Bombeiros Voluntários de Cacilhas – Spartan–Central States


Fire apparatus operated by Bombeiros Voluntários de Cacilhas seen outside the station in October 2019. This fire apparatus, specifically a fire engine or pumper, identified as "1503 VUCI 08", is a Spartan ¹ 1000 EE2 523 4x2 ² (chassis and cab) with Central States ³ body, originally registered in 1997 and custom built for the Maybrook Fire Dept., NY. Identified in the United States as "Engine 215" or "E-215", it comes to Portugal in 2015, becoming "1503 VUCI 08", "O Discípulo" (the disciple). It has an overall length of 31.2 ft and capacity for 1 000 US gal of water. Darley Champion mid-mount pump with a flow rate of up to 1 500 US gal per minute at 150 psi. This custom built vehicle uses a Cummins engine. 

Founded in 1891, Bombeiros Voluntários de Cacilhas primarily serve the Almada municipality. Here, we see "O Discípulo" outside the Cacilhas fire station enjoying a deserved break in its routine. On each side of the cab, a badge pays tribute to the 343 Firefighters who, in the line of duty, lost their lives in New York on September 11, 2001.  

As a note of interest, the designation "1503 VUCI 08" identifies an urban fire fighting vehicle or "Veículo Urbano de Combate a Incêndios" (VUCI), with the number 08, belonging to the third oldest corporation (03) in the District of Setúbal (15). The name "O Discípulo" results from this unit succeeding another unit of American origin, emblematic of the corporation and lovingly preserved , a 1982 Ford C-8000 (cab and chassis) with American LaFrance body, introduced into service in 1983 as "Pronto-Socorro de Nevoeiro Nº2", a designation later updated to "1503 VUCI 03".  
 

Veículo de combate a incêndios operado pelos Bombeiros Voluntários de Cacilhas visto no exterior do quartel em Outubro de 2019. Este veículo de combate a incêndios identificado como "1503 VUCI 08", é um Spartan ¹ 1000 EE2 523 4x2 ² (chassis e cabina) com carroçaria Central States ³, originalmente registado em 1997 e construído especificamente para o Maybrook Fire Dept., NY. Identificado nos Estados Unidos como "Engine 215" ou "E-215", chega a Portugal em 2015, tornando-se o "1503 VUCI 08", "O Discípulo". Tem um comprimento total de 9,50 m e capacidade para 3 785 l de água. Bomba de montagem central Darley Champion com débito de até 5 678 l por minuto a 10.3 bar. Este veículo de construção especializada  usa um motor Cummins.

Fundados em 1891, os Bombeiros Voluntários de Cacilhas servem prioritariamente o concelho de Almada. Aqui, vemos "O Discípulo" no exterior do quartel de Cacilhas a desfrutar de uma merecida pausa na sua rotina. Em cada lado da cabine, um distintivo homenageia os 343 Bombeiros que, no cumprimento do dever, perderam a vida em Nova York no dia 11 de setembro de 2001.

Como nota de interesse, a designação "1503 VUCI 08" identifica um Veículo Urbano de Combate a Incêndios (VUCI), com o número 08, pertencendo à terceira corporação (03) mais antiga do Distrito de Setúbal (15). O nome "O Discípulo" resulta de esta unidade suceder a outra unidade de origem americana, emblemática da corporação e carinhosamente preservada, uma Ford C-8000 de 1982 com carroçaria American LaFrance, introduzida em serviço em 1983 como "Pronto-Socorro de Nevoeiro Nº2", designação mais tarde actualizada para "1503 VUCI 03".  


¹  "Spartan Chassis, Inc.", Charlotte, Michigan, USA
²  I've asked a few people this, and no one could come out with an answer – what are the main differences between a Spartan 1000 EE2 523 4x2 and a Spartan Gladiator? Any help?
³  "Central States Fire Apparatus", Lyons, South Dakota, USA
  Fire apparatus can be based on commercial vehicles or, as in this case, integrally built for that function. ● Os veículos de combate a incêndios podem ser baseados em veículos comerciais ou, como neste caso, integralmente construídos para essa função.  


Bombeiros Voluntários de Cacilhas 

Founded in 1891, Bombeiros Voluntários de Cacilhas primarily serve the Almada municipality. ●

Unit Designation

Registration

Year

Built

1503 VUCI 03 ¹

-

FD-23-01

1982

Ford C-8000–American LaFrance

1982

E-215 ²

1503 VUCI 08 ³

-

32-PN-54

(1997) 2015

Spartan–Central States

1997


¹  Delivered as "P.S.N. Nº2", in service from 1983 to 2015.
²  Delivered as "E-215" for the Maybrook Fire Dept., NY.
³  In service since 2015.

Due additions or corrections are welcome.



Firefighters take pride in having the station and equipment looking good, clean and in perfect working order. ● Os bombeiros têm orgulho em manter o quartel e os equipamentos bem apresentados, limpos e em perfeito estado de funcionamento. 



On each side of the cab, a badge pays tribute to the 343 Firefighters who, in the line of duty, lost their lives in New York on September 11, 2001. ● Em cada lado da cabine, um distintivo homenageia os 343 Bombeiros que, no cumprimento do dever, perderam a vida em Nova York no dia 11 de setembro de 2001. 




"The Disciple" with an affirmative stance and ready to go out for another fight. ● "O Discípulo" com uma postura afirmativa e pronto a sair para mais um combate.  



"Pronto-Socorro de Nevoeiro Nº2"


One of the corporation's emblematic vehicles and lovingly preserved, this 1982 Ford C-8000 with American LaFrance body, introduced into service in 1983 as "Pronto-Socorro de Nevoeiro Nº2", designation later updated to "1503 VUCI 03", is at the origin of the name attributed to the vehicle that replaces it, "O Discípulo", the Spartan–Central States "1503 VUCI 08". Here, we see it in Setúbal in May 2007 during the celebrations of "National Firefighter's Day", a moment duly recorded by José Manuel Miragaia Tomás

Produced for thirty three years without major visual changes, the Ford C truck is an American icon in its own right. Strangely appealing with its smiling frog face, robust and adapted to a prodigious number of functions, with cabins designed by Ford and built by Budd, the Ford C will remain in production until 1990 alongside its successor the Ford Cargo, introduced in Europe in 1981 and in the United States in 1986. With spacious, but compact cabs and a wide windshield (for the time), with a variety of wheelbase options, gasoline and diesel engines, and transmissions, almost all American apparatus manufacturers will adopt it as the basis for countless variants. Some of these variants will arrive in Portugal. Purchased new in 1982, this Ford C-8000–American LaFrance will duly fulfill its mission. Benefiting from Portugal's mild climate and the dedication of several generations of volunteer firefighters, it is now duly preserved. ● 

Um dos veículos emblemáticos da corporação e carinhosamente preservado, este Ford C-8000 de 1982 com carroçaria American LaFrance, introduzido em serviço em 1983 como "Pronto-Socorro de Nevoeiro Nº2", designação mais tarde actualizada para "1503 VUCI 03", está na origem do nome atribuído ao veiculo que o vem substituir, "O Discípulo", o Spartan–Central States "1503 VUCI 08". Aqui, vemo-lo em Setúbal em Maio de 2007 durante as celebrações do "Dia Nacional do Bombeiro", momento devidamente registado por José Manuel Miragaia Tomás

Produzido durante trinta e três anos sem grandes alterações visuais, o camião Ford C é por direito próprio um ícone americano. Estranhamente apelativo com o seu rosto de sapinho sorridente, robusto e adaptado a um prodigioso número de funções, com cabinas desenhadas pela Ford e construídas pela Budd, o Ford C permanecerá em produção até 1990 ao lado do seu sucessor o Ford Cargo, introduzido na Europa em 1981 e nos Estados Unidos em 1986. Com cabinas espaçosas, mas compactas e um pára-brisas amplo (para a época), com diversas opções de entre-eixos, de motores a gasolina e a diesel, e de transmissões, quase todos os fabricantes americanos de veículos de combate a incêndio o vão adoptar como base para inúmeras variantes. A Portugal, irão chegar algumas destas variantes. Adquirido novo em 1982, este Ford C-8000–American LaFrance cumprirá devidamente a sua missão. Beneficiando do clima ameno de Portugal e da dedicação de várias gerações de bombeiros voluntários, encontra-se hoje devidamente preservado. ● 


OFF-TOPIC | CONTEXTUAL NOTE
A promise is a promise  

A few years ago, I promised two friends with a deep and inspiring interest in firefighting activities that one day I would post something on the subject. Because a promise is a promise, here is finally a brief description of two interesting vehicles operating in Portugal, a Protec-Fire and a Spartan. The topic, which is not my area of research at all, reveals challenges, especially due to the contextual variation of some of the expressions used – therefore, appropriate corrections are welcome. Finally, if on the one hand these two posts fulfill what I promised to my friends José Manuel Miragaia Tomás and José Honório, on the other hand they are also my humble salute to all the Men and Women who throughout the world carry out their mission with enthusiasm, dedication, courage and sacrifice. To all Firefighters – thank you 

O prometido é devido

Há alguns anos, prometi a dois amigos com um profundo e inspirador interesse pelas actividades de combate ao fogo que um dia publicaria algo sobre o tema. Porque o prometido é devido, eis finalmente a breve descrição de dois interessantes veículos a operar em Portugal, um Protec-Fire e um Spartan. O tema, que não é de todo a minha área de pesquisa, revela desafios, sobretudo pela variação contextual de algumas das expressões utilizadas – por isso, as devidas correcções são bem-vindas. Por fim, se por um lado estas duas publicações cumprem o prometido aos meus amigos José Manuel Miragaia Tomás e José Honório, por outro lado são também a minha humilde saudação a todos os Homens e Mulheres que por esse mundo fora cumprem a sua missão com entusiasmo, dedicação, coragem e sacrifício. A todos os Bombeiros – obrigado



"Bombeiros Voluntários de Cacilhas – 1891–2011, 120 Anos a Servir", a reference work for proper knowledge of the long and inspiring history of the Cacilhas Volunteer Firefighters, authored by Victor M. Neto and published by Associação Humanitária de Bombeiros Voluntários de Cacilhas. ● "Bombeiros Voluntários de Cacilhas – 1891–2011, 120 Anos a Servir", uma obra de referência  para o devido conhecimento da longa e inspiradora história dos Bombeiros Voluntários de Cacilhas, da autoria de Victor M. Neto e publicado pela Associação Humanitária de Bombeiros Voluntários de Cacilhas.


● References

O meu agradecimento aos Bombeiros Voluntários de Cacilhas pela partilha ou confirmação de alguns dos dados aqui referenciados. Um agradecimento a Paulo Oliveira que, de uma forma necessariamente concisa e rigorosa, me ajudou a contextualizar os VUCI 03 e 08 na história da Corporação. Obrigado.

Wikipedia | "The Shyft Group/Spartan
Wikipedia | "Cummins
Wikipedia | "Fire engine"
Wikipedia | "Cacilhas"
Wikipedia | "Cacilhas"
Maybrook Engine Co. #1 | "UNIT E-215

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci


● How does a fire engine or pumper looks like in operation? Check it out here, on this educational video retrieved from San José Fire Department, California.





Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Back to Normality

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo