St.º António–Barraqueiro 327 – Sunsundegui Interstylo


Articulated bus operated by St.º António–Barraqueiro seen at Terminal do Campo Grande, Lisboa, in May 2012. This articulated bus with fleet number 327 is a Sunsundegui Interstylo first registered in 1993. It uses the Volvo B10MA articulated chassis. Based in Frielas, St.º António–Barraqueiro, or Joaquim Jerónimo–Santo António, operates regular services, regular specialized services and occasional services. Joaquim Jerónimo is the name of the founder of the Joaquim Jerónimo Lda. company established in 1933 and from which derives the present operation. St.º António comes from St.º António dos Cavaleiros, the geographic area served by this operator, which is part of the Barraqueiro group. Here, we see this Sunsundegui Interstylo in an occasional service.

Produced from 1978 to 2003, the Volvo B10M chassis supersedes the Volvo B58 and precedes the Volvo B12M. It is used on coaches and buses, double-deck buses and articulated buses. It features the Volvo TDH 100, 101, 102, 103, or 104 engine mounted longitudinally behind the front axle. The radiator is located on the left side of the engine, hence the grille seen from the outside, in the "belly" of the bus, just behind the front wheel arch. Some examples feature grilles on both sides. Voith or ZF gearboxes. The Volvo B10M chassis can be found with a wide variety of bodies, including the Alexander PS in the United Kingdom, the Sunsundegui Interstylo in Spain or the CAMO Cronus in Portugal. 

Presented in 1993, the Sunsundegui Interstylo uses the Volvo B10M or B10MA chassis and is considered a robust and reliable proposition for interurban service. It is succeeded by the Sunsundegui Interstylo II (or Sunsundegui Interstylo Restyling, in some contexts) available with Volvo, Iveco-Pegaso, or Mercedes Benz chassis. In its articulated form, I am only aware of the Sunsundegui Interstylo II equipped with the Volvo B12MA chassis. 


Autocarro articulado operado pela St.º António–Barraqueiro visto no Terminal do Campo Grande, Lisboa, em Maio de 2012. Este autocarro articulado com o número de frota 327 é um Sunsundegui Interstylo com primeiro registo em 1993. Utiliza o chassis articulado Volvo B10MA. Baseada em Frielas, a St.º António–Barraqueiro, ou Joaquim Jerónimo–Santo António, opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Joaquim Jerónimo é o nome do fundador da companhia Joaquim Jerónimo Lda. estabelecida em 1933 e da qual deriva a presente operação. St.º António vem de St.º António dos Cavaleiros, a área geográfica servida por este operador, que é parte do grupo Barraqueiro. Aqui, vemos este Sunsundegui Interstylo num serviço ocasional.

Produzido de 1978 a 2003, o chassis Volvo B10M sucede ao Volvo B58 e precede o Volvo B12M. É utilizado em autocarros de turismo e urbanos, autocarros de dois pisos e autocarros articulados. Possui o motor Volvo TDH 100, 101, 102, 103, ou 104 montado longitudinalmente atrás do eixo dianteiro. O radiador está localizado do lado esquerdo do motor, daí a grelha vista do exterior, na "barriga" do autocarro, logo atrás do arco da roda dianteira. Alguns exemplares possuem grelhas dos dois lados. Caixas de velocidades Voith or ZF. O chassis Volvo B10M pode ser encontrado com uma grande variedade de carroçarias, incluindo o Alexander PS no Reino Unido, o Sunsundegui Interstylo em Espanha, ou o CAMO Cronus em Portugal. 

Apresentado em 1993, o Sunsundegui Interstylo utiliza o chassis Volvo B10M ou B10MA e é considerado uma proposta robusta e fiável para o serviço interurbano. É sucedido pelo Sunsundegui Interstylo II (ou Sunsundegui Interstylo Restyling, em alguns contextos) disponível com chassis Volvo, Iveco-Pegaso, ou Mercedes Benz. Na sua forma articulada, apenas tenho conhecimento do Sunsundegui Interstylo II equipado com o chassis Volvo B12MA. 


St.º António–Barraqueiro

Based in Frielas, St.º António–Barraqueiro, or Joaquim Jerónimo–Santo António, operates regular services, regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

327

Articulated Bus

25-33-UV

2003

1993



● References

Wikipedia | "Sunsundegui"
Wikipedia | "Volvo Buses"
Wikipedia | "Volvo B10M"
Volvo | "Volvo B10M"
CPTDB Wiki | "Volvo Buses B10M
Wikipedia | "Alexander PS type"
Wikipedia | "Frielas"
Wikipedia | "Frielas" pt-PT 

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci


● Check it here, another interesting articulated bus, the CAMO Cronus operated by Carris.

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