LDT Transports et Voyages – Otokar Vectio T


Coach operated by LDT Transports et Voyages seen at Praça Marquês de Pombal, Lisboa, in June 2016. This coach is an Otokar Vectio T registered in 2015. It has an overall length of 32.8 ft and uses the 213 kW (290 hp) MAN D0836 LOH engine. Established in 2014 and based in La Châtre, LDT Transports et Voyages ¹ operates regular services, regular specialized services and occasional services. Here, we see this Otokar Vectio T visiting Lisboa on an occasional service. 

Created in 1963 and based in Arifiye, Turkey, Otokar ² initially produces buses under Magirus-Deutz license. From the 1980s onwards, production is diversified, including off-road military vehicles and, in 2011, the Altay main battle tank, used by the Turkish Armed Forces. In 2024, the range of buses covers the main typologies, with lengths between 21.7 and 68.9 ft and equipped with different engines, including CNG and state-of-the-art electric alternatives. Introduced in 2007, the Otokar Doruk T ("doruk" expressing the idea of maximum, top or zenith) is a medium-sized touring coach with a length of 32.8 ft, capacity for up to 43 seated passengers (43+1+1) and pneumatic suspension. Outside Turkey it will be sold as the Otokar Vectio T, with ZF transmission and equipped with the 213 kW (290 hp) MAN D0836 LOH engine. Although progressively updated, with attractive features and low operating costs, the Vectio T ("T" for Tourism) will have reduced diffusion in Europe, in a market niche already contested by the compatriot Temsa MD9. In 2017, the Otokar Vectio T gives way to the Ulyso T, slightly longer (33.1 ft), while maintaining capacity for up to 43 seated passengers (43+1+1), and more powerful, thanks to the new 233 kW (320 hp) Cummins SB6.7E6C320 engine.


Autocarro operado pela LDT Transports et Voyages visto na Praça Marquês de Pombal, Lisboa, em Junho de 2016. Este autocarro é um Otokar Vectio T registado em 2015. Tem um comprimento total de 10  m e utiliza o motor MAN D0836 LOH de 213 kW (290 hp). Estabelecida em 2014 e baseada em La Châtre, a LDT Transports et Voyages ¹ opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Otokar Vectio T de visita a Lisboa num serviço ocasional. 

Criada em 1963 e baseada em Arifiye, na Turquia, a Otokar ² produz inicialmente autocarros sob licença Magirus-Deutz. A partir dos anos oitenta diversifica a produção, que passa a incluir veículos militares todo-o-terreno e, já em 2011, o tanque Altay, utilizado pelas Forcas Armadas Turcas. Em 2024, a gama de autocarros cobre as principais tipologias, com comprimentos entre os 6,61 e os 21 m e equipados com diversas motorizações, incluindo alternativas GNC e eléctricas de última geração. Apresentado em 2007, o Otokar Doruk T ("doruk" expressando a ideia de máximo, topo ou zénite) é um autocarro de turismo de tamanho médio com um comprimento de 10 m, capacidade para até 43 passageiros sentados (43+1+1) e suspensão pneumática. Fora da Turquia será comercializado como Otokar Vectio T, com transmissão ZF e equipado com o motor MAN D0836 LOH de 213 kW (290 hp). Ainda que progressivamente actualizado, com características apelativas e baixos custos operacionais, o Vectio T ("T" de Tourism) terá uma difusão reduzida na Europa, num nicho de mercado já disputado pelo compatriota Temsa MD9. Em 2017, o Otokar Vectio T dá lugar ao Ulyso T, ligeiramente mais longo (10,10 m), mantendo todavia a capacidade para até 43 passageiros sentados (43+1+1), e mais potente, por via do novo motor Cummins SB6.7E6C320 de 233 kW (320 hp).  


¹  "L.D.T. Transports et Voyages", La Châtre, France.  
²  "Otokar Otobüs Karoseri Sanayi A.Ş" (until 2010), "Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş" (Otokar Automotive and Defense Industries Inc.), Sakarya, Turkey. 



LDT Transports et Voyages 

Based in La Châtre, LDT Transports et Voyages operates regular services, regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

n/a

DW-525-GE

2015

Otokar (Arifbey)

2015

 
Further details or corrections are welcome. | Mais detalhes ou correcções são bem-vindos.


Otokar Doruk 215T Deutz BF4M 1013 FC 158 kW (215 hp) 
Otokar Doruk 220T Deutz BF4M 1013 FC 162 kW (220 hp)
Otokar Vectio 250T MAN D0836 LOH 184 kW (250 hp)
Otokar Vectio 290T / T MAN D0836 LOH 213 kW (290 hp)


● References 

Wikipedia | "Otokar"
Otokar | "Otokar Vectio T" data sheet
Otokar | "Otokar Vectio T" flyer
Wikipedia | "MAN Truck & Bus"
MAN | "Diesel- und Gasmotoren für Fahrzeuge" data sheet
Wikipedia | "La Châtre"
Wikipedia | "La Châtrept-PT
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboapt-PT

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci


● Check it out here, a video review on the Otokar Vectio T retrieved from BUS TV.




Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Back to Normality

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo