TST 30 – Irisbus GX 127


Bus operated by TST seen on Rua da Estação, Corroios, in May 2022. This bus with fleet number 30 is an Irisbus GX 127 first registered in 2007 and put into service together with 31 in 2010. It has an overall length of 39.4 ft, features a self-supporting structure and uses the 160 kW (218 hp) IVECO Tector 6 engine. Based in Laranjeiro, TST, short for Transportes Sul do Tejo ¹, operates until mid-2022 regular services in the municipalities of Alcochete, Almada, Barreiro, Moita, Montijo, Palmela, Seixal, Sesimbra and Setúbal, as well as their respective connections to Lisboa. It also provides regular specialized services and occasional services. From July 2022 ², Transportes Sul do Tejo gives way to Carris Metropolitana/Transportes Sul do Tejo, which serves the municipalities of Almada, Seixal and Sesimbra (Àrea 3) and provides connections to Lisboa. Since then, the fleet has adopted the yellow paint scheme, common to the four operational areas of Carris Metropolitana. Here, just a few weeks before the changeover, we see this Irisbus GX 127 sporting the TST paint scheme in white, with wavy blue stripes, taking a short break next to the MTS line. Barely seen in the background, the Corroios train station.

Successor to the Heuliez GX 117 and presented in 2005, the Heuliez GX 127, a member of the Access'Bus family ("Access", in reference to the low floor), is a small urban bus with a self-supporting structure and with the 160 kW (218 hp) or 194 kW (265 hp) IVECO Tector 6/IVECO Tector F4A engine mounted longitudinally at the rear, on the left side. Allison T280R automatic transmission. The two-door version, with a length of 30.9 ft, is complemented in 2010 by the three-door version, with 31.2 ft. This version can accommodate 12 seated passengers, 1 passenger with reduced mobility and up to 58 standees. There is also a longer version, the Heuliez GX 127 L, with a length of 34.9 ft and offering the same engine and power rating options. Produced between 2005 and 2014, the GX 127 is presented as Heuliez in France or as Irisbus in other countries. It gives way to the Heuliez GX 137 in 2013.

This type of shorter buses, with widths of less than 8.4 ft and allowing tight turning circles, is usually used in proximity services, sometimes in conditioned access routes. Certainly for their curious proportions, I sometimes hear the younger passengers call them "baby buses", which always makes me smile.


Autocarro operado pela TST visto na Rua da Estação, Corroios, em Maio de 2022. Este autocarro com o número de frota 30 é um Irisbus GX 127 com primeiro registo em 2007 e colocado em serviço junto com o 31 em 2010. Tem um comprimento total de 9,42 m, possui estrutura autoportante e utiliza o motor IVECO Tector 6 de 160 kW (218 hp). Baseada no Laranjeiro, a TST, abreviação de Transportes Sul do Tejo ¹, opera até meados de 2022 serviços regulares nos concelhos de Alcochete, Almada, Barreiro, Moita, Montijo, Palmela, Seixal, Sesimbra e Setúbal, assim como as respectivas ligações a Lisboa. Assegura ainda serviços regulares especializados e serviços ocasionais. A partir de Julho de 2022 ², a Transportes Sul do Tejo dá lugar à Carris Metropolitana/Transportes Sul do Tejo, que serve os concelhos de Almada, Seixal e Sesimbra (Àrea 3) e assegura ligações a Lisboa. Desde aí, a frota adopta o esquema de pintura em amarelo, comum às quatro áreas operacionais da Carris Metropolitana. Aqui, a apenas algumas semanas da mudança, vemos este Irisbus GX 127 exibindo o esquema de pintura da TST em branco, com faixas azuis ondulantes, a fazer uma curta pausa junto à linha do MTS. Mal se vendo, ao fundo, a estação ferroviária de Corroios.

Sucessor do Heuliez GX 117 e apresentado em 2005, o Heuliez GX 127, membro da família Access'Bus ("Access", em alusão ao piso rebaixado), é um pequeno autocarro urbano com estrutura autoportante e com o motor IVECO Tector 6/IVECO Tector F4A de 160 kW (218 hp) ou 194 kW (265 hp) montado longitudinalmente à retaguarda, no lado esquerdo. Transmissão automática Allison T280R. A versão de duas portas, com um comprimento de 9,42 m, é complementada em 2010 pela de três portas, com 9,495 m. Esta versão pode acomodar 12 passageiros sentados, 1 passageiro com mobilidade reduzida e até 58 passageiros de pé. Existe ainda uma versão mais longa, o Heuliez GX 127 L, com um comprimento de 10,645 m e oferecendo o mesmo motor e opção de potências. Produzido entre 2005 e 2014, o GX 127 apresenta-se como Heuliez em França ou como Irisbus em outros países. Dá lugar ao Heuliez GX 137 em 2013.

Este tipo de autocarros mais curtos, com larguras inferiores a 2,55 m e permitindo apertados círculos de viragem, é normalmente utilizado em serviços de proximidade, por vezes em trajectos de acesso condicionado. Decerto pelas suas curiosas proporções, ouço por vezes os passageiros mais novos chamar-lhes de "autocarros-bebés", o que me faz sempre sorrir.  


¹  T. S. T. – Transportes Sul do Tejo, Lda., Laranjeiro.
²  The start of public service in Área 3 (the metropolitan sector of operation) takes place on July 1, 2022. | O início do serviço público na Área 3 tem lugar em 1 de Julho de 2022.


Transportes Sul do Tejo 

Based in Laranjeiro, TST, short for Transportes Sul do Tejo, operates regular services, regular specialized services and occasional services. It gives way to Carris Metropolitana/TST in 2022. ●

30–31

Fleet Number

Registration

Year

Built

30

Bus

11-JH-33

2010

2007

31

 

93-JD-85

2010

2007



Carris Metropolitana comprises four operational areas serving 18 municipalities in the Área Metropolitana de Lisboa

Operational Area

Operator

Geography

1

 

Carris Metropolitana – Viação Alvorada

Services available from January 1st, 2023.

North and west of Lisboa. Municipalities of Oeiras, Sintra and Amadora. Connections to Cascais and Lisboa.

2

 

Carris Metropolitana – Rodoviária de Lisboa

Services available from January 1st, 2023. 

North and east of Lisboa. Municipalities of Mafra, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira. Connections to Lisboa.

3

 

Carris Metropolitana – Transportes Sul do Tejo

Services available from July 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Almada, Seixal and Sesimbra. Connections to Lisboa.

4

 

Carris Metropolitana – ALSA Todi

Services available from June 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Alcochete, Montijo, Moita, Palmela and Setúbal. Connections to Barreiro and Lisboa.


Any due corrections are welcome. | Quaisquer devidas correcções são bem-vindas.


● References

Wikipedia | "Heuliez Bus"
Wikipedia | "Irisbus/IVECO Bus"
Wikipedia | "IVECO"
Wikipedia | "Heuliez GX 127"
Heuliez Bus | "Heuliez GX 127" data sheet
Heuliez Bus | "Heuliez GX 127 L" data sheet
Heuliez Bus | "Heuliez GX 137" data sheet
Il Mondo dei Trasporti #198 | "Urbano dalla grande manovrabilità" Fabio Basilico, 2011
Wikipedia | "Metro Transportes do Sul" pt-PT
Wikipedia | "Corroios"
Wikipedia | "Corroios" pt-PT
Wikipedia | "Laranjeiro"
Wikipedia | "Laranjeiro" pt-PT

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci
1 m³ → 35.315 cu ft

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