CP 3151 – SOREFAME/Alstom


Electric multiple unit operated by CP seen at Santo Amaro station on the Cascais Line in February 2023. This 4-car electric unit with fleet number 3151 (coupled to 3-car unit 3262) is a SOREFAME/Alstom build, included in a series of 13 units placed in service in 1998. It results from the rehabilitation by Alstom ² of vehicles manufactured in Portugal in 1958–1982 by SOREFAME. With an overall length (couplers) of 259 ft, the 4-car units can accommodate 208 seated passengers (4x52). Under normal load, they admit 320 standing passengers (4x80). Fed via one pantograph by 1500 V DC, this electric multiple unit uses four traction motors in the motor unit, two per bogie. Nominal output is 960 kW (1287 hp) ³ and starting tractive effort is 105 kN. Weight in service is 147 t. It can run in multiple command, up to 3 units, in different combinations and up to a maximum of 10 cars. Wheelset arrangement is 2' 2'+Bo' Bo'+2' 2'+2' 2' and gauge is 5 ft 5 21⁄32 in. Top speed is 56 mph. These SOREFAME/Alstom units are used exclusively in suburban services on the Cascais line.

CP, or Comboios de Portugal, is the main rail operator in Portugal and uses the 1354 miles  rail system managed by Infraestruturas de Portugal. The CP 3150-series (like the CP 3250-series) has a long and, in some respects, mixed history. I therefore leave this narrative, which may go back to 1926, to specialists in the subject. Due to the nature of their stainless steel body, these units do not require painting. However, they have polyester front panels and some details in yellow, in addition to regularly displaying advertising on the sides.

The Cascais Line, the only one in Portugal electrified at 1500 V DC and with an exceptionally intense traffic, has only two series of multiple units in service, both resulting from successive rehabilitations. They are austere units, but well built, functional and spacious, equipped with video surveillance systems and suited for the services provided. For many years, I got to know the original faces of these units, just as I saw the peculiar AEG and North British locomotives pass by so many times. And I fondly remember when some railway workers told me stories about the time when the "Sud Express" went to Estoril  or when going by train to the beach was a ritual of elegance. Here, we see the CP 3151 about to stop at Santo Amaro station, bound for Lisboa (Cais do Sodré).


Unidade múltipla eléctrica operada pela CP vista na estação de Santo Amaro na Linha de Cascais em Fevereiro de 2023. Esta unidade quadrupla eléctrica com o número de frota 3151 ¹ (acoplada à unidade tripla 3262) é uma construção SOREFAME/Alstom incluída na série de 13 unidades colocada em serviço em 1998. Resulta da reabilitação pela Alstom ² de veículos fabricados em Portugal em 1958–1982 pela SOREFAME. Com um comprimento total (engates) de 78,94 m, as unidades quádruplas podem acomodar 208 passageiros sentados (4x52). Em carga normal, admitem 320 passageiros de pé (4x80). Alimentada através de um pantógrafo por 1500 V DC, esta unidade múltipla eléctrica utiliza quatro motores de tracção na unidade motora, dois por bogie. A potência nominal é de 960 kW (1287 hp) ³ e o esforço de tracção no arranque é de 105 kN. O peso em serviço é de 147 t. Pode circular em comando múltiplo, até 3 unidades, em diversas combinações e até um máximo de 10 veículos. A disposição do rodado é 2' 2'+Bo' Bo'+2' 2'+2' 2' e a bitola é de 1668 mm. A velocidade máxima é de 90 km/h. Estas unidades SOREFAME/Alstom são utilizadas exclusivamente nos serviços suburbanos da linha de Cascais.

A CP, ou Comboios de Portugal, é o principal operador ferroviário em Portugal e utiliza o sistema ferroviário de 2179 km  gerido pela Infraestruturas de Portugal. A série CP 3150 (assim como a série CP 3250) possui uma história longa e, em determinados aspectos, difusa. Deixo por isso a sua narrativa, que pode recuar a 1926, aos especialistas do tema. Pela natureza da sua caixa em aço inoxidável, estas unidades dispensam pintura. Todavia, possuem os painéis frontais de poliéster e alguns detalhes em amarelo, para além de exibirem regularmente publicidade nas laterais.

A Linha de Cascais, única em Portugal electrificada a 1500 V DC e com um tráfego de excepcional intensidade, possui apenas duas séries de unidades múltiplas em serviço, ambas resultantes de sucessivas reabilitações. São unidades austeras, mas bem construídas, funcionais e espaçosas, equipadas com sistemas de videovigilância e adequadas aos serviços prestados. Durante muitos anos, conheci os rostos originais destas unidades, assim como vi tantas vezes passar as peculiares locomotivas AEG e North British. E recordo, com saudade, quando alguns ferroviários me contavam histórias do tempo em que o "Sud Express" ia até ao Estoril  ou de quando ir de comboio à praia era um ritual de elegância. Aqui, vemos a CP 3151 prestes a parar na estação de Santo Amaro, com destino a Lisboa (Cais do Sodré).


¹  4-car unit 3151 coupled to 3-car unit 3262, i.e. (5 00 3251-3+9 10 3151-6+5 99 3251-5+5 88 3251-8)+(5 00 3262-0+9 10 3262-1+5 88 3262-5). We take the motor unit number as the multiple unit number. ● Unidade quádrupla 3151 acoplada à unidade tripla 3262, ou seja (5 00 3251-3+9 10 3151-6+5 99 3251-5+5 88 3251-8)+(5 00 3262-0+9 10 3262-1+5 88 3262-5). Tomamos o número da unidade motora como número da unidade múltipla. 
²  Intervention carried out in the Entroncamento workshops. | Intervenção realizada nas oficinas do Entroncamento.
³  1 hp – 0,746 kW
  2018
  In fact, only one van and one CIWL coach arrived at Estoril. | De facto, chegavam ao Estoril apenas um furgão e uma carruagem CIWL.


CP 

CP, or Comboios de Portugal, is the main rail operator in Portugal and uses the rail system managed by Infraestruturas de Portugal. ●

Fleet Number

Paint Scheme

In service

Built

3151+3262

 

90 94 5 00 3251-3+

90 94 9 10 3151-6+

90 94 5 99 3251-5+

90 94 5 88 3251-8

+

90 94 5 00 3262-0+

90 94 9 10 3262-1+

90 94 5 88 3262-5

 

Yellow decoration

1998

1998

SOREFAME/Alstom

-



● References 

Wikipedia | "CP – Comboios de Portugal" pt-pt
Wikipedia | "CP 3150"
Wikipedia | "CP 3150" pt-pt
David Clough, Martin Beckett and Michael Hunt | "A Guide to Portuguese Railways
B.R. King and J.H. Price | "The Tramways of Portugal"
Portugal Ferroviário | "CP - Comboios de Portugal - 3150"
Portugal Ferroviário | "CP - Comboios de Portugal - 3250"
Wikipedia | "SOREFAME"
Wikipedia | "SOREFAME" pt-pt
Wikipedia | "Alstom"
Wikipedia | "Linha de Cascais"
Wikipedia | "Linha de Cascais" pt-pt
Wikipedia | "Praia de Santo Amaro de Oeiras" pt-pt

1 mm → 0.039 in
1 cm → 0.394 in
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 kg  → 0,00980665 kN
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft
1 m² → 10.764 sq ft

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Back to Normality

Carris 2443 – Caetano City Gold MAN 2KD