Novas Rías – Noge Titanium


Coach operated by Novas Rías seen at Praça Marquês de Pombal, Lisboa, in August 2012. This coach is a Noge Titanium registered in 2006. It uses an Irisbus IVECO chassis. Established in 2005 and based in Poio, Novas Rías ¹ operates regular specialized services and occasional services. Here, we see this Noge Titanium on an occasional service.

As a note of interest, a question occasionally asked by readers – why do some drivers wear a cap? In fact, for a long time the cap was part of the drivers' uniform, until it fell into disuse, especially in the seventies and eighties. Nowadays, touring coaches have huge windshields, as seen in the image. If, on the one hand, this feature offers passengers in the front rows a panoramic view of the road, on the other, under intense sunlight it makes the driver's working conditions uncomfortable. Of course, the driver can lower the blinds – however, depriving passengers of the panoramic view. Therefore, circumstantially and sacrificing some of their comfort in favor of passengers, in intense sunlight some drivers wear a cap (in addition to the usual sunglasses) in order to guarantee good visibility over the road. 


Autocarro operado pela Novas Rías visto na Praça Marquês de Pombal, Lisboa, em Agosto de 2012. Este autocarro é um Noge Titanium registado em 2006. Utiliza um chassis Irisbus IVECO. Estabelecida em 2005 e baseada em Poio, a Novas Rías ¹ opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Noge Titanium num serviço ocasional.

Como nota de interesse, uma pergunta colocada ocasionalmente pelos leitores – porque usam alguns motoristas um boné? De facto, durante muito tempo o boné fazia parte do uniforme dos motoristas, até cair em desuso, sobretudo nos anos setenta e oitenta. Actualmente, os autocarros de turismo possuem enormes pára-brisas, como se pode ver na imagem. Se por um lado esta característica oferece aos passageiros das primeiras filas uma vista panorâmica sobre a estrada, por outro lado, sob sol intenso torna desconfortáveis as condições de trabalho do motorista. Claro que o motorista pode baixar os estores – privando, todavia, os passageiros da vista panorâmica. Desta forma, circunstancialmente e sacrificando algum do seu conforto a favor dos passageiros, sob sol intenso alguns motoristas utilizam um boné (para além dos habituais óculos de sol) a fim de garantir uma boa visibilidade sobre a estrada.  


¹  "Novas Rías, S.L.", Poio, Spain. 


IVECO (1975–1999)
Irisbus IVECO (1999–2013)
IVECO Bus (2013 to present)


Novas Rías 

Based in Poio, Novas Rías operates regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

n/a

3965 DYT

2006

Noge (Arbúcies)

2006


Further details or corrections are welcome. | Mais detalhes ou correcções são bem-vindos.


● References 

Wikipedia | "Nogebus"
Noge | "Titanium by Noge" brochure 
Wikipedia | "IVECO Bus"
Irisbus IVECO | "Chassis Range" brochure
Irisbus IVECO | "Irisbus IVECO Chassis Range" brochure
Wikipedia | "Poio"
Wikipedia | "Poio" pt-PT
Wikipedia | "Lisboa
Wikipedia | "Lisboapt-PT

1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Back to Normality

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo