Carristur 238 – Irmãos Mota Atomic Mini Cabrio


Sightseeing minibus operated by Carristur/Yellow Bus seen at Praça do Império, Lisboa, in October 2012. Originally an Irmãos Mota Atomic Mini Urb minibus operated by Carris with fleet number 238 (201–240-series, delivered in 2004), in 2008 it is transferred to the Carristur fleet and converted by Liderbus into a sightseeing minibus with a removable top. It has an overall length of 23.1 ft and uses the Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI chassis with the 115 kW (156 hp) Mercedes-Benz OM 612 DE LA engine. Owned by Carris and based in Lisboa, Carristur ¹ operates regular specialized services and occasional services with buses, coaches and streetcars recognizable under the brand "Yellow Bus". In partnership with Transtejo, Carristur also operates cruises on the Tejo River under the brand "Yellow Boat". Here, we see this Irmãos Mota Atomic Mini Cabrio ² next to the Jerónimos Monastery before another departure on the regular hop-on/hop-off service "Belém Tour". 

Just as the Mercedes-Benz Vario (1996–2013) became a benchmark for creating small buses and coaches in the eight-tonne segment, so too the versatile Mercedes-Benz Sprinter (alongside the IVECO Daily) was almost universally adopted as the basis for every type of minibuses and coaches. Almost all coachbuilders offer more or less extensive or specialized conversions of the Mercedes-Benz Sprinter, introduced in 1995. In this case, Irmãos Mota created an urban minibus for Carris based on the 616 CDI version, subsequently converted for operational needs to a practical and eye-catching sightseeing minibus. As a note of interest, the designation Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI denotes a version with a gross vehicle weight of around 6 tonnes (6), an engine with CDI (Common Rail Diesel Injection) and a nominal power output of 160 hp (16). 


Mini-autocarro panorâmico operado pela Carristur/Yellow Bus visto na Praça do Império, Lisboa, em Outubro de 2012. Originalmente um miniautocarro Irmãos Mota Atomic Mini Urb operado pela Carris com o número de frota 238 (série 201–240, entregue em 2004), em 2008 é transferido para a frota da Carristur e convertido pela Liderbus num miniautocarro panorâmico com o tejadilho amovível. Tem um comprimento total de 7,045 m e utiliza o chassis Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI com o motor Mercedes-Benz OM 612 DE LA de 115 kW (156 hp). Detida pela Carris e baseada em Lisboa, a Carristur ¹ opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais com autocarros e eléctricos reconhecíveis sob a marca "Yellow Bus". Em parceria com a Transtejo, a Carristur opera também cruzeiros no Rio Tejo sob a marca "Yellow Boat". Aqui, vemos este Irmãos Mota Atomic Mini Cabrio ² junto ao Mosteiro dos Jerónimos antes de mais uma saída no serviço regular hop-on/hop-off "Belém Tour". 

Tal como o Mercedes-Benz Vario (1996–2013) se tornou uma referência para a criação de pequenos autocarros no segmento das oito toneladas, também o versátil Mercedes-Benz Sprinter (ao lado do IVECO Daily) foi adoptado quase universalmente como base para todo o tipo de miniautocarros. Quase todos os fabricantes de carroçarias oferecem conversões mais ou menos extensas ou especializadas do Mercedes-Benz Sprinter, introduzido em 1995. Neste caso, a Irmãos Mota criou para a Carris um miniautocarro urbano com base na versão 616 CDI, subsequentemente convertido por necessidades operacionais para um prático e apelativo miniautocarro panorâmico. Como nota de interesse, a designação Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI denota uma versão com um peso bruto na ordem das 6 toneladas (6), um motor com CDI (Common Rail Diesel Injection) e uma potência nominal de 160 hp (16). 


¹  Carristur – Inovação em Transportes Urbanos e Regionais, Lda., Lisboa.
²  Despite my attempts, I have not been able to determine whether the model designation was changed after the conversion or whether the "Mini Urb" designation expressed on the manufacturer's plate is officially maintained. However, given the conversion, I choose to designate it as "Mini Cabrio", the expression "Cabrio" (abbreviated from "cabriolet") being usual in identical conversions carried out by several manufacturers, mainly in Germany. Any corrections are welcome. ● Apesar das minhas tentativas, não consegui apurar se a designação do modelo foi alterada depois da conversão ou se se mantém oficialmente a designação "Mini Urb" expressa na placa do fabricante. Todavia, dada a conversão, escolho designá-lo como "Mini Cabrio", sendo a expressão "Cabrio" (abreviada de "cabriolet") usual em conversões idênticas realizadas por diversos fabricantes, sobretudo na Alemanha. Qualquer devida correcção é bem-vinda. 


Carristur 

Owned by Carris and based in Lisboa, Carristur operates regular specialized services and occasional services with buses, coaches and streetcars recognizable under the brand "Yellow Bus". ●

235–240

Fleet Number

Registration

Year

Built

235

?

97-27-XT

2004

2004

236

?

97-26-XT

2004

2004

237

Converted to open top

13-92-XZ

2004

2004

238

Converted to open top 

14-11-XZ

2004

2004

239

Converted to open top

14-07-XZ

2004

2004

240

"Aeroshuttle"

13-95-XZ

2004

2004



● References 

Wikipedia | "Carris"
Wikipedia | "Carris" pt-PT
Carris | "Novos Mini Autocarros" flyer w/ tech data
Ian Manning | "The Bus Fleets of Portuguese Cities and Municipalities"
Wikipedia | "Mosteiro dos Jerónimos" pt-PT

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci
1 m³ → 35.315 cu ft


● Check it out here 214 and 226, examples of these minibuses as operated by Carris.

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Back to Normality

Carris 2443 – Caetano City Gold MAN 2KD