Images and brief descriptions of transportation vehicles mostly in Lisboa, Portugal.
Câmara Municipal de Alcochete – Mercedes-Benz O 303
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Coach operated by Câmara Municipal de Alcochete seen on Alameda Edgar Cardoso, Lisboa, in May 2012. This coach is a Mercedes-BenzO 303 first registered in 1986. It has a self-supporting body and an overall length of 39.4 ft. The Municipality of Alcochete is located in the Metropolitan Area of Lisboa, in the District of Setúbal. Here, on a beautiful spring day, we surprise this iconic Mercedes-Benz O 303 visiting Lisboa. At the time, I didn't have time to observe it in detail, but I suppose – I can be wrong – that we are in the presence of a 15 KHP-L, which in the Mercedes-Benz nomenclature reveals a coach suitable for both regular and occasional services (K, Kombibus), offering features for regular service and being able to accommodate a small number of standing passengers (L, Linienbus), with capacity for up to 15 rows of seats (15, in this case, due to the spacing option and the presence of the wide door in the middle, only 14), with high and curved side windows (H, Hohe gebogne seitenscheiben) and featuring seats placed on raised platforms (P, Podeste). I assume that this coach, which has since been taken out of service, could accommodate 53 passengers (53+1) and was equipped with the 206 kW (280 hp) Mercedes-Benz OM 422 engine.
Introduced in 1974, the Mercedes-Benz O 303 will be a significant global success, remaining in production in Germany until 1992. In 1982, it is updated and, following contemporary aesthetic trends, loses the decorative chrome elements. Visually appealing, versatile and robust, we will see it in tourist or intercity/regional services, in R (Reisebus), Ü (Überlandbus) or K (Kombibus) versions. Its self-supporting body, with lengths from 28.5 ft to 39.4 ft, offering 9 to 15 rows of seats (9R–15R, sitzreihen) and with a maximum capacity of 61 (61+1 ) passengers, will be combined with V6, V8 and V10 engines, with power outputs from 140 kW (190 hp) to 260 kW (354 hp). The Mercedes-Benz O 303 will be produced under license in South Korea as the Hyundai RB 635, in Turkey as the Otomarsan O 303 and in the Soviet Union as the GolAZ O 303 "Витязь" (Vityaz) and O 303 "Лидер" (Leader). Additionally, its self-supporting bodywork of modular design will be made available "incomplete", as a "chassis" ¹, allowing the creativity of coachbuilders such as Barbi (Barbi Mirage), Padane (Padane Z3), Van Hool (Van Hool Avutarda) or Irizar (Irizar Evereste). Possibly one of the best coaches ever (and certainly one of my favorites), the iconic Mercedes-Benz O 303 gives way in 1992 to the Mercedes-Benz O 404. Further details or corrections are welcome. ●
Autocarro operado pela Câmara Municipal de Alcochete visto na Alameda Edgar Cardoso, Lisboa, em Maio de 2012. Este autocarro é um Mercedes-BenzO 303 com primeiro registo em 1986. Possui carroçaria autoportante e um comprimento total de 12 m. O Município de Alcochete está localizado na Área Metropolitana de Lisboa, no Distrito de Setúbal. Aqui, num belo dia de primavera, surpreendemos este icónico Mercedes-Benz O 303 de visita a Lisboa. Na altura, não tive tempo para o observar detalhadamente, mas suponho – posso estar errado – que estejamos na presença de um 15 KHP-L, o que na nomenclatura Mercedes-Benz revela um autocarro apto tanto a serviços regulares, como a serviços ocasionais (K, Kombibus), dispondo de funcionalidades para o serviço regular e podendo acomodar um pequeno número de passageiros de pé (L, Linienbus), com capacidade para até 15 filas de assentos (15, neste caso, pela opção de espaçamento e presença da porta ampla a meio, apenas 14), com janelas laterais altas e curvas (H, Hohe gebogne seitenscheiben) e dispondo de assentos colocados sobre plataformas elevadas (P, Podeste). Presumo que este autocarro, entretanto abatido ao serviço, pudesse acomodar 53 passageiros (53+1) e estivesse equipado com o motor Mercedes-Benz OM 422 de 206 kW (280 hp).
Introduzido em 1974, o Mercedes-Benz O 303 será um expressivo sucesso mundial, mantendo-se em produção na Alemanha até 1992. Em 1982, é actualizado e seguindo as tendências estéticas contemporâneas perde os elementos decorativos cromados. Visualmente apelativo, versátil e robusto, vê-lo-emos em serviços de turismo ou interurbanos/regionais, nas versões R (Reisebus), Ü (Überlandbus) ou K (Kombibus). A sua carroçaria autoportante, com comprimentos de 8,68 m a 12 m, oferecendo de 9 a 15 filas de assentos (9R–15R, sitzreihen) e com uma capacidade máxima para 61 (61+1) passageiros, será combinada com motores V6, V8 e V10, com potências de 140 kW (190 hp) a 260 kW (354 hp). O Mercedes-Benz O 303 será produzido sob licença na Coreia do Sul como Hyundai RB 635, na Turquia como Otomarsan O 303 e na União Soviética como GolAZ O 303 "Витязь" (Vityaz) e O 303 "Лидер" (Leader). Adicionalmente, a sua carroçaria autoportante de concepção modular será disponibilizada "incompleta", como "chassis" ¹, permitindo a criatividade de carroçadores como a Barbi (Barbi Mirage), a Padane (Padane Z3), a Van Hool (Van Hool Avutarda) ou a Irizar (Irizar Evereste). Possivelmente um dos melhores autocarros de sempre (e decerto um dos meus favoritos), o icónico Mercedes-Benz O 303 dá lugar em 1992 ao Mercedes-Benz O 404. Mais detalhes ou correcções são bem-vindos. ●
¹ "Chassis" or understructure (unterbau), roughly comprising the front module (including the full O 303 "face", with windshield), the intermediate module (let's visualize it as a "dorsal spine") and the rear module, accommodating the engine, and allowing coachbuilders the possibility of "closing" the structure with designs reasonably different from the original, as in the case of the Padane Z3, presented in 1975 by the renowned Carrozzeria Officine Padane, from Modena. ● "Chassis" ou subestrutura (unterbau), compreendendo grosso modo o módulo frontal (incluindo o "rosto" completo do O 303, com pára-brisas), o módulo intermédio (visualizemo-lo como uma "coluna dorsal") e o módulo traseiro, acomodando o motor, e permitindo aos carroçadores a possibilidade de "fechar" a estrutura com desenhos razoavelmente distintos do original, como no caso do Padane Z3, apresentado em 1975 pela conceituada Carrozzeria Officine Padane, de Modena.
Câmara Municipal de Alcochete
The Municipality of Alcochete is located in the Metropolitan Area of Lisboa, in the District of Setúbal. ●
Fleet Number
Registration
Year
Built
n/a
31-65-RD
2001
Mercedes-Benz (Mannheim)
1986
Further details or corrections are welcome. | Mais detalhes ou correcções são bem-vindos.
●Engines used in the Mercedes-Benz O 303 family.
OM 401 V6 141 kW (192 hp)
OM 402 V8 188 kW (256 hp)
OM 403 V10 235 kW (320 hp)
OM 421 V6 159 kW (216 hp)
OM 421 A V6 n/a kW (n/a hp) turbocharged
OM 422 V8 206 kW (280 hp)
OM 422 A V8 243 kW (330 hp) turbocharged
OM 442 V8 213 kW (290 hp)
OM 442 A V8 260 kW (354 hp) turbocharged
●The Mercedes-Benz O 303 under license.
SOUTH KOREA
1979–1984 | 현대 RB 635
Introduced in 1979, the Hyundai RB 635 features a body with straight windows and is equipped with a 174 kW (236 hp) MAN D2156 HM engine. From 1982 onwards, a more powerful engine, the Mitsubishi Fuso 8DC80A, is optionally available. ● Introduzido em 1979, o Hyundai RB 635 apresenta uma carroçaria com vidros rectos e é equipado com motor MAN D2156 HM de 174 kW (236 hp). A partir de 1982 é opcionalmente disponibilizado um motor mais potente, o Mitsubishi Fuso 8DC80A.
Model
Type
Length
Built
Hyundai RB
635
MAN
D2156 HM /Mitsubishi Fuso
8DC80A
Intercity coach (express service)
39.4 ft
12 m
Hyundai (Ulsan)
1979–1984
Further details or corrections are welcome. | 자세한 내용이나 수정 사항을 환영합니다.
TÜRKIYE
1987–1995 | Otomarsan O 303, Transfer, Tourismo and Europa.
Introduced in 1987, the Otomarsan O 303 features a more angular body, with straight windows and is equipped with a 206 kW (280 hp) Mercedes-Benz OM 422 engine. I believe that some examples of this version O 303 (V-8 87) are exported in 1989–1990 to the Soviet Union, designated as Otomarsan O 302 S. In 1990–1991, the Otomarsan O 303 is updated and equipped with the 260 kW (354 hp) OM 442 A engine. Providentially, this version known as O 303 (V-8 92) will be seen in Europe as an economically suitable option for certain operational needs and from 1991, after some improvements, it is initially proposed as Otomarsan Transfer and later as Otomarsan Tourismo. It is initially exported to Switzerland. In Türkiye, this version becomes the much acclaimed, albeit ephemeral, Otomarsan Europa. In 1992 it gives way to the Mercedes-Benz O 340, itself replaced in 1994 by the Mercedes-Benz O 350. After a short time, the Mercedes-Benz O 350 adopts the appealing commercial name Tourismo originally used in the O 303 (V-8 92), starting a lineage that continues to this day. Established in Istanbul in 1967, Otomarsan becomes Mercedes-Benz Türk AS in 1990. ●
Introduzido em 1987, o Otomarsan O 303 apresenta uma carroçaria mais angular, com janelas rectas e está equipado com motor Mercedes-Benz OM 422 de 206 kW (280 hp). Creio que alguns exemplares desta versão O 303 (V-8 87) são exportados em 1989–1990 para a União Soviética, designados como Otomarsan O 302 S. Em 1990–1991, o Otomarsan O 303 é actualizado e equipado com o motor OM 442 A de 260 kW (354 hp). Providencialmente, esta versão conhecida como O 303 (V-8 92) será vista na Europa como uma opção economicamente adequada a certas necessidades operacionais e a partir de 1991, depois de alguns melhoramentos, é proposta inicialmente como Otomarsan Transfer e depois como Otomarsan Tourismo. É inicialmente exportada para a Suíça. Na Turquia, esta versão torna-se o muito aclamado, ainda que efémero, Otomarsan Europa. Em 1992 dá lugar ao Mercedes-Benz O 340, ele próprio substituído em 1994 pelo Mercedes-Benz O 350. Ao fim de pouco tempo, o Mercedes-Benz O 350 adopta a apelativa designação comercial Tourismo originalmente utilizada no O 303 (V-8 92), iniciando uma linhagem que perdura até aos nossos dias. Estabelecida em Istambul em 1967, a Otomarsan torna-se Mercedes-Benz Türk AS em 1990. ●
Model
Type
Length
Built
Otomarsan
O 303
Mercedes-Benz OM 422
Intercity / Touring coach
39.4 ft
12 m
Otomarsan (Davutpaşa)
1987–1991
Otomarsan O 302 S
Mercedes-Benz OM 422
Intercity / Touring coach
39.4 ft
12 m
Otomarsan (Davutpaşa)
1989–1990?
Otomarsan
O 303 (V-8 92)
Transfer
Tourismo
Europa
Mercedes-Benz OM 442 A
Touring / Intercity coach
39.4 ft
12 m
Otomarsan (Davutpaşa)
1991–1995
Further details or corrections are welcome. | Daha fazla ayrıntı veya düzeltme memnuniyetle karşılanır.
SOVIET UNION
1993–n/a | ГолАЗ O 303 "Витязь" and O 303 "Лидер"
Introduced in 1993–1994, the GolAZ O 303 "Витязь" (Knight) and O 303 "Лидер" (Leader), respectively based on the 15RHD and 15RHS versions, have the privilege of being manufactured using the original molds brought from Mannheim to Golitsyn, after Mercedes-Benz discontinued production. However, allegedly due to uncompetitive prices, they will have little success and production will drag on until it ending around 2000. In 2002–2003, GolAZ once again uses the O 303 chassis (now supplied by FAP, from Serbia), taking it as the starting point for a new touring coach, the GolAZ 5290/5291 "Круиз" (Cruise). Unfortunately, success with operators will be limited due to issues with the chassis itself. To overcome this setback, the bodywork is adapted to a Scania K94IB chassis, giving rise to the GolAZ-52911 "Круиз" (Cruise) touring coach, which will have several updates and, ultimately, an interesting career. ●
Introduzidos em 1993–1994, os GolAZ O 303 "Витязь" (Cavaleiro) e O 303 "Лидер" (Líder), respectivamente baseados nas versões 15RHD e 15RHS, têm o privilégio de ser fabricados com os moldes originais trazidos de Mannheim para Golitsyn, depois de a Mercedes-Benz descontinuar a produção. Todavia, alegadamente pelos preços pouco competitivos, terão pouco sucesso e a produção arrastar-se-á até se extinguir por volta de 2000. Em 2002–2003, a GolAZ volta a utilizar o chassis do O 303 (agora fornecido pela FAP, da Sérvia), tomando-o como ponto de partida para um novo autocarro de turismo, o GolAZ 5290/5291 "Круиз" (Cruise), Infelizmente, o sucesso junto dos operadores será limitado devido a problemas com o próprio chassis. Para ultrapassar este contratempo, a carroçaria é adaptada a um chassis Scania K94IB, dando origem ao autocarro de turismo GolAZ-52911"Круиз" (Cruise), que terá diversas actualizações e, por fim, uma interessante carreira. ●
Model
Type
Length
Built
GolAZ O 303 "Витязь"
Mercedes-Benz OM 442 /
442 A
Touring / Intercity coach
39.4 ft
12 m
ГолАЗ (Golitsyn)
1993–n/a
GolAZ O 303 "Лидер"
Mercedes-Benz OM 442 /
442 A
Intercity / Touring coach
39.4 ft
12 m
ГолАЗ (Golitsyn)
1994–1995
Further details or corrections are welcome. | Более подробная информация или исправления приветствуются.
YUGOSLAVIA
1981–1991 | FFB – FAP FAMOS Beograd | FAP Sanos S-315 and S-311 (sold as Ensign Charisma in the UK, 1988–1991). FAP Sanos S-415.MVP? ²
Introduced in 1981, the FAP Sanos S-315 looks very similar to the Mercedes-Benz O 303 and, from a certain distance, the emblem itself (a compass inside a circle) almost resembles the Mannheim original. Produced as a tourist coach (autobus za turistički), intercity coach (autobus za međugradski saobraćaj) or coach suitable for both services, and equipped with Mercedes-Benz OM 422 and OM 402 and FAMOS 2FP 207B engines, it will have an interesting career. At one point, the FAP Sanos S-315.21T arouses the interest of an importer in the United Kingdom, where it is presented in 1987–1988 as the Ensign Charisma and equipped with the 209 kW (280 hp) Mercedes-Benz OM 422 engine. Benefiting from Mercedes-Benz genetics, but with a more affordable price, the appealing Ensign Charisma will arouse the interest of some operators and we will even see it in National Express colors. However, precisely when its weaknesses began to be exposed by the demanding operational conditions in the United Kingdom, the prolonged dissolution of Yugoslavia began in 1991. The last Ensign Charismas are completed at the Skopje plant under difficult conditions ³ and delivered in 1992. In the aftermath and especially from 2003 onwards, the Sanos brand resumed its journey, but with new and ambitious models. ●
Introduzido em 1981, o FAP Sanos S-315 apresenta-se muito semelhante ao Mercedes-Benz O 303 e, a uma certa distância, o próprio emblema (um compasso dentro de um círculo) quase passa pelo original de Mannheim. Produzido como autocarro de turismo (autobus za turistički), autocarro intercidades (autobus za međugradski saobraćaj) ou autocarro apto para ambos os serviços, e equipado com os motores Mercedes-Benz OM 422 e OM 402 e FAMOS 2FP 207B, terá uma interessante carreira. A dada altura, o FAP Sanos S-315.21T suscita o interesse de um importador no Reino Unido, onde é apresentado em 1987–1988 como Ensign Charisma e equipado com o motor Mercedes-Benz OM 422 de 209 kW (280 hp). Beneficiando da genética Mercedes-Benz, mas com um preço mais acessível, o apelativo Ensign Charisma suscitará o interesse de alguns operadores e chegaremos a vê-lo com as cores da National Express. Todavia, precisamente quando os seus pontos fracos começam a ser expostos pelas exigentes condições operacionais no Reino Unido, inicia-se em 1991 a prolongada dissolução da Jugoslávia. Os últimos Ensign Charisma são completados na fábrica de Skopje sob condições difíceis ³ e entregues em 1992. No rescaldo e sobretudo a partir de 2003, a marca Sanos retoma o seu percurso, mas já com novos e ambiciosos modelos. ●
² I have some documentation on the FAP Sanos S-415.MVP which, in one of its evolutionary stages, visually reveals unequivocal genetics of the O 303. But is it mechanically and structurally based on the O 303? If that is the case, why S-415.MVP and not S-315.MVP? ● Имам одредена документација за FAP Sanos S-415.MVP која, во една од неговите еволутивни фази, визуелно открива недвосмислена генетика на O 303. Но, дали е механички и структурно базиран на O 303? Ако е така, зошто S-415.MVP, а не S-315.MVP? ● Possuo alguma documentação sobre o FAP Sanos S-415.MVP que, num dos seus estádios evolutivos, revela visualmente inequívoca genética do O 303. Mas será mecânica e estruturalmente baseado no O 303? Se for esse o caso, porquê S-415.MVP e não S-315.MVP?
³ From what I can understand, the manufacture of Sanos buses and coaches was divided between three plants – Sarajevo (FAMOS) in Bosnia and Herzegovina, for the engines and transmissions, Priboj (FAP, Fabrika Automobila Priboj) in Serbia, for the axles and braking systems, and Skopje (Fabrika za Avtobusi "11 Oktomvri") in Macedonia, for bodywork and final assembly. Even though Macedonia, declared independent from Yugoslavia in 1991, remained reasonably calm compared to the other two regions, it is certain that at a certain point, and for a number of reasons, ensuring the necessary logistics for the manufacture of coaches will have become quite difficult. ● Pelo que consigo perceber, o fabrico dos autocarros Sanos era dividido por três fábricas – Sarajevo (FAMOS) na Bósnia e Herzegovina, para os motores e transmissões, Priboj (FAP, Fabrika Automobila Priboj) na Sérvia, para os eixos e sistemas de travagem, e Skopje (Fabrika za Avtobusi "11 Oktomvri") na Macedónia, para a carroçaria e montagem final. Ainda que a Macedónia, declarada independente da Jugoslávia em 1991, tenha permanecido razoavelmente tranquila comparativamente às outras duas regiões, decerto que, e por várias razões, a dada altura assegurar a logística necessária ao fabrico dos autocarros se terá tornado bastante difícil.
Model
Type
Length
Built
FAP Sanos S-315.1T
FAMOS 2FP 207B
Touring / Intercity coach
39.4 ft
12 m
FAP Famos (Fabrika za Avtobusi
"11 Oktomvri", Skopje)
n/a–n/a
FAP Sanos S-315.2T
Mercedes-Benz OM 402
Touring /
Intercity coach
39.4 ft
12 m
FAP Famos (Fabrika za Avtobusi
"11 Oktomvri", Skopje)
n/a–n/a
FAP Sanos S-315.21T
Mercedes-Benz OM 422
Touring coach
39.4 ft
12 m
FAP Famos (Fabrika za Avtobusi
"11 Oktomvri", Skopje)
1981–1991?
FAP Sanos S-311.MVP
Mercedes-Benz OM 352 A
Intercity
coach
30.3 ft
9,24 m
FAP Famos (Fabrika za Avtobusi
"11 Oktomvri", Skopje)
1982–n/a
Ensign Charisma
Mercedes-Benz OM 442
Touring /
Intercity coach
39.4 ft
12 m
FAP Famos (Fabrika za Avtobusi
"11 Oktomvri", Skopje)
1987–1991
FAP Sanos S-415.MVP ²
FAMOS
Intercity
coach
39.4 ft
12 m
FAP Famos (Fabrika za Avtobusi "11
Oktomvri", Skopje)
1984–n/a
Further details or corrections are welcome. | Дополнителни детали или корекции се добредојдени.
Ferry operated by Transtejo seen on the Tejo River arriving at Terminal Fluvial do Seixal in July 2019. This ferry of the catamaran type, named "Algés" and registered LX-3168-TL, is an FBM Marine TransCat completed in 1995, yard number 1422. Aluminum hull and superstructure. It has an overall length of 147.6 ft and can accommodate 496 passengers (496+4). Fainsa Arianne seats. It uses two 960 kW (1287 hp) Deutz MWM TBD 616 V16 main engines and two Lips water jets, and can operate in just 6.6 ft of water. Service speed is 22 knots. Its class includes four vessels – "Algés", "Castelo", "Chiado" and "Bica". "Algés" and "Castelo" are designed and built in the United Kingdom by FBM Marine ¹ . "Chiado" and "Bica" are built under license in Portugal by Estaleiros Navais do Mondego ² . Similar in appearance, vessels from the "Algés" class are shorter and less powerful than those in the ...
Ferry operated by Transtejo seen on the Tejo River heading to Lisboa in October 2013. This ferry of the monohull type, named "Eborense" and registered LX-2794-TL, is built in Portugal by Estaleiros Navais de Viana do Castelo ¹ and completed in 1954 with yard number 23. Steel hull and superstructure. It has an overall length of 154.3 ft and can accommodate 346 passengers and 30 vehicles (346+30 v+5). It is equipped with two 364 kW (495 hp) MTU 12V 183 TC91 main engines and two fixed pitch propellers. Top speed is 11 knots. Withdrawn in 1983, the "Eborense" is rebuilt in 1991 and returned to regular service, first between Lisboa (Cais do Sodré) and Cacilhas and then between Lisboa (Belém) and Trafaria, where it remains until 2017. Despite its historical value, the place it occupies in the hearts of successive generations of commuters and with a robustness and reliability that have not been surpassed by more recent constructions, it was not possible to keep the fe...
After the disastrous choice of the British operator VODAFONE as my internet provider , which sent my connectivity back into the dark ages and whose mediocre or non-existent service affected five months of publications (September, October, November, December and January), it is finally possible to bypass the obstacle with the support of an interested party. The return to normality should occur from February 20th, closing with sixteen publications the cycle dedicated to passenger vessels in regular or tourist service on the Tejo River. As a note of interest, partly motivated by this disastrous experience with the British operator VODAFONE, I will soon launch a new digital space – UNPLEASANT | LX . It will be interesting. By the way, the problem reported to the operator VODAFONE in August 2023 is still unsolved in February March April October November 2024 . Literally, unbelievable . As I wrote in one of several texts published on social media and made known in Berkshire, «[…] ...
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