Svitzer "Montebelo" – Scheepswerven v/h H. H. Bodewes


Tugboat operated by Svitzer seen on the Tejo River, Lisboa, in May 2014. This tugboat named "Montebelo" and registered LX-87-RL, is built in The Netherlands by Scheepswerven v/h H. H. Bodewes (Millingen) ¹, completed in 1963, yard number 605, and originally delivered to the Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst NV under the name "Stroombank². Steel hull and superstructure. It has an overall length of 86.6 ft and is equipped with two 455 kW (610 bhp) ³ Stork-Ricardo RHO 218 K main engines and Voith-Schneider cycloidal drives, providing a tractive effort  of 13 tons. Top speed is 10 knots. Operating in Portugal since 2005, Svitzer  gives way in 2019 to Pioneiro do Rio and Grupo Sousa. Here, we see the "Montebelo" on the Tejo River in front of Cacilhas. In the background, the iconic Lisnave gantry crane built by MAGUE, with a capacity for 300 tons. In 2023, the "Montebelo", meanwhile renamed "Yarcla Quince, is in Huelva, Spain, operated by Feramar - Servicios Marítimos. 


Rebocador operado pela Svitzer visto no Rio Tejo, Lisboa, em Maio de 2014. Este rebocador com o nome de "Montebelo" e registado LX-87-RL, é construído nos Países Baixos pelos Scheepswerven v/h H. H. Bodewes (Millingen) ¹, completado em 1963, número de construção 605, e originalmente entregue ao Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst NV com o nome de "Stroombank². Casco e superestrutura em aço. Tem um comprimento total de 26,4 m e está equipado com duas máquinas principais Stork-Ricardo RHO 218 K de 455 kW (610 bhp) ³ e propulsores cicloidais Voith-Schneider, disponibilizando um esforço de tracção  de 13 toneladas. A velocidade máxima é de 10 nós. Operando em Portugal desde 2005, a Svitzer  dá lugar em 2019 à Pioneiro do Rio e Grupo Sousa. Aqui, vemos o "Montebelo" no Rio Tejo em frente a Cacilhas. Em segundo plano, o icónico pórtico da Lisnave construído pela MAGUE, com capacidade para 300 toneladas. Em 2023, o "Montebelo", entretanto rebaptizado de "Yarcla Quince, encontra-se em Huelva, Espanha, operado pela Feramar - Servicios Marítimos.  


¹  Scheepswerven v/h H. H. Bodewes, later Bodewes Binnenvaart BV, Millingen aan de Rijn (n/a– 2013).
²  At least two sources mention that this tug is initially named "Panter". However, according to available documents, at the shipyard and later, this tug is always described as "Stroombank". Any due corrections are welcome. ● Pelo menos duas fontes referem que este rebocador recebe inicialmente o nome de "Panter". Todavia, segundo os documentos disponíveis, no estaleiro e posteriores, este rebocador surge sempre descrito como "Stroombank". Qualquer devida correcção é bem-vinda. 
³  2× = 910 kW (1220 bhp) 
  In maritime context, "Bollard pull".
  Svitzer Portugal - Rebocadores e Serviços Marítimos S.A., Lisboa
  The Spanish operator Feramar - Servicios Marítimos designates almost all its vessels as "Yarcla". The "Quince" will thus be the fifteenth "Yarcla" in the lineage. ● O operador espanhol Feramar - Servicios Marítimos designa quase todas as suas embarcações de "Yarcla". O "Quince" será assim o décimo quinto "Yarcla" da linhagem.


Svitzer

Name

Registration

Year

Built

Montebelo

Tugboat

LX-87-RL

--

Scheepswerven v/h H. H. Bodewes (Millingen)

1963

#605


Stroombank → Straits II → Montebelo → Yarcla Quince


● References 

Wikipedia | "Maersk"
Wikipedia | "Ricardo plc"
ShipSpotting | "Stroombank/Montebelo"
Wikipedia | "Tugboat
Wikipedia | "Bollard pull"
Transportes XXI | "Rebocadores de Lisboa"
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboa" pt-PT
Wikipedia | "Port of Lisbon"
Wikipedia | "Porto de Lisboa" pt-PT

1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft 
1 nautical mile → 1.15078  mile → 1,852 km
1 kn or knot → 1.15078 mph → 1,852 km

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