AVIC 327 – Irmãos Mota Atomic 8


Coach operated by AVIC seen at Gare do Oriente, Lisboa, in May 2012. This coach with fleet number 327 is an Irmãos Mota Atomic 8 registered in 2008. It has an overall length of 44 ft and can accommodate 55 seated passengers. It uses the MAN 18.440 HOCL chassis with the 324 kW (440 hp) MAN D2066 LOH engine. Based in Viana do Castelo, AVIC, an acronym for Autocarros e Viagens Irmãos Cunha, operates regular services, regular specialized services and occasional services. Here, we surprise this eye-catching Irmãos Mota Atomic 8 assigned for the "Lisboa–Minho" express service, a journey of about 6 ½ hours between Lisboa and Monção, in the north of Portugal, close to the border with Spain. 

Established in 1980 by brothers Joaquim, José and Fernando Mota and based in Pedroso (Vila Nova de Gaia), Irmãos Mota ¹ (Irmãos, meaning brothers) will mainly dedicate itself to the construction, transformation and repair of bus and coach bodies. The first model will be the Atomic MK I, a touring coach. The Atomic MK VIII appears in 1987 and is distinguished by its horizontally divided windshield. Designed for touring services, we will occasionally find it on intercity or even international services. In 2024, the Atomic 8 family includes versions with overall lengths up to 49.2 ft. As a note of interest, the "VIII" designation will evolve to "VIIIm" ² and then to "8". The transition from the Atomic VIIIm designation to Atomic 8 appears to occur around 2008. This AVIC coach displays the updated designation.

Another note of interest and one of the recurring questions from readers concerns the origin of the peculiar name "Atomic". Unfortunately and despite successive attempts, I still have no response. However, I published a few years ago that if in the title "Irmãos Mota – Construção de Carroçarias" we invert the name "Mota", we get "Atom". Then, if we add the "i" for "Irmãos" and the "c" for "Construção de Carroçarias", we end up with "Atomic". Could this be the origin of the peculiar designation? Possibly not. Still, an interesting coincidence. The MAN 18.440 HOCL chassis is part of the MAN 18.xxx HOCL (R33) family and we can find it combined with coach bodies from various manufacturers.

For readers frequently interested in intercontinental comparisons, this Irmãos Mota Atomic 8 with 44 ft, capacity for 55 passengers and equipped with a 440 hp MAN chassis, will be in the American context the equivalent of a "touring coach" or, if configured for intercity service, an "over-the-road bus" or "motor coach". In Brazil, it will be the equivalent of an "ônibus rodoviário". In Portugal, most of these coaches have only two axles, but there are naturally versions with three axles, such as this Irizar i6S, or with three axles and two decks, such as this Irmãos Mota Atomic 9


Autocarro operado pela AVIC visto na Gare do Oriente, Lisboa, em Maio de 2012. Este autocarro com o número de frota 327 é um Irmãos Mota Atomic 8 registado em 2008. Tem um comprimento total de 13,40 m e pode acomodar 55 passageiros sentados. Utiliza o chassis MAN 18.440 HOCL com o motor MAN D2066 LOH de 324 kW (440 hp). Baseada em Viana do Castelo, a AVIC, acrónimo de Autocarros e Viagens Irmãos Cunha, opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, surpreendemos este vistoso Irmãos Mota Atomic 8 destacado para o serviço expresso "Lisboa–Minho", uma viagem de cerca de 6 horas e meia entre Lisboa e Monção, no norte de Portugal, junto à fronteira com Espanha. 

Estabelecida em 1980 pelos irmãos Joaquim, José e Fernando Mota e baseada em Pedroso (Vila Nova de Gaia), a Irmãos Mota ¹ dedicar-se-á sobretudo à construção, transformação e reparação de carroçarias para autocarros. O primeiro modelo será o Atomic MK I, um autocarro de turismo. O Atomic MK VIII surge em 1987 e distingue-se pelo pára-brisas dividido horizontalmente. Vocacionado para serviços turísticos, encontrá-lo-emos ocasionalmente em serviços interurbanos ou mesmo internacionais. Em 2024, a família Atomic 8 inclui versões com comprimentos totais de até 15 m. Como nota de interesse, a designação "VIII" evoluirá para "VIIIm" ² e depois para "8". A transição da designação Atomic VIIIm para Atomic 8 parece ocorrer por volta de 2008. Este autocarro da AVIC exibe a designação actualizada. 

Outra nota de interesse e uma das perguntas recorrentes por parte dos leitores prende-se com a origem da peculiar designação "Atomic". Infelizmente e apesar de sucessivas tentativas, continuo sem resposta. Todavia, publiquei há alguns anos que se no título "Irmãos Mota – Construção de Carroçarias" invertermos o nome "Mota", ficamos com "Atom". Depois, se juntarmos o "i" de "Irmãos" e o "c" de "Construção de Carroçarias", ficamos com "Atomic". Será esta a origem da peculiar designação? Possivelmente não. Ainda assim, uma coincidência interessante. O chassis MAN 18.440 HOCL é parte da família MAN 18.xxx HOCL (R33) e podemos encontrá-lo combinado com carroçarias de diversos fabricantes.

Para os leitores frequentemente interessados em comparações intercontinentais, este Irmãos Mota Atomic 8 com 13,40 m, capacidade para 55 passageiros e equipado com chassis MAN de 440 hp, será no contexto americano o equivalente a um "touring coach" ou, se configurado para o serviço intercidades, um "over-the-road bus" ou "motor coach". No Brasil, será o equivalente a um "ônibus rodoviário". Em Portugal, a maior parte destes autocarros possui apenas dois eixos, mas existem naturalmente versões com três eixos, como este Irizar i6S, ou com três eixos e dois pisos, como este Irmãos Mota Atomic 9


¹  "Irmãos Mota & C.ª Lda.", "Irmãos Mota – Construção de Carroçarias, S.A.", Pedroso (Vila Nova de Gaia), Portugal 
²   I don't know if there was also a "VIII A" model. | Desconheço se existiu também um modelo "VIII A".


AVIC

Based in Viana do Castelo, AVIC operates regular services, regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

327

08-FF-90

2008

Irmãos Mota (V. N. Gaia)

2008


Further details or corrections are welcome. | Mais detalhes ou correcções são bem-vindos.


● References 

Irmãos Mota | "Atomic 8" data sheet 
Wikipedia | "MAN Truck & Bus"
MAN | "MAN Bus chassis." brochure
MAN | "Diesel- und Gasmotoren für Fahrzeuge" data sheet
Wikipedia | "Viana do Castelo
Wikipedia | "Viana do Castelopt-PT  
Wikipedia | "Monção
Wikipedia | "Monçãopt-PT
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboa" pt-PT

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci

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