CP 2271 – SOREFAME/Alstom


Electric multiple unit operated by CP seen at Barreiro station on the Sado Line in January 2023. This electric multiple unit with fleet number 2271+2271+2271 (DT1+M+DT2) ¹ is a SOREFAME/Alstom build, included in a series of 57 triple-units placed in service in 2003–2005. It results from the rehabilitation of the CP 2100-, 2150- and 2200-series manufactured in Portugal in 1970–1984 by SOREFAME. With an overall length (couplers) of 231.3 ft, they can accommodate 264 seated passengers (79+106+79) and 2 passengers with reduced mobility. Under normal load, they admit 163 standing passengers. Fed via one Schunk WBL85 pantograph by 25 kV, 50 Hz, this electric multiple unit uses a Pawels T-25KVM transformer and four Alstom 4 EXA 2146B traction motors in the motor unit, two per bogie. Nominal output (wheels) is 960 kW (1305 hp) and starting tractive effort is 106 kN (10809 kg). Weight in service is 135.7 t. It can run in multiple units, up to 3 units. Wheelset arrangement is 2' 2'+Bo' Bo'+2' 2' and gauge is 5 ft 5 21⁄32 in. Top speed is 75 mph. This SOREFAME/Alstom build, known in Portugal as a "UTE" (Unidade Tripla Eléctrica), is used in various types of passenger services.

CP, or Comboios de Portugal, is the main rail operator in Portugal and uses the 1354 miles ² rail system managed by Infraestruturas de Portugal. The CP 2240-series includes 57 triple units rehabilitated in Portugal in 2003–2005 by Alstom ³, numbered 2241–2297. Due to the nature of their stainless steel body, these units do not require painting. However, they are decorated in red and blue or yellow with black diagonal visibility stripes. Three units, 2295, 2296 and 2297, have interior configurations adapted to "Intercidades" services. The original units, forming the CP 2100-, 2150- and 2200-series, are manufactured in Portugal in 1970, 1977 and 1987 by SOREFAME, comprising 57 multiple units numbered 2101–2124 (24), 2151–68 (18) and 2201–2215 (15) . They spend most of their lives on the Norte Line.

Like the series on which it was based, the CP 2240 provides various passenger services on the Norte Line. However, the advance of electrification broadens its horizon and for several years it has been possible to find it in other areas of the rail system. Throughout my life, I have known all series of electric multiple units well, including the CP 2100s, 2150s and 2200s, which always seemed to me austere, but well built, spacious and suitable for the services provided. As for the 2240s, they don't captivate me from the outside, but inside they're spacious and inviting, and the evolution of ride quality is remarkable. Here, escaping the approaching rain, we see CP 2271 at Barreiro station leaving platform 2 with the commuter service to Praias do Sado. 


Unidade múltipla eléctrica operada pela CP vista na estação do Barreiro na Linha do Sado em Janeiro de 2023. Esta unidade múltipla eléctrica com o número de frota 2271+2271+2271 (RP1+M+RP2) ¹ é uma construção SOREFAME/Alstom, incluída na série de 57 unidades triplas colocada em serviço em 2003–2005. Resulta da reabilitação das séries CP 2100, 2150 e 2200 fabricadas em Portugal em 1970–1984 pela SOREFAME. Com um comprimento total (engates) de 70,50 m, podem acomodar 264 passageiros sentados (79+106+79) e 2 passageiros com mobilidade reduzida. Em carga normal, admitem 163 passageiros de pé. Alimentada através de um pantógrafo Schunk WBL85 por 25 kV, 50 Hz, esta unidade múltipla eléctrica utiliza um transformador Pawels T-25KVM e quatro motores de tracção Alstom 4 EXA 2146B na unidade motora, dois por bogie. A potência nominal (rodas) é de 960 kW (1305 hp) e o esforço de tracção no arranque é de 106 kN (10809 kg). O peso em serviço é de 135,7 t. Pode circular em unidade múltipla, até 3 unidades. A disposição do rodado é 2' 2'+Bo' Bo'+2' 2' e a bitola é de 1668 mm. A velocidade máxima é de 120 km/h. Esta construção SOREFAME/Alstom é utilizada em diversos tipos de serviços de passageiros. 

A CP, ou Comboios de Portugal, é o principal operador ferroviário em Portugal e utiliza o sistema ferroviário de 2179 km ² gerido pela Infraestruturas de Portugal. A série CP 2240 inclui 57 unidades triplas reabilitadas em Portugal em 2003–2005 pela Alstom ³, numeradas 2241–2297. Pela natureza da sua caixa em aço inoxidável, estas unidades dispensam pintura. Todavia, são decoradas em vermelho e azul ou em amarelo com faixas de visibilidade diagonais pretas. Três unidades, 2295, 2296 e 2297, possuem configurações interiores adaptadas a serviços "Intercidades". As unidades originais, formando as séries CP 2100, 2150 e 2200, são fabricadas em Portugal em 1970, 1977 e 1987 pela SOREFAME, compreendendo 57 unidades múltiplas numeradas 2101–2124 (24), 2151–68 (18) e 2201–2215 (15) . Passam a maior parte das suas vidas na Linha do Norte.

Tal como as séries em que foi baseada, a CP 2240 assegura diversos serviços de passageiros na Linha do Norte. Todavia, o avanço da electrificação alarga-lhe o horizonte e desde há vários anos é possível encontrá-la em outras áreas do sistema ferroviário. Ao longo da minha vida, conheci bem todas as series de unidades múltiplas eléctricas, incluindo as CP 2100, 2150 e 2200, que sempre me pareceram austeras, mas bem construídas, espaçosas e adequadas aos serviços prestados. Quanto às 2240, não me cativam por fora, mas por dentro são espaçosas e convidativas, e a evolução da qualidade de rolamento notável. Aqui, escapando à chuva que se aproxima, vemos a CP 2271 na estação do Barreiro a deixar a plataforma 2 com o serviço suburbano para Praias do Sado. 


¹  RP1+M+RP2, 90 94 5 00 2271-2 +90 94 9 17 2271-8 +90 94 5 882271-7. 
²  2018. 
³  Intervention carried out in the Entroncamento workshops. ● Intervenção realizada nas oficinas do Entroncamento.
  It is important to point out the peculiar numbering of these series. As an example, multiple unit 2102 comprises a motor unit in the center and two driving trailers, ie – 5 00 2103-7+9 17 2102-7+5 00 2104-5. The next unit will be 5 00 2105-2+9 17 2103-5+5 00 2106-0. Consequently, the sequence 2101–2124 applies to motor units, supplemented by the odd sequence, 2101–2147, and the even sequence, 2102–2148, applied to driving trailers. As a note of interest, the original numbering of the 2102 was Mʸᶠᶜ 2102+Rʸᶠᶜ 2102+ RPʸᶠᶜ 2101. ● É importante assinalar a peculiar numeração destas séries. Como exemplo, a unidade múltipla 2102 é composta por uma unidade motora ao centro e por dois reboques piloto, ou seja – 5 00 2103-7+9 17 2102-7+5 00 2104-5. A unidade seguinte será 5 00 2105-2+9 17 2103-5+5 00 2106-0. Consequentemente, a sequência 2101–2124 aplica-se às unidades motoras, complementada pela sequência impar, 2101–2147 e pela sequência par, 2102–2148, aplicada aos reboques piloto. Como nota de interesse, a numeração original da 2102 era Mʸᶠᶜ 2102+Rʸᶠᶜ 2102+ RPʸᶠᶜ 2101.


CP

CP, or Comboios de Portugal, is the main rail operator in Portugal and uses the rail system managed by Infraestruturas de Portugal. ●

First five units in the series 

Fleet Number

Paint Scheme

In service

Built

90 94 5 00 2241-5+

90 94 9 17 2241-1+

90 94 5 88 2241-0

 

Yellow decoration

2003

2003

Alstom

-

90 94 5 00 2242-3+

90 94 9 17 2242-9+

90 94 5 88 2242-8

 

Yellow decoration

2003

2003

Alstom

-

90 94 5 00 2243-1+

90 94 9 17 2243-7+

90 94 5 88 2243-6

 

Yellow decoration

2003

2003

Alstom

-

90 94 5 00 2244-9+

90 94 9 17 2244-5+

90 94 5 88 2244-4

 

Yellow decoration

2003

2003

Alstom

-

90 94 5 00 2245-6+

90 94 9 17 2245-2+

90 94 5 88 2245-1

 

Yellow decoration

2003

2003

Alstom

-


90 94 5 00 2271-2+

90 94 9 17 2271-8+

90 94 5 88 2271-7

 

Yellow decoration

2004

2004

Alstom

-




About half an hour after leaving Barreiro, CP 2271 will stop here, on line 4 at Setúbal station, just a few minutes from its destination, Praias do Sado. On the way back, it stops on the opposite side of the station, on line 1. The central platform, lines 2 and 3, serves the Fertagus trains, connecting Setúbal to Lisbon (Roma–Areeiro). Several freight trains also pass through here. ● 

Cerca de meia hora depois de deixar o Barreiro, a CP 2271 vai parar aqui, na linha 4 da estação de Setúbal, a poucos minutos do seu destino, Praias do Sado. Quando regressar, pára no lado oposto da estação, na linha 1. A plataforma central, linhas 2 e 3, serve os comboios da Fertagus, ligando Setúbal a Lisboa (Roma–Areeiro). Por aqui passam também diversos comboios de mercadorias. ●


Rail environment under the catenary, at Setúbal station. ● Ambiente ferroviário sob a catenária, na estação de Setúbal. 


● References

Wikipedia | "CP – Comboios de Portugal" pt-pt
Wikipedia | "CP 2240"
Wikipedia | "CP 2240" pt-pt
CP | "Ficha Técnica de Automotoras – M 2151 a 2168 e R 2151 a 2186" data sheet
David Clough, Martin Beckett and Michael Hunt | "A Guide to Portuguese Railways" hand book
Portugal Ferroviário | "CP - Comboios de Portugal - 2240"
Wikipedia | "SOREFAME"
Wikipedia | "SOREFAME" pt-pt
Wikipedia | "Alstom"
Wikipedia | "Linha do Sado"pt-pt
Wikipedia | "Barreiro"
Wikipedia | "Barreiro" pt-pt

1 mm → 0.039 inch 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 kg  → 0,00980665 kN
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft 

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