Lisboa Vista do Tejo "Lisboa Vista do Tejo" – Chantier Guérizec


Restaurant boat operated by Lisboa Vista do Tejo ¹ seen returning to Doca de Alcântara, Lisboa, in September 2013. This restaurant boat named "Lisboa Vista do Tejo" and registered LX-390-AL is built in France by Chantier Guérizec (Port-Louis) ², completed in 1982 and originally delivered to Vedettes Vertes (Vannes) under the name "Navispace – Duc de Bretagne". Operated by Vedettes Vertes from 1982 to 1989, and then by Navix until 2002, it is the first restaurant boat to sail the idyllic Golfe du Morbihan. Steel hull and superstructure. It has an overall length of 116.5 ft and can accommodate up to 300 customers or guests. It is equipped with Schottel azimuth thrusters. Here, we surprise the "Lisboa Vista do Tejo" returning to its base at Doca de Alcântara. Operating since 2016 under the brand "Confeitaria Nacional River Cruise", with a white and burgundy paint scheme, the restaurant boat "Lisboa Vista do Tejo" continues in 2023 to offer regular tours, complemented by various types of events.


Bateau restaurant exploité par Lisboa Vista do Tejo ¹ vu de retour à Doca de Alcântara, Lisboa, en Septembre 2013. Ce bateau restaurant nommé "Lisboa Vista do Tejo" et immatriculé LX-390-AL est construit en France par le Chantier Guérizec (Port-Louis) ², achevé en 1982 et initialement livré aux Vedettes Vertes (Vannes) sous le nom de "Navispace – Duc de Bretagne". Exploité par les Vedettes Vertes de 1982 à 1989, puis par Navix jusqu'en 2002, c'est le premier bateau restaurant à naviguer sur l'idyllique Golfe du Morbihan. Coque et superstructure en acier. Il a une longueur totale de 35,50 m et peut accueillir jusqu'à 300 clients ou invités. Il est équipé de propulseurs azimutaux Schottel. Ici, nous surprenons le "Lisboa Vista do Tejo" retournant à sa base à Doca de Alcântara. Opérant depuis 2016 sous la marque "Confeitaria Nacional River Cruise", avec une peinture blanche et bordeaux, le bateau restaurant "Lisboa Vista do Tejo" continue en 2023 à proposer des croisières régulières, en plus de plusieurs types d'événements. 


Barco-restaurante operado pela Lisboa Vista do Tejo ¹ visto a regressar à Doca de Alcântara, Lisboa, em Setembro de 2013. Este barco-restaurante com o nome de "Lisboa Vista do Tejo" e registado LX-390-AL é construído em França pelo Chantier Guérizec (Port-Louis) ², completado em 1982 e originalmente entregue à Vedettes Vertes (Vannes) com o nome de "Navispace – Duc de Bretagne". Operado pela Vedettes Vertes de 1982 a 1989, e depois pela Navix até 2002, é o primeiro barco-restaurante a navegar no idílico Golfe du Morbihan. Casco e superestrutura em aço. Tem um comprimento total de 35,50 m e pode acomodar até 300 clientes ou convidados. Está equipado com propulsores azimutais Schottel. Aqui, surpreendemos o "Lisboa Vista do Tejo" a regressar à sua base na Doca de Alcântara. A operar desde 2016 sob a marca "Confeitaria Nacional River Cruise", com um esquema de pintura em branco e "burgundy", o barco-restaurante "Lisboa Vista do Tejo" continua em 2023 a oferecer passeios regulares, complementados por diversos tipos de eventos.  


¹  Lisboa Vista do Tejo – LVT, S.A., Lisboa. 
²  At least one source refers to the builder as "chantier naval Bernard". | Pelo menos uma fonte refere o construtor como "chantier naval Bernard".


Lisboa Vista do Tejo

Name

Registration

Year

Built

Lisboa Vista do Tejo

Restaurant boat

LX-390-AL

--

Chantiers Guérizec (Port-Louis)

1982

#n/a


Navispace – Duc de Bretagne  →  Lisboa Vista do Tejo


Paint schemes

Vedettes Vertes | Green hull, white and gray superstructure with red stripes underlining the windows on both decks.
Navix | Blue hull, white superstructure with blue stripes underlining the windows on both decks.
Lisboa Vista do Tejo | Blue hull, white superstructure with blue stripes, one underlining the windows on the upper deck, the other applied around the base of the superstructure.
Confeitaria Nacional | Burgundy hull, white superstructure with burgundy stripes, one underlining the upper deck windows, the other applied around the base of the superstructure.



Restaurant boat "Lisboa Vista do Tejo" seen leaving Cais da Princesa, Lisboa, in July 2016. Passing by, the catamaran "Passion I". Upstream, the 25 de Abril Bridge, inaugurated in 1966. ● 

Barco-restaurante "Lisboa Vista do Tejo" visto a sair do Cais da Princesa, Lisboa, em Julho de 2016. De passagem, o catamarã "Passion I". A montante, a Ponte 25 de Abril, inaugurada em 1966. ●


Merci, Monsieur Pelé

En 2013, j'ai eu le plaisir de compter sur l'aide généreuse de M. Michel Pierre Pelé, auteur du site UIM Marine, dans mes recherches sur ce bateau restaurant. Dix ans plus tard, lors de la publication de cette description, j'ai essayé de lui envoyer les images du "Navispace – Duc de Bretagne" à Lisboa pour inclusion sur le site UIM Marine – mais sans succès. J'espère que tout va bien. Et comme je n'oublie jamais une courtoisie, voici mes remerciements publics à M. Michel Pierre Pelé. En conclusion, je crois que les hommes du Morbihan qui ont construit ce bateau restaurant en 1982 seront heureux de savoir que leur "fille" navigue encore en 2023. ● PS


● References 

ShipSpotting | "Lisboa Vista do Tejo"
Les Ferries et Courriers de France | "Vedette Mor-Bihan - Navix"
Wikipedia | "Schottel"
Wikipedia | "Azimuth thruster"
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboa" pt-PT
Wikipedia | "Port of Lisbon"
Wikipedia | "Porto de Lisboapt-PT

1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft 
1 nautical mile → 1.15078  mile → 1,852 km
1 kn or knot → 1.15078 mph → 1,852 km

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo

Back to Normality