Carristur 174 – MAN ND 202

Double-deck sightseeing bus operated by Carristur/Yellow Bus seen at Praça do Comércio, Lisboa, in January 2012. This double-deck sightseeing bus with fleet number 174 is a MAN ND 202 originally registered in 1995. Conversion into an open top vehicle is made in Portugal by Liderbus. It has an overall length of 38.4 ft and can accommodate 71 seated passengers, 19 standees and 1 passenger with reduced mobility (71+19+1PRM+1) ¹. It uses the 184 kW (250 hp) MAN D0836 LFL63 engine. Owned by Carris and based in Lisboa, Carristur operates regular specialized services and occasional services with buses, coaches and streetcars recognizable under the brand Yellow Bus. In partnership with Transtejo, Carristur also operates cruises on the Tejo River under the brand Yellow Boat. Here, we see this MAN ND 202 in a splendid winter morning on the Tagus Tour regular specialized service. In 2020, Carristur/Yellow Bus operates two hop-on/hop-off sightseeing tours in Lisboa – Belém Lisbon Bus Tour and Modern Lisbon Bus Tour with double-deck sightseeing buses, complemented by the Hills Tramcar Tour (the red trams) and the Yellow Boat River Tour featuring the S. Paulus

Originally placed in service in 1995 by BVG (Berliner Verkehrs-Aktiengesellschaft), the MAN ND 202 (in certain contexts, MAN A14) is an innovative low-floor double-deck bus included in the DN 95/B-V 3001–3086-series, complemented with the prototype DN 94 as B-V 3000. It features a lightweight aluminum body by ABB Henschel and can usually accommodate 94 passengers (71 seats). Three double-leaf doors and two staircases allow for shorter stopping times. A 157 kW (214 hp) MAN D0826 LUH engine is placed under the floor at the rear. Top speed is about 46 mph. Although lacking the charisma of its predecessors, the iconic SD 200 and SD 202, and in spite of some peculiar flaws, the MAN ND 202 proves to be a rather competent vehicle. At the end of their service lives with BVG several examples are purchased by sightseeing service operators, including, in Portugal, Cityrama/Gray Line and Carristur/Yellow Bus. This Carristur 174 is possibly the former B-V 3010.

As a note of interest, BVG replaces the MAN ND 202 with the Neoman A39/MAN Lion’s City DD, placed in service in 2005. These impressive 3-axle double-deck buses with an overall length of 45 ft can usually accommodate 128/130 passengers (83/85 seats). They are equipped with the 228 kW (310 hp) MAN D2866 LUH engine or with the more compact and efficient 235 kW (320 hp) MAN D2066 LUH. In Portugal, STCP (Sociedade de Transportes Colectivos do Porto) operates identical vehicles since 2011 (STCP 2951–2965-series).

Autocarro panorâmico de dois pisos operado pela Carristur/Yellow Bus visto na Praça do Comércio, Lisboa, em Janeiro de 2012. Este autocarro panorâmico de dois pisos com o número de frota 174 é um MAN ND 202 com primeiro registo em 1995. A conversão para veículo descapotável é feita em Portugal pela Liderbus. Tem um comprimento total de 11,71 m e pode acomodar 71 passageiros sentados, 19 passageiros em pé e 1 passageiro com mobilidade reduzida (71+19+1PMR+1) ¹. Utiliza o motor MAN D0836 LFL63 de 184 kW (250 hp). Detida pela Carris e baseada em Lisboa, a Carristur opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais com autocarros e eléctricos reconhecíveis sob a marca Yellow Bus. Em parceria com a Transtejo, a Carristur opera também cruzeiros no Rio Tejo sob a marca Yellow Boat. Aqui, vemos este MAN ND 202 numa esplêndida manhã de Inverno no serviço regular especializado Tagus Tour. Em 2020, a Carristur/Yellow Bus opera dois circuitos panorâmicos hop-on/hop-off em Lisboa – Belém Lisbon Bus Tour e Modern Lisbon Bus Tour com autocarros panorâmicos de dois pisos, complementados pelo Hills Tramcar Tour (os eléctricos vermelhos) e o Yellow Boat River Tour com o S. Paulus

Originalmente colocado em serviço em 1995 pela BVG (Berliner Verkehrs-Aktiengesellschaft), o MAN ND 202 (em alguns contextos, MAN A14) é um inovador autocarro de dois pisos com piso rebaixado incluído na série DN 95/B-V 3001–3086, complementada pelo protótipo DN 94 como B-V 3000. Possui uma carroçaria aligeirada em alumínio concebida pela ABB Henschel e pode usualmente acomodar 94 passageiros (71 assentos). Três portas de folha dupla e duas escadas permitem menores tempo de paragem. Um motor MAN D0826 LUH de 157 kW (214 hp) é colocado sob o piso à retaguarda. A velocidade máxima é de cerca de 74 km/h. Apesar de não possuir o carisma dos seus predecessores, os icónicos SD 200 e SD 202, e de algumas falhas peculiares, o MAN ND 202 prova ser um veículo bastante competente. No final das suas vidas de serviço com a BVG diversos exemplares são adquiridos por operadores de serviços panorâmicos, incluindo, em Portugal, a Cityrama/Gray Line e a Carristur/Yellow Bus. Este Carristur 174 é possivelmente o ex-B-V 3010.

Como nota de interesse, a BVG substitui o MAN ND 202 com o Neoman A39/MAN Lion’s City DD, colocado em serviço em 2005. Estes imponentes autocarros de dois pisos com três eixos e um comprimento total de 13,73 m podem usualmente acomodar 128/130 passageiros (83/85 assentos). Estão equipados com o motor MAN D2866 LUH de 228 kW (310 hp) ou com o mais compacto e eficiente MAN D2066 LUH de 235 kW (320 hp). Em Portugal, a STCP (Sociedade de Transportes Colectivos do Porto) opera veículos idênticos desde 2011 (série STCP 2951–2965).  


¹  Until publishing time, I did not find my notes on this vehicle’s capacity, but, from memory, these figures cannot be too far away from the truth. To verify as soon as possible. | Até ao momento de publicação, não encontrei as minhas notas sobre a capacidade deste veículo, mas, de memória, estes números não podem estar muito longe da verdade. A verificar dentro da brevidade possível.


1 kW → 1,360 hp (metric)
1 kW → 1,341 hp 
1 cm³ → 0.061 ci 


174 50-LU-41 1995 WMAxxxxxxxxxxxxxx

● References

Wikipedia | MAN ND 202 | web
MAN | Neuer MAN Niederflur-doppldeckeromnibus ND 202 für Berlin | press release shared in digital form by Traditionsbus Berlin
Traditionsbus Berlin | MAN DN (ND 202, Typ A14) | web
DIE PRIVATE INTERNETSEITE UEBER DIE BUSTYPEN MAN SD 200 UND SD 202 | DN95 | 3001 - 3042 | web 
The Open Top Bus Site | Country Index → Portugal | web
MAN | D0836 6-cylinder in line engines for commercial vehicles. | brochure

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