Resistência "Safado" – Argibay


Tugboat operated by Resistência (Grupo Lutamar) ¹ seen at the entrance of Doca de Alcântara, Lisboa, in May 2014. This tugboat named "Safado" and registered LX-101-RL, is built in Portugal by Argibay (Alverca) ², completed in 1969, yard number 124, and originally delivered to Administração dos Portos do Douro e Leixões under the name "Monte da Luz". Steel hull and superstructure. It has an overall length of 84.6 ft and is equipped with two 485 kW (650 bhp) ³ Klöckner-Humboldt-Deutz SBA 8 M 528 main engines and Voith-Schneider 20 E cycloidal drives, providing a tractive effort  of 14 tons. Top speed is 10 knots. Here, on a beautiful spring afternoon, we see the "Safado", my favorite tug in the port of Lisboa, returning to its base next to the entrance to the Doca de Alcântara, passing by its companions, "Valente" (LX-37-RC), "Ala" (LX-94-RL) and "Lutamar" (LX-36-RC). The small "Alerta" (LX-76-RL) arrived shortly afterwards. Unfortunately, I did not register the identity of the ship in the background, in NavalRocha's dry dock.


Rebocador operado pela Resistência (Grupo Lutamar) ¹ visto na entrada da Doca de Alcântara, Lisboa, em Maio de 2014. Este rebocador com o nome de "Safado" e registado LX-101-RL, é construído em Portugal pela Argibay (Alverca) ², completado em 1969, número de construção 124, e originalmente entregue à Administração dos Portos do Douro e Leixões com o nome de "Monte da Luz". Casco e superestrutura em aço. Tem um comprimento total de 25,78 m e está equipado com duas máquinas principais Klöckner-Humboldt-Deutz SBA 8 M 528 de 485 kW (650 bhp) ³ e propulsores cicloidais Voith-Schneider 20 E, disponibilizando um esforço de tracção  de 14 toneladas. A velocidade máxima é de 10 nós. Aqui, numa bela tarde de Primavera, vemos o "Safado", o meu rebocador favorito no porto de Lisboa, a regressar à sua base junto à entrada para a Doca de Alcântara, passando pelos seus companheiros, "Valente" (LX-37-RC), "Ala" (LX-94-RL) e "Lutamar" (LX-36-RC). O pequeno "Alerta" (LX-76-RL) chegou pouco depois. Infelizmente, não registei a identidade do navio em segundo plano, na doca seca da NavalRocha.  


¹  Lutamar - Prestação de Serviços à Navegação, Lda., Setúbal. | Resistência - Serviços à Navegação, Lda., Setúbal.  
²  Argibay - Sociedade de Construções Navais e Mecânicas, S.A.R.L., Alverca.  
³  2× = 970 kW (1300 bhp) 
  In maritime context, "Bollard pull".


Resistência 

Name

Registration

Year

Built

Safado

Tugboat

LX-101-RL

--

Argibay (Alverca)

1969

#124


Monte da Luz → Safado



Family portrait showing tugboats operated by Resistência (Grupo Lutamar) seen at the entrance of Doca de Alcântara, Lisboa, in May 2013. In addition to "Safado", we see the "Teimoso" (S-51-RL), built in the Netherlands by Scheepswerven v/h H.H. Bodewes (Millingen) and completed in 1961 (#553) as "Azië"; the "Danado" ( LX-102-RL), built in Italy by Campanella (Savona) and completed in 1967 (#47) as "India"; and the "Valente" (LX-37-RC) built in England by Richard Dunston (Hessle) and completed in 1970 (#S871) as "Lady Sarah". I do not know the origins of the support vessel "Túbal" (LX-3204-TL). The elegant funnel belongs to the cruise ship "Porto" (ex-"Arion"), built in Croatia (then part of Yugoslavia) by Bradogradiliste i Tvornica Dizel Motori, "Uljanik" (Rijeka) and completed in 1965 (#248) as "Istra". Here, we see it in the process of being renovated at NavalRocha's dry dock No. 1.

Ten years after this picture was taken, a lot has changed. Efficiency was certainly gained – but so much else was lost. Like the gracefulness that my eyes find in the design of these tugboats or in the distinct voices of each one of them. As a kid, I skipped school to go with friends to the port of Lisboa and there we lost ourselves in adventures, immersed in the smell of the sea air among the cables and huge propellers and signaling buoys piled up on Cais da Rocha, greeting the crews of the moored ships and crossing oceans in their stories. Sometimes things went wrong – scars and life lessons remained, like the day a rusty peg went through my foot. But not a single tear, the intense happiness overcame everything. Ten years ago, when I took this picture, I still found in these tugboats, gently rocked by the waters, echoes of long-lost moments. In this and other images I rescued what I could and I share it with you from time to time, in a complicity that grows stronger throughout life and that only a few will be able to understand. ● 


Retrato de família mostrando rebocadores operados pela Resistência (Grupo Lutamar) vistos na entrada da Doca de Alcântara, Lisboa, em Maio de 2013. Para além do "Safado", vemos o "Teimoso" (S-51-RL), construído nos Países Baixos pelos Scheepswerven v/h H.H. Bodewes (Millingen) e completado em 1961(#553) como "Azië"; o "Danado" ( LX-102-RL), construído em Itália por Campanella (Savona) e completado em 1967 (#47) como "India"; e o "Valente" (LX-37-RC) construído em Inglaterra por Richard Dunston (Hessle) e completado em 1970 (#S871) como "Lady Sarah". Desconheço as origens da lancha de apoio "Túbal" (LX-3204-TL). A elegante chaminé pertence ao navio de cruzeiro "Porto" (ex-"Arion"), construído na Croácia (então parte da Jugoslávia) pela Bradogradiliste i Tvornica Dizel Motori, "Uljanik" (Rijeka) e completado em 1965 (#248) como "Istra". Aqui, vemo-lo em processo de renovação na doca seca Nº 1 da NavalRocha.

Dez anos depois de ter tirado esta fotografia, muita coisa mudou. Ganhou-se decerto em eficiência – mas perdeu-se em tanta outra coisa. Como a graciosidade que os meus olhos encontram no desenho destes rebocadores ou nas vozes distintas de cada um deles. Em miúdo, eu faltava à escola para ir com os amigos para o porto de Lisboa e ali nos perdíamos em aventuras, imersos no cheiro a maresia por entre cabos e enormes hélices e bóias de sinalização amontoados no Cais da Rocha, a saudar as tripulações dos navios atracados e a atravessar oceanos nos seus relatos. Às vezes as coisas corriam mal – ficavam as cicatrizes e as lições para a vida, como o dia em que uma cavilha ferrugenta me atravessou um pé. Mas nem uma lágrima, a intensa felicidade sobrepunha-se a tudo. Há dez anos, ao tirar esta fotografia, ainda encontrei nestes rebocadores, suavemente embalados pelas águas, ecos de momentos há muito perdidos. Nesta e noutras imagens resgatei o que pude e partilho-o de tempos a tempos convosco, numa cumplicidade que se fortalece ao longo da vida e que só alguns conseguirão entender. ●




● References 

ShipSpotting | "Monte da Luz/Safado"
Wikipedia | "Tugboat"
Wikipedia | "Bollard pull"
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboapt-PT
Wikipedia | "Port of Lisbon"
Wikipedia | "Porto de Lisboa" pt-PT

1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft 
1 nautical mile → 1.15078  mile → 1,852 km
1 kn or knot → 1.15078 mph → 1,852 km

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