é um Mercedes-Benz Conecto registado em 2022 e incluído numa série de 130 unidades, 12501–12630, colocada em serviço em 2022. Tem um comprimento total de 12,13 m e pode acomodar 29 passageiros sentados, 75 de pé e 1 passageiro com mobilidade reduzida (29+75+1PMR+1). Possui construção semi-integral e utiliza o motor Mercedes-Benz OM 936 de 220 kW (299 hp). A Carris Metropolitana – ALSA Todi ¹ opera desde 2022 serviços regulares nos concelhos de Alcochete, Montijo, Moita, Palmela e Setúbal e assegura as respectivas ligações ao Barreiro e a Lisboa. Disponibiliza também serviços regulares especializados e serviços ocasionais. A frota exibe o esquema de pintura em amarelo, comum às quatro áreas operacionais da Carris Metropolitana. Aqui, numa manhã invernosa, vemos este Mercedes-Benz Conecto durante uma pausa no Terminal Rodoviário de Palmela.

Introduzido em 1996 e desenvolvido principalmente para os mercados da Europa de Leste e Médio Oriente, o Mercedes-Benz O 345, fabricado na Turquia, em Istambul na Hoşdere Otobüs Fabrikası, evolui a partir do O 405. Em 2002, a designação O 345 dá lugar ao nome Conecto. A gama inclui quatro variantes – urbanas (H e C), urbana articulada (G) e interurbana (Ü), todas equipadas com o motor OM 457 hLA. A segunda geração chega em 2006, derivada do Citaro (O 530), e inclui duas variantes urbanas – 12 m (LF) e 18 m articulada (LF G), respectivamente equipadas com motores OM 926 LA e OM 457 LA. A variante interurbana Conecto Ü dá lugar ao Intouro. Inovador, mas menos complexo que o Citaro, mais acessível e com apelativos custos de operação, o Conecto torna-se uma opção interessante também para diversos operadores Europeus. A terceira geração chega em 2016, equipada com motores OM 936 e OM 470 e pela primeira vez com a opção M 936 G, a gás natural comprimido (GNC). Em Portugal, o Mercedes-Benz Conecto (assim como o Intouro), é desde 2022–23, com centenas de unidades em serviço ², uma presença familiar para os passageiros da área metropolitana de Lisboa.  


¹  ALSA Todi is the result of a partnership between the Spanish operator ALSA, part of the National Express group, and the Portuguese operator Luísa Todi, based in Setúbal and part of the Spanish group Transvia, to provide public service in the Área Metropolitana de Lisboa (Área 4, the metropolitan sector of operation). Public service in Área 4 begins on June 1, 2022, under the "Carris Metropolitana – ALSA Todi" brand. ● A ALSA Todi resulta da parceria entre o operador espanhol ALSA, parte do grupo National Express, e operador português Luísa Todi, baseado em Setúbal e parte do grupo espanhol Transvia, para prestar o serviço público na Área Metropolitana de Lisboa (Área 4). O início do serviço público na Área 4 tem lugar em 1 de Junho de 2022, sob a marca "Carris Metropolitana – ALSA Todi".

²  In 2021–2023, Área Metropolitana de Lisboa includes in its fleets, among other models, 633 Mercedes-Benz Conecto and 157 Mercedes-Benz Intouro. ● Em 2021–2023, a Área Metropolitana de Lisboa integra nas suas frotas, entre outros modelos, 633 Mercedes-Benz Conecto e 157 Mercedes-Benz Intouro. 


Carris Metropolitana – ALSA Todi 

Carris Metropolitana – ALSA Todi operates regular services in the municipalities of Alcochete, Montijo, Moita, Palmela and Setúbal and provides connections to Barreiro and Lisboa. It also offers specialized regular services and occasional services. ●
 

Fleet Number

Registration

Year

Built

12501

Bus

AO01IV

2022

2022

12502

 

AO94IT

2022

2022

12503

 

AO10IV

2022

2022

12504

 

AO17IV

2022

2022

12505

 

AO95IT

2022

2022


12573

 

AO63NB

2022

2022




While waiting for the connection to Setúbal at the Terminal Rodoviário de Palmela, time to stretch my legs and enjoy a beautiful view over Vale dos Barris. ● Enquanto aguardo a ligação para Setúbal no Terminal Rodoviário de Palmela, tempo para esticar as pernas e desfrutar de uma bela panorâmica sobre o Vale dos Barris. 


Carris Metropolitana comprises four operational areas serving 18 municipalities in the Área Metropolitana de Lisboa

Operational Area

Operator

Geography

1

 

Carris Metropolitana – Viação Alvorada

Services available from January 1st, 2023.

North and west of Lisboa. Municipalities of Oeiras, Sintra and Amadora. Connections to Cascais and Lisboa.

2

 

Carris Metropolitana – Rodoviária de Lisboa

Services available from January 1st, 2023. 

North and east of Lisboa. Municipalities of Mafra, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira. Connections to Lisboa.

3

 

Carris Metropolitana – Transportes Sul do Tejo

Services available from July 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Almada, Seixal and Sesimbra. Connections to Lisboa.

4

 

Carris Metropolitana – ALSA Todi

Services available from June 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Alcochete, Montijo, Moita, Palmela and Setúbal. Connections to Barreiro and Lisboa.


Any due corrections are welcome. | Quaisquer devidas correcções são bem-vindas.


● References

Wikipedia | "Carris Metropolitana
Wikipedia | "ALSA (bus company)"
Wikipedia | "Mercedes-Benz buses
Wikipedia | "Mercedes-Benz Conecto" tr
Wikipedia | "Mercedes-Benz Citaro"
Mercedes-Benz | "The Conecto.
Mercedes-Benz | "BlueEFFICIENCY Power Engines."
Wikipedia | "Palmela"
Wikipedia | "Palmelapt-PT 

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Back to Normality

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo