Carris 1563 – CAMO Cronus


Articulated bus operated by Carris seen on Avenida Berlim, Lisboa, in June 2018, being towed after a breakdown. This articulated bus with fleet number 1563 is a CAMO Cronus registered in 1997 and included in a series of 60 units, 1530–1589, placed in service in 1995 and 1997. It has an overall length of 59.1 ft and can accommodate 46 seated passengers and 107 standees (46+107+1). It uses the Volvo B10MA ¹ articulated chassis with the 180 kW (245 hp) Volvo THD 103 KF engine. Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. 

As a rule, I do not publish images of vehicles in unfavorable situations, unless justified by pedagogical reasons. As in this case, to illustrate the answer to a recurring question from several Readers – What happens when a bus breaks down? Although the answer is obvious, given the size and weight of the vehicle the recovery operation requires specialized professionals and equipment. After the bus is safely immobilized, the passengers disembarked and the competent authorities alerted, the oil spill is contained as soon as possible with stone powder. Finally, the vehicle is removed and the pavement is cleaned. On this day, the CAMO Cronus assigned to regular service 750, Oriente Station–Algés, returned home early, no doubt with a sad face. The recovery operation was carried out by Reboques Amadora. As a note of interest, the last CAMO Cronus/Volvo B10MAs ended their career shortly afterwards, at the end of 2019, after more than twenty years of excellent service.  


Autocarro articulado operado pela Carris visto na Avenida Berlim, Lisboa, em Junho de 2018, a ser rebocado após avaria. Este autocarro com o número de frota 1563 é um CAMO Cronus registado em 1997 e incluído numa série de 60 unidades, 1530–1589, colocada em serviço em 1995 e 1997. Tem um comprimento total de 17,95 m e pode acomodar 46 passageiros sentados e 107 de pé (46+107+1). Utiliza o chassis articulado Volvo B10MA ¹ com o motor Volvo THD 103 KF de 180 kW (245 hp). Estabelecida em 1872 e baseada em Lisboa, a Companhia Carris de Ferro de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para Carris, opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. 

Por norma, não publico imagens de veículos em situações desfavoráveis, a menos que se justifique por razões pedagógicas. Como neste caso, para ilustrar a resposta a uma pergunta recorrente de vários Leitores – O que acontece quando um autocarro se avaria? Ainda que a resposta seja óbvia, pelas dimensões e peso do veículo a operação de resgate exige profissionais e equipamento especializados. Depois de imobilizado o autocarro em segurança, desembarcados os passageiros e alertadas as entidades competentes, procede-se com a maior brevidade possível à contenção do derrame de óleo com pó de pedra. Por fim, é efectuada a manobra de remoção do veículo e limpo o pavimento. Neste dia, o CAMO Cronus destacado para o serviço regular 750, Estação Oriente–Algés, regressou mais cedo a casa, sem dúvida com uma cara triste. A operação de resgate esteve a cargo da Reboques Amadora. Como nota de interesse, os últimos CAMO Cronus/Volvo B10MA terminaram a sua carreira pouco tempo depois, no final de 2019, após mais de vinte anos de excelente serviço.   


¹  B10M-55I-ARTIC


Carris

Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. ●

1530–1589 | First five units in the series

Fleet Number

Registration

Year

Built

1530

Articulated Bus

27-12-EZ

1995

1995

1531

 

70-56-FB

1995

1995

1532

 

70-57-FB

1995

1995

1533

 

70-58-FB

1995

1995

1534

 

70-59-FB

1995

1995


1563

 

55-12-IC

1997

1997



● References

Wikipedia | "Carris"
Wikipedia | "Carris" pt-PT
Wikipedia | "Volvo Buses"
Wikipedia | "Volvo B10M"
Volvo | "Volvo B10M
CPTDB Wiki | "Volvo Buses B10M
Wikipedia | "Alexander PS type"
Ian Manning | "The Bus Fleets of Portuguese Cities and Municipalities"
Wikipedia | "Tow truck"

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci

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