TST 650 – Hispano Habit


Bus operated by TST seen in Corroios at the bus terminal adjacent to the railway station in September 2019. This bus with fleet number 650 is a Hispano Habit first registered in 2006. It has an overall length of 39.4 ft and can accommodate 30 seated passengers, 32 standees, and 1 passenger with reduced mobility (30+32+1 PRM+1). It uses the Mercedes-Benz O 530 (Citaro) powertrain. Based in Laranjeiro, TST, short for Transportes Sul do Tejo ¹, operates until mid-2022 regular services in the municipalities of Alcochete, Almada, Barreiro, Moita, Montijo, Palmela, Seixal, Sesimbra and Setúbal, as well as their respective connections to Lisboa. It also provides regular specialized services and occasional services. From July 2022 ², Transportes Sul do Tejo gives way to Carris Metropolitana/Transportes Sul do Tejo, which serves the municipalities of Almada, Seixal and Sesimbra (Área 3) and provides connections to Lisboa. Since then, the fleet has adopted the yellow paint scheme, common to the four operational areas of Carris Metropolitana. Here, we see this Hispano Habit on a "SulFertagus" regular service. In the distance, a plane on its approach to Lisboa's airport.

Fertagus operates commuter rail services on the 36 miles route from Lisboa (Roma–Areeiro) to Setúbal, crossing the Tejo River, and using 18 Alsthom/CAF double-deck electric multiple units (3501–3518). "SulFertagus" is the brand that identifies feeder services on this route using buses provided by Transportes Sul do Tejo. Metro Transportes do Sul operates light rail services on three routes in the municipalities of Almada and Seixal, using 24 Siemens Combino Plus articulated units (C001–C024). Partly visible in this image, its Corroios terminal, serving routes 1, Cacilhas–Corroios, and 2, Corroios–Pragal.

Produced from 1999 to 2012, the Hispano Habit family of urban and suburban buses, designed by Pininfarina, includes numerous versions with overall lengths up to 49.2ft.

Autocarro operado pela TST visto em Corroios no terminal de autocarros adjacente à estação de caminhos-de-ferro em Setembro de 2019. Este autocarro com o número de frota 650 é um Hispano Habit com primeiro registo em 2006. Tem um comprimento total de 12 m e pode acomodar 30 passageiros sentados, 32 de pé, e 1 passageiro com mobilidade reduzida (30+32+1 PMR+1). Utiliza a cadeia cinemática do Mercedes-Benz O 530 (Citaro). Baseada no Laranjeiro, a TST, abreviação de Transportes Sul do Tejo ¹, opera até meados de 2022 serviços regulares nos concelhos de Alcochete, Almada, Barreiro, Moita, Montijo, Palmela, Seixal, Sesimbra e Setúbal, assim como as respectivas ligações a Lisboa. Assegura ainda serviços regulares especializados e serviços ocasionais. A partir de Julho de 2022 ², a Transportes Sul do Tejo dá lugar à Carris Metropolitana/Transportes Sul do Tejo, que serve os concelhos de Almada, Seixal e Sesimbra (Área 3) e assegura ligações a Lisboa. Desde aí, a frota adopta o esquema de pintura em amarelo, comum às quatro áreas operacionais da Carris Metropolitana. Aqui, encontramos este Hispano Habit num serviço regular "SulFertagus". Ao longe, um avião na sua aproximação ao aeroporto de Lisboa.

A Fertagus opera serviços ferroviários suburbanos no percurso de 54 km entre Lisboa (Roma–Areeiro) e Setúbal, atravessando o Rio Tejo, e utilizando 18 unidades múltiplas eléctricas de dois pisos Alsthom/CAF (3501–3518). A "SulFertagus" é a marca que identifica serviços complementares neste percurso utilizando autocarros disponibilizados pela Transportes Sul do Tejo. A Metro Transportes do Sul opera serviços ferroviários ligeiros em três percursos nos municípios de Almada e Seixal, utilizando 24 unidades articuladas Siemens Combino Plus (C001–C024). Parcialmente visível nesta imagem, o seu terminal de Corroios, servindo os percursos 1, Cacilhas–Corroios, e 2, Corroios–Pragal.

Produzida de 1999 a 2012, a família Hispano Habit de autocarros urbanos e suburbanos, desenhada por Pininfarina, inclui numerosas versões com comprimentos totais de até 15 m.


¹  T. S. T. – Transportes Sul do Tejo, Lda., Laranjeiro.
²  The start of public service in Área 3 (the metropolitan sector of operation) takes place on July 1, 2022. | O início do serviço público na Área 3 tem lugar em 1 de Julho de 2022.


Transportes Sul do Tejo 

Based in Laranjeiro, TST, short for Transportes Sul do Tejo, operates regular services, regular specialized services and occasional services. It gives way to Carris Metropolitana/TST in 2022. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

650

Bus

30-SS-13

2017

2006



Carris Metropolitana comprises four operational areas serving 18 municipalities in the Área Metropolitana de Lisboa

Operational Area

Operator

Geography

1

 

Carris Metropolitana – Viação Alvorada

Services available from January 1st, 2023.

North and west of Lisboa. Municipalities of Oeiras, Sintra and Amadora. Connections to Cascais and Lisboa.

2

 

Carris Metropolitana – Rodoviária de Lisboa

Services available from January 1st, 2023. 

North and east of Lisboa. Municipalities of Mafra, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira. Connections to Lisboa.

3

 

Carris Metropolitana – Transportes Sul do Tejo

Services available from July 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Almada, Seixal and Sesimbra. Connections to Lisboa.

4

 

Carris Metropolitana – ALSA Todi

Services available from June 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Alcochete, Montijo, Moita, Palmela and Setúbal. Connections to Barreiro and Lisboa.


Any due corrections are welcome. | Quaisquer devidas correcções são bem-vindas.


● References

Wikipedia | "Hispano/Tata Hispano"
Wikipedia | "Mercedes-Benz"
Wikipedia | "Fertagus"
Wikipedia | "Fertagus" pt-PT
Wikipedia | "Metro Transportes do Sul" pt-PT
Wikipedia | "Corroios"
Wikipedia | "Corroios" pt-PT
Wikipedia | "Laranjeiro"
Wikipedia | "Laranjeiropt-PT

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci
1 m³ → 35.315 cu ft

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