Autocares Moreno – Irizar Century


Coach operated by Autocares Moreno seen at Praça Marquês de Pombal, Lisboa, in May 2012. This coach is an Irizar Century registered in 2009. It uses a MAN chassis. Established in 1977 by Antonio Moreno Rodríguez and based in Albolote, Autocares Moreno (or Autocares A. Moreno) ¹ operates regular specialized services and occasional services. Here, we see this Irizar Century on an occasional service. 

Presented in 1989, the year in which Irizar celebrated its centennial, the aptly named Irizar Century is a coach body offered in lengths from 27.6 ft to 49 ft, usually combined with Scania, Volvo, MAN or Mercedes-Benz chassis with two or three axles and with the engine mounted longitudinally at the rear. Some of the shorter versions have a front engine. Visually appealing, robust and versatile, the Irizar Century, together with the InterCentury, the interurban version, quickly becomes a worldwide sales success, remaining available for more than twenty years ² and comprising three generations of models, 1989, 1997 and 2004. Much appreciated by operators, with more than 20 000 units sold in 92 countries, it will be kept in production for a few years after the arrival of its successor, the Irizar PB (Produktu BerriaNew Product in Basque), another sales success, available from 2001 to 2015. 


Autocarro operado pela Autocares Moreno visto na Praça Marquês de Pombal, Lisboa, em Maio de 2012. Este autocarro é um Irizar Century registado em 2009. Utiliza um chassis MAN. Estabelecida em 1977 por Antonio Moreno Rodríguez e baseada em Albolote, a Autocares Moreno (ou Autocares A. Moreno) ¹ opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Irizar Century num serviço ocasional.

Apresentado em 1989, ano em que a Irizar celebrou o seu centenário, o apropriadamente denominado Irizar Century é uma carroçaria de autocarro proposta em comprimentos de 8,40 m a 15 m, habitualmente combinada com chassis Scania, Volvo, MAN ou Mercedes-Benz de dois ou três eixos e com o motor montado longitudinalmente à retaguarda. Algumas das versões mais curtas possuem motor dianteiro. Visualmente apelativo, robusto e versátil, o Irizar Century, juntamente com o InterCentury, a versão interurbana, torna-se rapidamente um sucesso de vendas mundial, permanecendo disponível por mais de vinte anos ² e compreendendo três gerações de modelos, 1989, 1997 e 2004. Muito apreciado pelos operadores, com mais de 20 000 unidades vendidas em 92 países, será mantido em produção durante alguns anos após a chegada do seu sucessor, o Irizar PB (Produktu BerriaProduto Novo em basco), outro sucesso de vendas, disponível entre 2001 e 2015.   


¹  "Autocares Moreno, S.A.", Albolote, Spain.  
²  Some sources suggest the last Century rolled off the assembly line in 2014. | Algumas fontes sugerem que o último Century saiu da linha de produção em 2014. 


Autocares Moreno 

Based in Albolote, Autocares Moreno (or Autocares A. Moreno) operates regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

n/a

3299 GLF

2009

Irizar (Ormaiztegi)

2009


Further details or corrections are welcome. | Mais detalhes ou correcções são bem-vindos.


One Century, three generations

1989–1996 Irizar Century 
1997–2003 Irizar Century II 
2004–2011 ² Irizar Century III or New Century


● References 

Wikipedia | "Irizar
Wikipedia | "Irizar Century"
Irizar | "Irizar Century" brochure
Irizar People & Coaches #4 | "20 Years of the Century"
Wikipedia | "MAN Truck & Bus"
Wikipedia | "Albolote"
Wikipedia | "Albolote" pt-PT 
Wikipedia | "Lisboa
Wikipedia | "Lisboapt-PT

1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo

Back to Normality