Carris 1715 – Marcopolo Viale


Bus operated by Carris seen at Praça Marquês de Pombal, Lisboa, in September 2011. This bus with fleet number 1715 is a Marcopolo Viale registered in 2005 and included in a series of 33 units, 1701–1733, placed in service in 2005–2006. It has an overall length of 39.4 ft and can accommodate 34 seated passengers and 50 standees (35+50+1). Estebán Urban 90 seats. It uses the Volvo B7R LE chassis with the 184 kW (250 hp) Volvo D7C engine. In 2013–2014, the last four units in the series, 1730–1733, are transferred to the Carristur fleet and converted by Liderbus into double-deck sightseeing buses. Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. Here, we see this Marcopolo Viale on regular service 22, Marquês Pombal–Portela. Contrary to what it seems, the destination sign is not turned off – this optical illusion, reasonably common, can result from several factors, such as unwanted shadows, the shooting angle of the camera or the flashing of the LEDs. The "dot" on the windshield denotes the metropolitan area served by the route – the red color corresponds to Marvila/Olivais.

As a note of interest, the Viale manufactured in Portugal between 2004 and 2009 and destined for the European market differs substantially from its Brazilian namesake. It has, however, several similarities with another Marcopolo model, the Gran Viale, produced between 2004 and 2007. Most of the units leaving the Eiras factory, on the outskirts of Coimbra, receive the 12 m low-floor bodywork and MAN 18.280/310 HOCL-NL or Volvo B7R LE chassis. In smaller numbers, we find other chassis or bodywork options, as well as, between 2005 and 2007, a limited number of units with MAN 18.220 chassis configured for use in the United Kingdom. 

Autocarro operado pela Carris visto na Praça Marquês de Pombal, Lisboa, em Setembro de 2011. Este autocarro com o número de frota 1715 é um Marcopolo Viale registado em 2005 e incluído numa série de 33 unidades, 1701–1733, colocada em serviço em 2005–2006. Tem um comprimento total de 12 m e pode acomodar 35 passageiros sentados e 50 de pé (34+50+1). Assentos Estebán Urban 90. Utiliza o chassis Volvo B7R LE com o motor Volvo D7C de 184 kW (250 hp). Em 2013–2014, as últimas quatro unidades da série, 1730–1733, são transferidas para a frota da Carristur e convertidas pela Liderbus em autocarros panorâmicos de dois pisos. Estabelecida em 1872 e baseada em Lisboa, a Companhia Carris de Ferro de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para Carris, opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Marcopolo Viale no serviço regular 22, Marquês Pombal–Portela. Ao contrário do que parece, o indicador de destino não se encontra desligado – esta ilusão óptica, razoavelmente comum, pode resultar de diversos factores, como sombras indesejadas, o ângulo de disparo da câmara ou a intermitência dos LED. O "ponto" no pára-brisas denota a área metropolitana servida pela carreira – a cor vermelha corresponde a Marvila/Olivais.

Como nota de interesse, o Viale fabricado em Portugal entre 2004 e 2009 e destinado ao mercado europeu difere substancialmente do seu homónimo brasileiro. Possui, todavia, diversas semelhanças com outro modelo da Marcopolo, o Gran Viale, produzido entre 2004 e 2007. A maior parte das unidades saídas da fábrica de Eiras, nos arredores de Coimbra, recebe a carroçaria de 12 m com piso rebaixado e chassis MAN 18.280/310 HOCL-NL ou Volvo B7R LE. Em menor número, encontramos outras opções de chassis ou de carroçaria, assim como, entre 2005 e 2007, um número limitado de unidades com chassis MAN 18.220 configuradas para uso no Reino Unido.  


Carris 

Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. ●

1701–1733 | First five units in the series.

Fleet Number

Registration

Year

Built

1701

Bus

39-AB-08

2005

2005

1702

 

35-AL-12

2005

2005

1703

 

35-AL-13

2005

2005

1704

 

35-AL-14

2005

2005

1705

 

69-AL-68

2005

2005


1715

 

69-AL-78

2005

2005



● References

Wikipedia | "Carris"
Wikipedia | "Carris" pt-pt
Wikipedia | "Marcopolopt-br 
Wikipedia | "Marcopolo Gran Vialept-br 
Wikipedia | "Volvo"
Wikipedia | "Volvo B7R LE"
Volvo | "Volvo B7R LE MK3" data sheet
Wikipedia | "Volvo D7C" data sheet
Ian Manning | "The Bus Fleets of Portuguese Cities and Municipalities"

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci


● Check it here, the double-deck conversion by Liderbus and here, the shorter Marcopolo Viale operated by the TCB.

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