ČSD 477.013 – ČKD


Steam locomotive formerly operated by ČSD seen at the premises of the Railway Museum of the Slovak Republic in Bratislava in June 2009. This steam locomotive with fleet number ČSD 477.013 is a ČKD build, construction number 3012 (1950 ¹), included in a series of 60 units placed in service in 1951–1955. Overall length (buffers) is 56.8 ft. It has a heating surface of 206,83 m² (superheater, 59,60 m²) and a grate area of 4,3 m², feeding 3 cylinders (450x680 mm). The distribution is Walschaert and the driving wheels have a diameter of 64 in. Starting tractive effort is 110 kN (11217 kg). Weight in service is 130,7 t. Wheelset arrangement is 4-8-4T or 2'D2' h3t ² and gauge is 4 ft 8+1⁄2 in. Top speed is approximately 62 mph. This ČKD tank locomotive was used on passenger services.

Founded in 1983 and located in Bratislava, the Railway Museum of the Slovak Republic (Železničné múzeum Slovenskej republiky) preserves an amazing collection of documents, artifacts and railway vehicles, including the ČSD 477.013 locomotive, formerly operated by ČSD, the state-owned railway operator of Czechoslovakia, divided since 1993 into ČD (in the Czech Republic) and ŽSR (in Slovakia). The ČSD 477.0-series ³ includes 60 units manufactured in Czechoslovakia in 1950–1951 and 1955 by ČKD  (ČKD Sokolovo), numbered 477.001–477.060. They are all painted in blue with a white stripe and red buffer beams, which earns them the nickname "Papoušek" (parrot). In the Slovak region, these tank locomotives  can be found on passenger services in Bratislava, Leopoldov, Zvolen and Vrútky and remain active well into the seventies. Originally assigned to the Praha Vršovice depot, ČSD 477.013 remains in service until December 1977. With a view to its preservation, it is transferred from the Nymburk depot to the open-air museum of railway vehicles in Česká Třebová (skanzenu železničných vozidiel Česká Třebová). It is currently operated by the Club of historical Railway vehicles in Poprad (Klub Železničných historických vozidiel Poprad), which patiently began its restoration from 1992 onwards. In 2022, three units of the ČSD 477.0-series are preserved – 477.043 and 477.060 in the Czech Republic and 477.013 in Slovakia. Here, in this image by João Carita, we see the imposing ČSD 477.013 stretching its legs on a beautiful summer day in Bratislava.
 

Locomotiva a vapor antigamente operada pelos ČSD vista nas instalações do Museu Ferroviário da República Eslovaca em Bratislava em Junho de 2009. Esta locomotiva a vapor com o número de frota ČSD 477.013 é uma construção ČKD, número de fabrico 3012 (1950 ¹), incluída na série de 60 unidades colocada em serviço em 1951–1955. O comprimento total (tampões) é de 17,30 m. Dispõe de uma superfície de aquecimento de 206,83 m² (sobreaquecimento, 59,60 m²) e de uma grelha com 4,3 m², alimentando 3 cilindros (450x680 mm). A distribuição é Walschaert e as rodas motoras possuem um diâmetro de 1625 mm. O esforço de tracção no arranque é de 110 kN (11217 kg). O peso em serviço é de 130,7 t. A disposição do rodado é 4-8-4T ou 2'D2' h3t ² e a bitola é de 1435 mm. A velocidade máxima é de aproximadamente 100 km/h. Esta locomotiva-tanque ČKD era utilizada em serviços de passageiros.

Fundado em 1983 e localizado em Bratislava, o Museu Ferroviário da República Eslovaca (Železničné múzeum Slovenskej republiky) preserva uma espantosa colecção de documentos, artefactos e veículos ferroviários, onde se inclui a locomotiva ČSD 477.013, antigamente operada pelos ČSD, o operador ferroviário estatal da Checoslováquia, dividido a partir de 1993 em ČD (na República Checa) e ŽSR (na Eslováquia). A série ČSD 477.0 ³ inclui 60 unidades fabricadas na Checoslováquia em 1950–1951 e 1955 pela ČKD  (ČKD Sokolovo), numeradas 477.001–477.060. Recebem todas o esquema de pintura em azul com faixa branca e cabeçotes vermelhos, o que lhes vale o cognome de "Papoušek" (papagaio). Na região da Eslováquia, estas locomotivas-tanque  podem ser encontradas em serviços de passageiros em Bratislava, Leopoldov, Zvolen e Vrútky e permanecem activas até aos anos setenta. Originalmente atribuída ao depósito de Praha Vršovice, a ČSD 477.013 permanece em serviço até Dezembro de 1977. Com vista à sua preservação, é transferida do depósito de Nymburk para o museu ao ar livre de veículos ferroviários em Česká Třebová (skanzenu železničných vozidiel Česká Třebová). Actualmente, é operada pelo Clube de veículos ferroviários históricos em Poprad  (Klub Železničných historických vozidiel Poprad), que pacientemente iniciou o seu restauro a partir de 1992. Em 2022, três unidades da série ČSD 477.0 encontram-se preservadas – 477.043 e 477.060 na República Checa e 477.013 na Eslováquia. Aqui, nesta imagem de João Carita, vemos a imponente ČSD 477.013 a esticar as pernas num belo dia de Verão em Bratislava.  


¹  Depending on the sources, 1950 or 1951. 
²  The curious designation 2'D2' h3t , a wheelset configuration sometimes called "Northern" and which normally provides good running conditions in both directions, denotes a locomotive with two support axles mounted on a bogie (2'), four driving axles (D), another two support axles mounted on a bogie (2'), equipped with a superheating system (h, Heißdampf), with three cylinders (3) and configured as a tank locomotive (t). ● A curiosa designação 2'D2' h3t, configuração de rodado por vezes apelidada de "Northern" e que normalmente confere boas condições de circulação em ambos os sentidos, denota uma locomotiva com dois eixos de suporte montados num bogie (2'), quatro eixos de tracção (D), outros dois eixos de suporte montados num bogie (2'), equipada com sistema de sobreaquecimento (h, Heißdampf), dispondo de três cilindros (3) e configurada como locomotiva-tanque (t).
³  The ČSD 476.1-series comprises 38 units delivered in 1951–1952 and numbered 476.101–476.138. The ČSD 477.0-series comprises 22 units delivered in 1955 with improvements that are retroactively applied to the 38 units in service, henceforth renumbered 477.001–477.038. In this order of ideas, ČSD 477.013 is originally ČSD 476.113. ● A série ČSD 476.1 compreende 38 unidades entregues em 1951–1952 e numeradas 476.101– 476.138. A série ČSD 477.0 compreende 22 unidades entregues em 1955 com melhorias que são retroactivamente aplicadas às 38 unidades em serviço, a partir daí renumeradas 477.001– 477.038. Nesta ordem de ideias, a ČSD 477.013 é originalmente a ČSD 476.113.   
   ČKD (Českomoravská Kolben-Daněk)  
  Steam locomotive that transports in itself the coal and water necessary for its operation, without the use of a tender. | Locomotiva a vapor que transporta em si própria, sem recurso a tender, o carvão e água necessários ao seu funcionamento.


Surviving "papoušci"  

The ČSD 477.0-series includes 60 units manufactured in Czechoslovakia in 1950–1951 and 1955 by ČKD ⁴ (ČKD Sokolovo), numbered 477.001–477.060. ●

Fleet Number

Paint Scheme

Status

Built

477.013

Steam locomotive

Blue/White

Active

1950

ČKD

3012

477.043

 

Blue/White

Active?

1955

ČKD

3042

477.060

 

Blue/White

Static display

1955

ČKD

3059



Tank locomotives?

The expression "tank locomotive" has no military connotation. In order to work, the steam locomotive needs water and coal (or fuel oil) which, due to the large amounts required, are deposited in a vehicle coupled to the locomotive, the tender, and transferred to the boiler and furnace during the journey. However, when the distances to be covered are short, with frequent supply points, the quantities of water and coal are smaller and can be accommodated in the locomotive itself, dispensing with the use of the tender, which further facilitates running in both directions, a common practice in commuter, shunting or industrial services. Thus, the expression "tank locomotive" simply denotes a steam locomotive that, like an automobile, carries in itself the "fuel" necessary for its operation. We can find the tanks placed at the rear, on the flanks or over the boiler. On the other hand, locomotives that have to travel long distances, with few fueling points, require huge tenders or even two tenders. In these cases, the supply of coal (or fuel oil) to the locomotive is done by mechanical means, which can also happen in large tank locomotives, as is the case in this ČSD 477.013. ●

 A expressão "locomotiva-tanque" não tem qualquer conotação bélica. Para que funcione, a locomotiva a vapor necessita de água e carvão (ou fuelóleo) que, pelas grandes quantidades necessárias, são depositados num veículo acoplado à locomotiva, o tender, e transferidos para a caldeira e fornalha durante o percurso. Todavia, quando as distâncias a percorrer são curtas, com frequentes pontos de abastecimento, as quantidades de água e de carvão são menores e podem ser acomodadas na própria locomotiva, dispensando o uso do tender, o que facilita adicionalmente a circulação em ambos os sentidos, prática comum em serviços suburbanos, de manobras ou industriais. Assim, a expressão "locomotiva-tanque" denota simplesmente uma locomotiva a vapor que, como num automóvel, transporta em si própria o "combustível" necessário ao seu funcionamento. Podemos encontrar os tanques colocados à retaguarda, nos flancos ou sobre a caldeira. Por outro lado, locomotivas que tenham de percorrer grandes distâncias, com poucos pontos de abastecimento, requerem tenders enormes ou mesmo dois tenders. Nestes casos, o abastecimento de carvão (ou fuelóleo) à locomotiva é feito por meios mecânicos, o que também pode acontecer em locomotivas-tanque de grandes dimensões, como é o caso nesta ČSD 477.013. ●


● References 

Wikipedia | "Superheater"
Wikipedia | "Tank locomotive"
Wikipedia | "Bratislava"
Wikipedia | "Bratislava" pt-br

1 mm → 0.039 in
1 cm → 0.394 in
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 kg  → 0,00980665 kN
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft
1 m² → 10.764 sq ft

● How does a ČSD 477.0 locomotive looks and sounds like in operation? Check it out here, the surviving "Papoušek" 477.013, on this video retrieved from hamsterhamster2002.





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