Força Aérea Portuguesa – Protec-Fire MTEC 670 6x6
Fire apparatus operated by Força Aérea Portuguesa seen during an exhibition at Parque Eduardo VII, Lisboa, in June 2012. This fire apparatus, specifically a crash rig or airport crash tender, identified with the number 88, is a Protec-Fire ¹ MTEC 670 6x6 included in a series of 15 units put into service in 2008. It has a capacity for 2 642 US gal of water, 336 US gal of foam and 551 lb avdp of powder. Godiva WSA 6010 pump with a flow rate of up to 1 585 US gal per minute at 10 bar. This custom built vehicle ² uses the 522 kW (700 hp) ³ Caterpillar C18 ADEM ⁴ engine. It has all-wheel drive (6x6), can accelerate from 0 to 50 mph in 27 s and reach a maximum speed of 78 mph.
Successor in 1952 to Aeronáutica Militar, an organization created in 1912, Força Aérea Portuguesa (FAP) is the air branch of the Portuguese Armed Forces. Here, we surprised this Protec-Fire MTEC 670 6x6 far from its natural habitat, in the center of Lisboa, during the "Demonstrações Militares" program held between the 7th and 10th of June 2012, as part of the celebrations of the "10th of June – Day of Portugal, Camões and the Portuguese Communities". Based in Utrera (Sevilla), Protec-Fire manufactures several types of fire apparatus. ●
Veículo de combate a incêndios operado pela Força Aérea Portuguesa visto durante uma exibição no Parque Eduardo VII, Lisboa, em Junho de 2012. Este veículo de combate a incêndios em aeronaves e infra-estruturas aeroportuárias, identificado com o número 88, é um Protec-Fire ¹ MTEC 670 6x6 incluído numa série de 15 unidades colocada em serviço em 2008. Tem capacidade para 10 000 l de água, 1 272 l de espumífero e 250 kg de pó. Bomba Godiva WSA 6010 com um débito de até 6 000 l por minuto a 10 bar. Este veículo de construção especializada ² utiliza o motor Caterpillar C18 ADEM ⁴ de 522 kW (700 hp) ³. Dispõe de tracção integral (6x6), pode acelerar dos 0 aos 80 km/h em 27 s e atingir uma velocidade máxima de 125 km/h.
Sucessora em 1952 da Aeronáutica Militar, organização criada em 1912, a Força Aérea Portuguesa (FAP) é o ramo aéreo das Forças Armadas Portuguesas. Aqui, surpreendemos este Protec-Fire MTEC 670 6x6 longe do seu habitat natural, no centro de Lisboa, durante o programa de "Demonstrações Militares" realizado entre 7 e 10 de Junho de 2012, integrado nas celebrações do "10 de Junho – Dia de Portugal, de Camões e das Comunidades Portuguesas". Baseada en Utrera (Sevilla), a Protec-Fire fabrica diversos tipos de veículos de combate a incêndios. ●
¹ "Protec-Fire S.A.", Utrera (Sevilla), Spain
² Fire apparatus can be based on commercial vehicles or, as in this case, integrally built for that function. ● Os veículos de combate a incêndios podem ser baseados em veículos comerciais ou, como neste caso, integralmente construídos para essa função.
³ 1 hp → 0,746 kW (Caterpillar) .
⁴ "ADEM" stands for Advanced Diesel Engine Management (Caterpillar).
Força Aérea Portuguesa
Força Aérea Portuguesa (FAP) is the air branch of the Portuguese Armed Forces. ●
Unit Designation |
Registration |
Year |
Built |
88 |
AM-39-88 |
-- |
Protec-Fire 2007 |
Due additions or corrections are welcome.
A few meters from the Protec-Fire MTEC 670 6x6 and in the space usually used as a starting point for various sightseeing bus tours, the surprising presence of a Lockheed Martin F-16 MLU. ●
A poucos metros do Protec-Fire MTEC 670 6x6 e no espaço habitualmente utilizado como ponto de partida para diversos circuitos em autocarros panorâmicos, a surpreendente presença de um Lockheed Martin F-16 MLU. ●
OFF-TOPIC | CONTEXTUAL NOTE
A promise is a promise
A few years ago, I promised two friends with a deep and inspiring interest in firefighting activities that one day I would post something on the subject. Because a promise is a promise, here is finally a brief description of two interesting vehicles operating in Portugal, a Protec-Fire and a Spartan. The topic, which is not my area of research at all, reveals challenges, especially due to the contextual variation of some of the expressions used – therefore, appropriate corrections are welcome. Finally, if on the one hand these two posts fulfill what I promised to my friends José Manuel Miragaia Tomás and José Honório, on the other hand they are also my humble salute to all the Men and Women who throughout the world carry out their mission with enthusiasm, dedication, courage and sacrifice. To all Firefighters – thank you. ●
O prometido é devido
Há alguns anos, prometi a dois amigos com um profundo e inspirador interesse pelas actividades de combate ao fogo que um dia publicaria algo sobre o tema. Porque o prometido é devido, eis finalmente a breve descrição de dois interessantes veículos a operar em Portugal, um Protec-Fire e um Spartan. O tema, que não é de todo a minha área de pesquisa, revela desafios, sobretudo pela variação contextual de algumas das expressões utilizadas – por isso, as devidas correcções são bem-vindas. Por fim, se por um lado estas duas publicações cumprem o prometido aos meus amigos José Manuel Miragaia Tomás e José Honório, por outro lado são também a minha humilde saudação a todos os Homens e Mulheres que por esse mundo fora cumprem a sua missão com entusiasmo, dedicação, coragem e sacrifício. A todos os Bombeiros – obrigado. ●
● References
Wikipedia | "Força Aérea Portuguesa"
Wikipedia | "Força Aérea Portuguesa" pt-PT
Wikipedia | "Caterpillar"
Caterpillar | "Cat C18" data sheet
Wikipedia | "Godiva Fire Pumps"
Wikipedia | "Firefighting apparatus"
Wikipedia | "Airport crash tender"
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboa" pt-PT
1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci
● How does a massive, yet agile crash rig or airport crash tender looks like in operation? Check it out here, on this educational video retrieved from San José Fire Department, California.
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