Carris 1581 – CAMO Cronus


Articulated bus operated by Carris seen at Praça Marquês de Pombal, Lisboa, in February 2012. This articulated bus with fleet number 1581 is a CAMO Cronus registered in 1997 and included in a series of 60 units, 1530–1589, placed in service in 1995 and 1997. It has an overall length of 59.1 ft and can accommodate 46 seated passengers and 107 standees (46+107+1). It uses the Volvo B10MA ¹ articulated chassis with the 180 kW (245 hp) Volvo THD 103 KF engine. Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. Here, we see this CAMO Cronus on regular service 753, Centro Sul–Praça José Fontana, which includes the crossing of the Tejo River over the 25 de Abril Bridge.

Produced from 1978 to 2003, the Volvo B10M chassis succeeds the Volvo B58 and precedes the Volvo B12M. It is used on coaches and buses, double-deck buses, and articulated buses. It features the Volvo TDH 100, 101, 102, 103, or 104 engine mounted longitudinally behind the front axle. The radiator is located on the left side of the engine, hence the grille seen from the outside, in the "belly" of the bus, just behind the front wheel arch. Some examples feature grilles on both sides. Voith or ZF gearboxes. The Volvo B10M chassis can be found with a wide variety of bodies, including the Alexander PS in the United Kingdom, the Sunsundegui Interstylo in Spain, or the CAMO Cronus in Portugal. In the United States, as far as I know, the Volvo B10M is built in 1984–1985 to local specifications in its articulated form and operated by SEPTA, fleet numbers 7001–7050 and 8590 (a 40-ft example), by SamTrans, fleet numbers 100–114, and by New Jersey Transit, fleet numbers PA9100–PA9149 and PA9200–PA9259.

January 2020 is possibly the end of the line for these impressive machines. According to my notes, I rode almost all of these buses, including this 1581. Time to say goodbye. Thanks, old friends. 


Autocarro articulado operado pela Carris visto na Praça Marquês de Pombal, Lisboa, em Fevereiro de 2012. Este autocarro articulado com o número de frota 1581 é um CAMO Cronus registado em 1997 e incluído numa série de 60 unidades, 1530–1589, colocada em serviço em 1995 e 1997. Tem um comprimento total de 17,95 m e pode acomodar 46 passageiros sentados e 107 de pé (46+107+1). Utiliza o chassis articulado Volvo B10MA ¹ com o motor Volvo THD 103 KF de 180 kW (245 hp). Estabelecida em 1872 e baseada em Lisboa, a Companhia Carris de Ferro de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para Carris, opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este CAMO Cronus no serviço regular 753, Centro Sul–Praça José Fontana, que inclui a travessia do Rio Tejo sobre a ponte 25 de Abril .

Produzido de 1978 a 2003, o chassis Volvo B10M sucede ao Volvo B58 e precede o Volvo B12M. É utilizado em autocarros de turismo e urbanos, autocarros de dois pisos, e autocarros articulados. Possui o motor Volvo TDH 100, 101, 102, 103, ou 104 montado longitudinalmente atrás do eixo dianteiro. O radiador está localizado do lado esquerdo do motor, daí a grelha vista do exterior, na "barriga" do autocarro, logo atrás do arco da roda dianteira. Alguns exemplares possuem grelhas dos dois lados. Caixas de velocidades Voith or ZF. O chassis Volvo B10M pode ser encontrado com uma grande variedade de carroçarias, incluindo o Alexander PS no Reino Unido, o Sunsundegui Interstylo em Espanha, ou o CAMO Cronus em Portugal. Nos Estados Unidos, tanto quanto sei, o Volvo B10M é fabricado em 1984–1985 de acordo com especificações locais na sua forma articulada e operado pela SEPTA, números de frota 7001–7050 e 8590 (um exemplar de 12,19 m), pela SamTrans, números de frota 100–114, e pela New Jersey Transit, números de frota PA9100–PA9149 e PA9200–PA9259.

Janeiro de 2020 é possivelmente o fim da linha para estas máquinas impressionantes. De acordo com as minhas notas, andei em quase todos estes autocarros, incluindo este 1581. Tempo para dizer adeus. Obrigado, velhos amigos. 


 ¹   Volvo B10M-55I-ARTIC


Carris 

Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. ●

1530–1589 | First five units in the series

Fleet Number

Registration

Year

Built

1530

Articulated Bus

27-12-EZ

1995

1995

1531

 

70-56-FB

1995

1995

1532

 

70-57-FB

1995

1995

1533

 

70-58-FB

1995

1995

1534

 

70-59-FB

1995

1995


1581

 

20-06-IO

1997

1997



● References

Wikipedia | "Carris"
Wikipedia | "Carris" pt-PT
Wikipedia | "Volvo Buses"
Wikipedia | "Volvo B10M"
Volvo | "Volvo B10M
Ian Manning | "The Bus Fleets of Portuguese Cities and Municipalities"

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci


● Check it here, another interesting articulated bus, the Sunsundegui Interstylo operated by St.º António–Barraqueiro.

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