Carris 214 – Irmãos Mota Atomic Mini Urb


Minibus operated by Carris seen on Avenida São João de Deus, Lisboa, in February 2023. This minibus with fleet number 214 is an Irmãos Mota Atomic Mini Urb registered in 2004 and included in a series of 40 units, 201–240, placed in service in 2004. It has an overall length of 23.1 ft and can accommodate 12 seated passengers and 15 standees (12+15+1). Esteban Urban 90 seats. It uses the Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI chassis with the 115 kW (156 hp) Mercedes-Benz OM 612 DE LA engine. The paint scheme for this series is yellow with black window trim, dark slate gray bumpers and lower side panels and partly white roof. For most of its life, the sides receive a stylized decoration (multicolored dots), applied in adhesive film. At some point, billboards for advertising are installed. As a note of interest, the units of this series originally display the "Atomium¹ signature on the side moldings, on the front fenders. In 2008, units 237, 238, 239 and 240 are transferred to the Carristur fleet, followed in 2012 by units 235 and 236. Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. After having gone through some of the demanding hill services, such as the 737, 734 or 773 or even occasionally replacing street car 28 in parts of its route, in 2023 we find this Irmãos Mota Atomic Mini Urb in a more relaxed context, enjoying a warm winter sun next to the Roma-Areeiro railway station, at the terminus of regular service 49B, Estação Roma-Areeiro (circulação Olaias). 


Mini-autocarro operado pela Carris visto na Avenida São João de Deus, Lisboa, em Fevereiro de 2023. Este miniautocarro com o número de frota 214 é um Irmãos Mota Atomic Mini Urb registado em 2004 e incluído numa série de 40 unidades, 201–240, colocada em serviço em 2004. Tem um comprimento total de 7,045 m e pode acomodar 12 passageiros sentados e 15 de pé (12+15+1). Assentos Esteban Urban 90. Utiliza o chassis Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI com o motor Mercedes-Benz OM 612 DE LA de 115 kW (156 hp). O esquema de pintura desta série é amarelo com guarnição de janelas preta, pára-choques e painéis laterais inferiores em cinzento ardósia escuro e tejadilho parcialmente branco. Durante grande parte da sua vida, recebe nas laterais uma decoração estilizada (pontos multicoloridos), aplicada em película adesiva. A dada altura, são instalados painéis para publicidade. Como nota de interesse, as unidades desta série exibem originalmente nos frisos laterais, nos pára-lamas dianteiros, a assinatura "Atomium¹. Em 2008, são transferidas para a frota da Carristur as unidades 237, 238, 239 e 240, seguidas em 2012 pelas unidades 235 e 236. Estabelecida em 1872 e baseada em Lisboa, a Companhia Carris de Ferro de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para Carris, opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Depois de ter passado por alguns dos exigentes serviços de colinas, como o 737, o 734 ou o 773 ou mesmo substituindo ocasionalmente o eléctrico 28 em partes do seu percurso, em 2023 encontramos este Irmãos Mota Atomic Mini Urb num contexto mais descontraído, a desfrutar de um cálido sol de inverno junto à estação ferroviária de Roma-Areeiro, no término do serviço regular 49B, Estação Roma-Areeiro (circulação Olaias).  

¹  I suppose that the presumed designation "Irmãos Mota Atomic Atomium" was intended to distinguish the version of the Mini Urb operated exclusively by Carris. ● Suponho que a presumível designação "Irmãos Mota Atomic Atomium", pretendesse distinguir a versão do Mini Urb operada exclusivamente pela Carris.


Carris 

Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. ●

201–240 | First five units in the series. 

Fleet Number

Registration

Year

Built

201

Minibus

97-87-VZ

2004

2004

202

 

89-58-XD

2004

2004

203

 

89-59-XD

2004

2004

204

 

89-71-XD

2004

2004

205

 

30-01-XM

2004

2004


214

 

44-14-XL

2004

2004



What's it like, riding the Mini Urb?

The Mercedes-Benz Sprinter chassis doesn't hold many surprises, especially when riding through the cobbled streets of Lisboa, up and down hills, often over inclement street car lines. No matter how careful the driver is, we are going to be tossed around. Vibrations and parasitic noises can be expressive and we hear it well when the engine flexes its muscles up hill. But, in truth, I didn't expect the Mini Urb to survive so long in some of the hostile territory inherited from the robust AEC Regal IIIs. Someone is certainly doing a good job. As a note of interest, the designation Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI denotes a version with a gross vehicle weight of around 6 t (6), an engine with CDI (Common Rail Diesel Injection) and a nominal power output of 160 hp (16). ●

O chassis do Mercedes-Benz Sprinter não guarda muitas surpresas, especialmente quando se viaja pelas ruas empedradas de Lisboa, a subir e a descer colinas, muitas vezes sobre as inclementes linhas de eléctrico. Não importa o quão cuidadoso o motorista seja, vamos saltitar. Vibrações e ruídos parasitas podem ser expressivos e ouvimos bem o motor a flectir os músculos nas subidas. Mas, em boa verdade, não esperava que o Mini Urb sobrevivesse tanto tempo em algum do território hostil herdado dos robustos AEC Regal III. Alguém está decerto a fazer um bom trabalho. Como nota de interesse, a designação Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI denota uma versão com um peso bruto na ordem das 6 t (6), um motor com CDI (Common Rail Diesel Injection) e uma potência nominal de 160 hp (16). ●



An interesting image in December 2016. Here, we find an Irmãos Mota Atomic Mini Urb, the Carris 204, on service 714, next to its temporary terminus at Praça Ribeira Nova. In the background, an Irmãos Mota Atomic 9 Cabrio from BlueBus about to leave towards Belém. Further back, the Cais do Sodré train station, serving the Cascais Line. Normally associated with sightseeing services in Porto, for some time and in parallel with the presence of the "Trafaria Praia" tour boat on the Tejo River, the characteristic "BlueBuses" could be seen in Lisboa offering a regular specialized hop-on/hop-off service along the riverside area, between Santa Apolónia and Belém. The temporary shortening of services 714 and 774 to Cais do Sodré was due to works in the riverside area. The place where we see Carris 204 has since been converted into a pedestrian area. ●

Uma imagem interessante em Dezembro de 2016. Aqui, encontramos um Irmãos Mota Atomic Mini Urb, o Carris 204, no serviço 714, junto ao seu término temporário na Praça Ribeira Nova. Em segundo plano, um Irmãos Mota Atomic 9 Cabrio da BlueBus prestes a partir em direcção a Belém. Mais atrás, a estação ferroviária do Cais do Sodré, servindo a Linha de Cascais. Normalmente associados aos serviços panorâmicos no Porto, durante algum tempo e em paralelo com a presença do barco de turismo "Trafaria Praia" no rio Tejo, os característicos "BlueBuses" puderam ser vistos em Lisboa oferecendo um serviço regular especializado hop-on/hop-off ao longo da zona ribeirinha, entre Santa Apolónia e Belém. O encurtamento temporário dos serviços 714 e 774 ao Cais do Sodré deveu-se a obras na zona ribeirinha. O local onde vemos o Carris 204 foi entretanto convertido em zona pedonal. ● 


● References 

Wikipedia | "Carris"
Wikipedia | "Carris" pt-PT
Carris | "Novos Mini Autocarrosflyer w/ tech data
Ian Manning | "The Bus Fleets of Portuguese Cities and Municipalities

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci
1 m³ → 35.315 cu ft


● Check it out here another fleet member, 226, and 238, one of the open top conversions operated by Carristur.

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