Bus operated by
Vimeca seen at Terminal Rodoviário de
Algés in November 2019. This bus with fleet number 269 is an Irmãos Mota Atomic UR 2000 registered in 2000 and included in a series of 13 units, 262–274
¹, placed in service that year. It has an overall length of approximately 39.4 ft and can accommodate 45 seated passengers and 27 standees (45+27+1). The Irmãos Mota Atomic UR 2000 has a semi-integral construction derived from the
Mercedes-Benz O 405 (WEB612011) and uses a Mercedes-Benz engine
². Established in 1931 and based in
Queluz de Baixo,
Vimeca ³/Lisboa Transportes, operates regular services, regular specialized services and occasional services, serving the municipalities of Oeiras, Amadora, Cascais and Sintra. Part of Vimeca, Lisboa Transportes provides, as the name suggests, the respective connections to Lisboa. Here, we see this Irmãos Mota Atomic UR 2000 shortly after completing regular service 1, Alfragide–Algés. In 2022
⁴, Vimeca/Lisboa Transportes and Scotturb give way to Carris Metropolitana/Viação Alvorada, which serves the municipalities of Oeiras, Amadora and Sintra and provides connections to Cascais and Lisboa. The new fleet, made up mainly of Mercedes-Benz Conecto buses, displays the yellow paint scheme common to the four operational areas of Carris Metropolitana.
The Irmãos Mota Atomic UR 2000 (1999–2000), available as a medium-size, standard or articulated bus, supersedes the UR 95 (1994–1998). Like its predecessor, it derives from the Mercedes-Benz O 405, occasionally exploring different powertrains, such as the Scania L94UB or the MAN 18.220 HOCL-NL. Visually, it seems to be looking for its own identity, which gives it, in my opinion, a sturdy look. Most UR 2000s will have a long and demanding service life.
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Autocarro operado pela
Vimeca visto no Terminal de
Algés em Novembro de 2019. Este autocarro com o número de frota 269 é um Irmãos Mota Atomic UR 2000 registado em 2000 e incluído numa série de 13 unidades, 262–274
¹, colocada em serviço nesse ano. Tem um comprimento total de aproximadamente 12 m e pode acomodar 45 passageiros sentados e 27 de pé (45+27+1). O Irmãos Mota Atomic UR 2000 possui construção semi-integral derivada do
Mercedes-Benz O 405 (WEB612011) e utiliza um motor Mercedes-Benz
². Estabelecida em 1931 e baseada em
Queluz de Baixo, a
Vimeca ³/Lisboa Transportes opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais, servindo os concelhos de Oeiras, Amadora, Cascais e Sintra. Parte da Vimeca, a Lisboa Transportes assegura, como o nome sugere, as respectivas ligações a Lisboa. Aqui, vemos este Irmãos Mota Atomic UR 2000 pouco depois de concluir o serviço regular 1, Alfragide–Algés. Em 2022
⁴, a Vimeca/Lisboa Transportes e a Scotturb dão lugar à Carris Metropolitana/Viação Alvorada, que serve os concelhos de Oeiras, Amadora e Sintra e assegura ligações a Cascais e Lisboa. A nova frota, composta sobretudo por autocarros Mercedes-Benz Conecto, exibe o esquema de pintura em amarelo, comum às quatro áreas operacionais da Carris Metropolitana.
O Irmãos Mota Atomic UR 2000 (1999–2000), disponível como autocarro médio, standard ou articulado, sucede ao UR 95 (1994–1998). Tal como o seu antecessor, deriva do Mercedes-Benz O 405, explorando pontualmente diferentes grupos propulsores, como o Scania L94UB ou o MAN 18.220 HOCL-NL. Visualmente, parece procurar uma identidade própria, que lhe confere, a meu ver, um ar patudo e robusto. A maior parte dos UR 2000 terá uma longa e exigente vida de serviço.
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¹ 241–242 (1999), 245–255 (1999–2000) and 262–274 (2000).
² Depending on the sources, Mercedes-Benz OM 447 hA or Mercedes-Benz OM 447 hLA. | Consoante as fontes, Mercedes-Benz OM 447 hA ou Mercedes-Benz OM 447 hLA.
³ Vimeca, acronym for Viação Mecânica de Carnaxide | Vimeca, acrónimo de Viação Mecânica de Carnaxide.
⁴ The start of public service in Área 1 (the metropolitan sector of operation), scheduled for 2022, takes place on January 1, 2023. | O inicio do serviço público na Área 1, previsto para 2022, tem lugar em 1 de Janeiro de 2023.
Vimeca
Established in 1931 and based in Queluz de Baixo, Vimeca/Lisboa Transportes, operates regular services, regular specialized services and occasional services, serving the municipalities of Oeiras, Amadora, Cascais and Sintra. Part of Vimeca, Lisboa Transportes ensures, as the name suggests, the respective connections to Lisboa. ●
241–242, 245–255 and 262–274.
Fleet Number
|
Registration
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Year
|
Built
|
269
Bus
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14-25-QO
|
2000
|
2000
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Operational Area | Operator | Geography |
1 | Carris Metropolitana – Viação Alvorada Services available from January 1st, 2023. | North and west of Lisboa. Municipalities of Oeiras, Sintra and Amadora. Connections to Cascais and Lisboa. |
2 | Carris Metropolitana – Rodoviária de Lisboa Services available from January 1st, 2023. | North and east of Lisboa. Municipalities of Mafra, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira. Connections to Lisboa. |
3 | Carris Metropolitana – Transportes Sul do Tejo Services available from July 1st, 2022. | South of Lisboa. Municipalities of Almada, Seixal and Sesimbra. Connections to Lisboa. |
4 | Carris Metropolitana – ALSA Todi Services available from June 1st, 2022. | South of Lisboa. Municipalities of Alcochete, Montijo, Moita, Palmela and Setúbal. Connections to Barreiro and Lisboa. |
Any due corrections are welcome. | Quaisquer devidas correcções são bem-vindas.
● References
Mercedes-Benz | "Technical Data Mercedes-Benz OM 447 h"
Mercedes-Benz | "Technical Data Mercedes-Benz OM 447 hA"
Mercedes-Benz | "Technical Data Mercedes-Benz OM 447 hLA"
Mercedes-Benz | "Erklärung der Fahrgestellnummern von Mercedes-Benz-Omnibussen"
Wikipedia | "
Algés"
pt-pt
1 m → 3.281 ft
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci
● Check it
here, the Vimeca 311, somehow a grandson of the UR 2000.
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