Polibus – Renault Iliade RTX


Coach operated by Polibus seen at Praça Marquês de Pombal, Lisboa, in May 2012. This coach is a Renault Iliade RTX first registered in 2004. It has an overall length of 39.4 ft and uses the Renault DCI 11 engine. Established in 2000 and based in Lisboa, in 2012 Polibus ¹ operates regular specialized services and occasional services. Here, we see this sharp-looking Renault Iliade RTX heading downtown Lisboa on an occasional service.

Evolution of the Renault FR1 acclaimed as "International Bus & Coach of the Year" in 1991, the Renault Iliade is an attractive and versatile coach featuring a self-supporting body and we can see it in both touring and regular services. Produced from 1997 to 2006, it will be offered in two lengths, 34,8 ft  ("C", court) and 39,4 ft, with normal or raised floor ("X", surélevé) and with three equipment and finish levels (TEC, TE and TEX/RTC, RT, and RTX/GTC, GT and GTX). The Renault engines, mounted longitudinally at the rear, are offered in three options – 302 hp (222 kW) MIDR 06.20.45 R41, 340 hp (250 kW) MIDR 06.20.45 M41 or 380 hp (279 kW) MIDR 06.23.56 A41. Presumably due to the unfeasibility of upgrading to Euro 3 emissions requirements, the MIDR 06.20.45 R41 engine is withdrawn in 2000–2001 and, from then on, the MIDR 06.23.56 A41, initially rated for 380 hp (279 kW) and used in the top-of-the-range Iliade GTX version, is redesignated DCI 11 (or dCi 11) and used on all versions, with three nominal power outputs – 313 hp (230 kW), 362 hp (266 kW) and 431 hp (317 kW). Despite the good number of exports, including a notable order for 310 units for the Middle East, the Renault Iliade will above all be a familiar presence in France, where we will find it in various roles and with a legion of admirers. After the sale of the Renault Véhicules Industriels bus division to IVECO in 1998–1999 and the birth of the Irisbus brand combining the two ranges, in 2001 the Iliade began to be marketed as Irisbus ², finally giving way to the Irisbus Evadys in 2006.


Autocarro operado pela Polibus visto na Praça Marquês de Pombal, Lisboa, em Maio de 2012. Este autocarro é um Renault Iliade RTX com primeiro registo em 2004. Tem um comprimento total de 12 m e utiliza o motor Renault DCI 11. Estabelecida em 2000 e baseada em Lisboa, em 2012 a Polibus ¹ opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui vemos este bonito Renault Iliade RTX dirigindo-se para o centro de Lisboa num serviço ocasional.

Evolução do Renault FR1 aclamado como "International Bus & Coach of the Year" em 1991, o Renault Iliade é um autocarro de carroçaria autoportante, apelativo e versátil e podemos vê-lo tanto em serviços de turismo como em serviços regulares. Produzido de 1997 a 2006, será proposto em dois comprimentos, 10,6 m ("C", court) e 12 m, com piso normal ou sobrelevado ("X", surélevé) e com três níveis de equipamento e acabamento (TEC, TE e TEX/RTC, RT, e RTX/GTC, GT e GTX). Os motores Renault, montados longitudinalmente à retaguarda, são propostos em três opções – MIDR 06.20.45 R41 de 302 hp (222 kW), MIDR 06.20.45 M41 de 340 hp (250 kW) e MIDR 06.23.56 A41 de 380 hp (279 kW). Presumivelmente pela inviabilidade de actualização para os requisitos de emissões Euro 3, o motor MIDR 06.20.45 R41/M41 é retirado em 2000–2001 e, a partir daí, o MIDR 06.23.56 A41, inicialmente calibrado para 380 hp (279 kW) e utilizado na versão topo de gama Iliade GTX, é redesignado DCI 11 (ou dCi 11) e utilizado em todas as versões, desdobrando-se em três potências nominais – 313 hp (230 kW), 362 hp (266 kW) e 431 hp (317 kW). Apesar do bom número de exportações, incluindo uma notável encomenda de 310 unidades para o Médio Oriente, o Renault Iliade será sobretudo uma presença familiar em França, onde o iremos encontrar em variadas funções e com uma legião de admiradores. Depois da venda da divisão de autocarros da Renault Véhicules Industriels à IVECO em 1998–1999 e do nascimento da marca Irisbus combinando as duas gamas, em 2001 o Iliade passa a ser comercializado como Irisbus ², dando por fim lugar ao Irisbus Evadys em 2006.  


¹  "Polibus – Aluguer de Autocarros, Lda.", Lisboa, Portugal. 

²  In principle, from 2001 onwards, all Iliades should display the Irisbus "dolphin" on the front panel. However, on several occasions I have found examples registered until 2004–2005 displaying the original "lozenge". In truth, I don't know why. From October 2001 onwards, did all Iliades leave Annonay with the new emblem or did some made it possible to dispose of the last panels with the original emblem? For all intents and purposes, this is an easily interchangeable body part (front bumper RVI/Irisbus) and several explanations are possible. By personal choice, regardless of the year of registration and whenever I do not have formal confirmation of the vehicle's identity, I attribute Renault or Irisbus paternity to each Iliade depending on the emblem displayed. As a note of interest, the last Iliade is delivered in January 2007. ● Em princípio, a partir de 2001 todos os Iliade deveriam exibir no painel frontal o "golfinho" da Irisbus. Todavia, tenho encontrado em diversas ocasiões exemplares registados até 2004–2005 exibindo o "losango" original. Em boa verdade, desconheço o motivo. Terão a partir de Outubro de 2001 todos os Iliade saído de Annonay com o novo emblema ou terão alguns possibilitado o escoamento dos últimos painéis com o emblema original? Para todos os efeitos, este é um elemento de carroçaria (pára-choques frontal RVI/ Irisbus) facilmente permutável e várias explicações são possíveis. Por opção pessoal, independente do ano de registo e sempre que não possua a confirmação formal da identidade do veiculo, atribuo a paternidade Renault ou Irisbus a cada Iliade consoante o emblema exibido. Como nota de interesse, o último Iliade é entregue em Janeiro de 2007.


Polibus 

Based in Lisboa, in 2012 Polibus operates regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

n/a

97-MU-96

2012

Renault V.I. (Annonay)

2004


Further details or corrections are welcome. | Mais detalhes ou correcções são bem-vindos.


 The Iliade family

TEC, RTC, GTC | 10,6 m, coach
TE, RT, GT | 12 m, coach
TEX, RTX, GTX | 12 m, high deck coach
RTXGTX | 12 m, high deck coach (Karosa Iliade)
 
Presumed key

T, Tourisme
E, Excursion
C, Court
X, Surélevé 
R, Réceptif
GT, Grand Tourisme


 Engines used in the Iliade family

MIDR 06.20.45 R41 302 hp (222 kW) | TEC, RTC, TE
MIDR 06.20.45 M41 340 hp (250 kW) | GTC, RT, GT, TEX, RTX
MIDR 06.23.56 A41 380 hp (279 kW) | GTX
DCI 11 H 313 hp (230 kW) | RTC, TE
DCI 11 F 362 hp (266 kW) | RTC, RT, GT, RTX
DCI 11 B 431 hp (317 kW) | GTX
DCI 11 L 362 hp (266 kW) | RTX (Karosa Iliade)
DCI 11 L 431 hp (317 kW) | RTX, GTX (Karosa Iliade)

Plus de détails ou de corrections sont les bienvenus.


● References 

Wikipedia | "Irisbus/IVECO Bus" FR 
Wikipedia | "Renault TrucksFR
Wikipedia | "Renault FR1FR
Wikipedia | "Renault IliadeFR
Wikipedia | "Irisbus/IVECO EvadysFR
Renault | "Iliade" brochure
Karosa | "Iliade" brochure
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboa" pt-PT

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo

Back to Normality