Trenitalia ETR.450.11 – Fiat Ferroviaria ETR.450
Electric multiple unit with active tilting operated by Trenitalia seen at Roma Termini station in June 2009. This electric multiple unit with fleet number 450.11 ¹ is a Fiat Ferroviaria ETR.450, included in a series of 15 9-car train sets ² placed in service in 1988–1992. With an overall length of 767.4 ft, they can accommodate 390 seated passengers, 126 of which in first classs. Fed via pantograph by 3 kV DC, this electric multiple unit uses 16 traction motors, two per motor unit, each transmitting movement to the bogie's inner axle, (1A)(A1). Nominal output (wheels) is 5008 kW (6809 hp) and starting tractive effort is 190 kN. Wheelset arrangement is (1A)'(A1)'+(1A)'(A1)'+(1A)'(A1)'+(1A)'(A1)'+2'2'+(1A)'(A1)'+(1A)'(A1)'+(1A)'(A1)'+(1A)'(A1)' and gauge is 4 ft 8 1⁄2 in. Top speed is 155 mph. The maximum tilting angle is 8º. This Fiat Ferroviaria ETR.450 unit is used in high-speed services.
Trenitalia, a subsidiary of FS, or Ferrovie dello Stato Italiane, is the main rail operator in Italy and uses the 10428 miles ³ rail system managed by Rete Ferroviaria Italiana. The FS ETR.450-series includes 15 units ³ manufactured by Fiat Ferroviaria in collaboration with Ercole Marelli in 1985–1992, numbered 450.01–450.15 and painted in a white scheme with red stripes. In 2004, some units receive the colorful paint scheme of the "TrenOk" service. The ETR.450s are direct descendants of the experimental tilting train ETR.401 "Pendolino" (small pendulum) manufactured by Fiat Ferroviaria and delivered to the Italian operator FS (Ferrovie dello Stato) in 1976. In 2015, the last unit of the FS ETR.450-series is retired from service.
During its service life, first on the Rome–Milano link and quickly reaching other destinations, the FS ETR.450-series remains an icon of high speed in Italy. In June 2004, due to the difficulty in obtaining discontinued components, exclusively manufactured by British Aerospace, the tilting system is deactivated and the maximum speed is reduced to 200 km/h. In December 2004, nine units are associated with the "TrenOk" service, the first low-cost train in Europe, connecting Rome Tiburtina and Milano Lambrate stations for just 9 Euros. In 2005, the offer is expanded with the connection between Roma Tiburtina and Bari Centrale. Public support is expressive, but perhaps the strategic results deviate from those expected by Trenitalia and in December 2007 the "TrenOk" concept comes to a premature end. The ETR.450 units are subsequently assigned to other services, however maintaining the colorful paint scheme for some time.
Here, we see ETR.450.11 in 2009 still with the "TrenOk" paint scheme, but already assigned to other services. It will ride the Italian rails for a few more years, until it is retired from service and subsequently scrapped in November 2018. ●
Unidade múltipla eléctrica com pendulação activa operada pela Trenitalia vista na estação de Roma Termini em Junho de 2009. Esta unidade múltipla eléctrica com o número de frota 450.11 ¹, motora em primeiro plano, é uma Fiat Ferroviaria ETR.450 incluída na série de 15 unidades nónuplas ² colocada em serviço em 1988–1992. Com um comprimento total de 233,9 m, podem acomodar 390 passageiros sentados, 126 dos quais em primeira classe. Alimentada através de pantógrafo por 3 kV DC, esta unidade múltipla eléctrica utiliza 16 motores de tracção, dois por unidade motora, cada um transmitindo o movimento ao eixo interior do bogie, (1A)(A1). A potência nominal é de 5008 kW (6809 hp) e o esforço de tracção no arranque é de 190 kN. A disposição do rodado é (1A)'(A1)'+(1A)'(A1)'+(1A)'(A1)'+(1A)'(A1)'+2'2'+(1A)'(A1)'+(1A)'(A1)'+(1A)'(A1)'+(1A)'(A1)' e a bitola é de 1435 mm. A velocidade máxima é de 250 km/h. O ângulo máximo de pendulação é de 8 º. Esta unidade Fiat Ferroviaria ETR.450 é utilizada em serviços de alta velocidade.
A Trenitalia, subsidiária dos FS, ou Ferrovie dello Stato Italiane, é o principal operador ferroviário em Itália e utiliza o sistema ferroviário de 16782 km gerido pela Rete Ferroviaria Italiana. A série FS ETR.450 inclui 15 ³ unidades fabricadas pela Fiat Ferroviaria em colaboração com a Ercole Marelli em 1985–1992, numeradas 450.01–450.15 e pintadas num esquema em branco, com listas vermelhas. Em 2004, algumas unidades recebem o colorido esquema de pintura do serviço "TrenOk". As ETR.450 são descendentes directas do comboio pendular experimental ETR.401 "Pendolino" (pequeno pêndulo) fabricado pela Fiat Ferroviaria e entregue ao operador italiano FS (Ferrovie dello Stato) em 1976. Em 2015, é retirada de serviço a ultima unidade da série FS ETR.450.
Durante a sua vida de serviço, primeiro na ligação Roma–Milano e alcançando rapidamente outros destinos, a série FS ETR.450 permanece um ícone da alta velocidade em Itália. Em Junho de 2004, pela dificuldade em obter componentes descontinuados, exclusivamente fabricados pela British Aerospace, o sistema de pendulação é desactivado e a velocidade máxima reduzida para 200 km/h. Em Dezembro de 2004, 9 unidades são associadas ao serviço "TrenOk", o primeiro comboio low-cost na Europa, ligando as estações de Roma Tiburtina e Milano Lambrate por apenas 9 Euros. Em 2005, a oferta é ampliada com a ligação entre Roma Tiburtina e Bari Centrale. A adesão do público é expressiva, mas talvez os resultados estratégicos se afastem dos esperados pela Trenitalia e em Dezembro de 2007 o conceito "TrenOk" chega prematuramente ao fim. As unidades ETR.450 são subsequentemente destacadas para outros serviços, mantendo todavia o colorido esquema de pintura durante algum tempo.
Aqui, vemos a ETR.450.11 em 2009 ainda com o esquema de pintura do "TrenOk", mas já destacada para outros serviços. Percorrerá os carris italianos durante mais alguns anos, até ser retirada de serviço e posteriormente demolida em Novembro de 2018. ●
¹ -
² Initially 6-car units. | Inicialmente unidades sêxtuplas.
³ 2021
Trenitalia
Trenitalia, a subsidiary of FS, or Ferrovie dello Stato Italiane, is the main rail operator in Italy. ●
Fleet Number |
Paint Scheme |
In service |
Built |
450.11
|
White and red → Multicolor on
white base → White and red
|
- |
- Fiat Ferroviaria - |
● References
Wikipedia | "Trenitalia"
Wikipedia | "Ferrovie dello Stato Italiane"
Wikipedia | "Rete Ferroviaria Italiana"
Wikipedia | "Alstom Ferroviaria"
Wikipedia | "FS ETR.450"
Gazzetta dei Trasporti | "ETR450 Pendolino, un successo tutto italiano"
Ferrovie.Info | "Aprile 1988: il viaggio di presentazione dell'ETR 450"
Ferrovie.Info | "Ferrovie: il TrenOk, il primo servizio ferroviario low cost d'Europa"
Ferrovie.Info | "Ferrovie: ultimo viaggio per l'ETR 450 n.11"
Ferrovie.Info | "Ferrovie: 6 gennaio 2015, finisce l'era del "Pendolino" delle Ferrovie dello Stato"
Thomas Sauter-Servaes (Berlin University of Technology) | "Applying low cost airline pricing strategies on European railroads" paper
Wikipedia | "Roma Termini"
Wikipedia | "Roma Termini" pt-br
1 mm → 0.039 inch
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 kg → 0,00980665 kN
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft
● How does an ETR.450 looks and sounds like in operation? Check it out here, on this video retrieved from MircoMV.
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