Carris 4054 – CAMO Camus


Bus operated by Carris seen at Praça Duque da Terceira, Lisboa, in April 2011. This bus with fleet number 4054 is a CAMO Camus registered in 1997 and included in a series of 110 units, 4001–4110, placed in service in 1997–1998. It has an overall length of approximately 39.4 ft and can accommodate 32 seated passengers and 52 standees (32+52+1) ¹. The CAMO Camus is essentially a Mercedes-Benz O 405 N2 (or N²) manufactured in Portugal. It features semi-integral construction and uses the 184 kW (250 hp) Mercedes-Benz OM 447 hLA engine. Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. Here, we see this CAMO Camus on regular service 58, Portas Benfica–Cais Sodré. The "dot" on the windshield denotes the metropolitan area served by the route – the blue color corresponds to Benfica/Carnide.

The history of the Mercedes-Benz O 405 is well known around the world to transport enthusiasts. For those not included in this group, the O 405 is one of the interpretations of the "VöV-Standard-Linienbus" concept, a German effort launched in 1968 by the Verband öffentlicher Verkehrsbetriebe (Association of Public Transport Companies) to create the ideal city bus, defining the best technical solutions within acceptable costs and allowing its implementation by different makers. After the success of the first generation, consisting of models such as the MAN SL 200 or the Mercedes-Benz O 305, a second generation is introduced from 1984 with models such as the Neoplan N 416, the MAN SL 202 or the Mercedes-Benz O 405. Produced from 1983 to 2002 in various configurations and using the successively improved OM 447 engine, the O 405 turns out to be one of the best buses ever. The O 405 N2 (or N²) is its last version, taking the optimization of interior space to the limit, before giving way in 2002 to the Mercedes-Benz Citaro (O 530), already in production since 1997. In Portugal, we find different interpretations of the Mercedes-Benz O 405 theme, such as the CAMO Camus, the Irmãos Mota Atomic UR 95 or the Marcopolo Tricana.


Autocarro operado pela Carris visto na Praça Duque da Terceira, Lisboa, em Abril de 2011. Este autocarro com o número de frota 4054 é um CAMO Camus registado em 1997 e incluído numa série de 110 unidades, 4001–4110, colocada em serviço em 1997–1998. Tem um comprimento total de aproximadamente 12 m e pode acomodar 32 passageiros sentados e 52 de pé (32+52+1) ¹. O CAMO Camus é essencialmente um Mercedes-Benz O 405 N2 (ou N²) fabricado em Portugal. Possui construção semi-integral e utiliza o motor Mercedes-Benz OM 447 hLA de 184 kW (250 hp). Estabelecida em 1872 e baseada em Lisboa, a Companhia Carris de Ferro de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para Carris, opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este CAMO Camus no serviço regular 58, Portas Benfica–Cais Sodré. O "ponto" no pára-brisas denota a área metropolitana servida pela carreira – a cor azul corresponde a Benfica/Carnide.

A história do Mercedes-Benz O 405 é bem conhecida em todo o mundo pelos entusiastas de transportes. Para quem não se inclui neste grupo, o O 405 é uma das interpretações do conceito "VöV- Standard-Linienbus", um esforço alemão lançado em 1968 pela Verband öffentlicher Verkehrsbetriebe (Associação das Empresas de Transportes Públicos) para criar o autocarro urbano ideal, definindo as melhores soluções técnicas dentro de custos aceitáveis e permitindo a sua implementação por diferentes construtores. Após o sucesso da primeira geração, composta por modelos como o MAN SL 200 ou o Mercedes-Benz O 305, uma segunda geração é introduzida a partir de 1984 com modelos como o Neoplan N 416, o MAN SL 202 ou o Mercedes-Benz O 405. Produzido de 1983 a 2002 em várias configurações e usando o motor OM 447 sucessivamente aperfeiçoado, o O 405 acaba por se tornar um dos melhores autocarros de sempre. O O 405 N2 (ou N²) é a sua última versão, levando ao limite a optimização do espaço interior, antes de dar lugar em 2002 ao Mercedes-Benz Citaro (O 530), já em produção desde 1997. Em Portugal, encontramos diversas interpretações do tema Mercedes-Benz O 405, como o CAMO Camus, o Irmãos Mota Atomic UR 95 ou o Marcopolo Tricana.  

¹  Awaiting confirmation. | A aguardar confirmação.


Carris 

Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. ●

4001–4110 | First five units in the series

Fleet Number

Registration

Year

Built

4001

Bus

22-45-ID

1997

1997

4002

 

51-40-IL

1997

1997

4003

 

51-15-IL

1997

1997

4004

 

51-41-IL

1997

1997

4005

 

51-19-IL

1997

1997


4054

 

44-36-JG

1997

1997



● References

Wikipedia | "Carris"
Wikipedia | "Carris" pt-pt
Wikipedia | "Mercedes-Benz buses"
Wikipedia | "VöV-Standard-Bus"
Wikipedia | "Mercedes-Benz O405"
Ian Manning | "The Bus Fleets of Portuguese Cities and Municipalities"

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci


● Check it here, the UR 95, one of the Irmãos Mota versions of the Mercedes-Benz O 405.

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