CP 2609 – Groupement 50 Hz CP 6
Electric locomotive operated by CP seen at Lisboa (Santa Apolónia) station in April 2008. This electric locomotive with fleet number 2609 is a Groupement 50 Hz CP 6, included in a series of 12 units placed in service in 1974. These units preserve part of the genetic code of the SNCF BB 17000 series, but benefit from a more appealing "Nez cassé" body and bogies with a longer wheelbase (7.2 ft) ¹. Overall length (buffers) is 67.1 ft. Fed via two pantographs by 25 kV, 50 Hz, this electric locomotive uses two Alsthom TAB–660 A1 traction motors and offers a choice of two gear ratios – "Pequena Velocidade" (low speed) or "Alta Velocidade" (high speed). Nominal output (wheels) is 2868 kW (3900 hp) and starting tractive effort is 206/245 kN (21000/25000 kg). Weight in service is 78 t. Wheelset arrangement is B' B' and gauge is 5 ft 5 21⁄32 in. Top speed is 62/99 mph. This Groupement 50 Hz CP 6 is considered a universal locomotive, suitable for freight and passenger services.
CP, or Comboios de Portugal, is the main rail operator in Portugal and uses the 1354 miles ² rail system managed by Infraestruturas de Portugal. The CP 2600-series includes 12 units manufactured in France in 1974–1975 by Groupement 50 Hz (Alsthom, MTE ³, Siemens, AEG-Telefunken and Brown Boveri). Numbered 2601–2612, all units are painted in an orange and brown scheme, with white diagonal visibility stripes. They are withdrawn from service in 2011–2012. However, in 2019 the decision is taken to rehabilitate some units of the CP 2600 and 2620 series. In 2022, presumably 8 units of the CP 2600 series are back in service. The CP 2620-series includes 9 units identical to those of the CP-2600 series, assembled in Portugal in 1987 by SOREFAME and numbered 2620–2629.
During its service life, we find the CP 2600-series mainly on the North Line performing passenger and freight services. With the progress of electrification, we see it for some time on the Beira Alta Line, as well as on the Sul Line, before giving way to the CP 5600 (1993) and CP 4000 (1999) series. The CP 2600-series preserves part of the SNCF BB 17000 (1965–1968) genetic code, while still benefiting from a beautiful "Nez cassé" (broken nose) appearance derived from the SNCF BB 15000 (1971–1978), evolution of the visual concept by Paul Arzen introduced by SNCF in 1964 with the astonishing SNCF CC 40100 – one of my favorite locomotives. In Portugal, I don't remember any nickname attributed to the CP 2600-series, although from time to time, some enthusiasts mention them as "Francesinhas" (french girls) or "Rainhas do Norte" (queens of the north). Here, we see CP 2609 parked at Lisboa (Santa Apolónia) station. In the background, several "Corail" coaches associated with "Intercidades" services. ●
Locomotiva eléctrica operada pela CP vista na estação de Lisboa (Santa Apolónia) em Abril de 2008. Esta locomotiva eléctrica com o número de frota 2609 é uma Groupement 50 Hz CP 6, incluída na série de 12 unidades colocada em serviço em 1974. Estas unidades preservam parte do código genético da série SNCF BB 17000, beneficiando todavia de uma caixa "Nez cassé", mais apelativa, e de bogies com maior distância entre eixos (2,20 m) ¹. O comprimento total (tampões) é de 17,50 m. Alimentada através de dois pantógrafos por 25 kV, 50 Hz, esta locomotiva eléctrica utiliza dois motores de tracção Alsthom TAB–660 A1 e oferece a possibilidade de escolha entre duas relações de engrenagens – "Pequena Velocidade" ou "Alta Velocidade". A potência nominal (rodas) é de 2868 kW (3900 hp) e o esforço de tracção no arranque é de 206/245 kN (21000/25000 kg). O peso em serviço é de 78 t. A disposição do rodado é B' B' e a bitola é de 1668 mm. A velocidade máxima é de 100/160 km/h. Esta Groupement 50 Hz CP 6 é considerada uma locomotiva universal, adequada a serviços de mercadorias e de passageiros.
A CP, ou Comboios de Portugal, é o principal operador ferroviário em Portugal e utiliza o sistema ferroviário de 2179 km ² gerido pela Infraestruturas de Portugal. A série CP 2600 inclui 12 unidades fabricadas em França em 1974–1975 pelo Groupement 50 Hz (Alsthom, MTE ³, Siemens, AEG-Telefunken e Brown Boveri). Numeradas 2601–2612, todas as unidades são pintadas num esquema em laranja e castanho, com faixas de visibilidade diagonais brancas. São retiradas de serviço em 2011– 2012 . Todavia, em 2019 é tomada a decisão de reabilitar algumas unidades das séries CP 2600 e 2620. Em 2022, presumivelmente 8 unidades da série CP 2600 encontram-se de novo em serviço. A série CP 2620 inclui 9 unidades idênticas às da série CP 2600, montadas em Portugal em 1987 pela SOREFAME e numeradas 2620–2629.
Durante a sua vida de serviço, encontramos a série CP 2600 sobretudo na Linha do Norte a realizar serviços de passageiros e de mercadorias. Com o avanço da electrificação, vemo-la durante algum tempo na Linha da Beira Alta, assim como na Linha do Sul, antes de ceder o lugar às séries CP 5600 (1993) e CP 4000 (1999). A série CP 2600 preserva parte do código genético da SNCF BB 17000 (1965–1968), beneficiando todavia de uma bela aparência "Nez cassé" (nariz partido) derivada da SNCF BB 15000 (1971–1978), evolução do conceito visual de Paul Arzen introduzido pela SNCF em 1964 com a espantosa série SNCF CC 40100 – uma das minhas locomotivas favoritas. Em Portugal, não me recordo de nenhum cognome atribuído à serie CP 2600, ainda que de tempos a tempos alguns entusiastas as mencionem como "Francesinhas" ou "Rainhas do Norte". Aqui, vemos a CP 2609 parqueada na estação de Lisboa (Santa Apolónia). Em fundo, diversas carruagens "Corail" associadas a serviços "Intercidades". ●
¹ The SNCF BB 17000-series features bogies with a wheelbase of just 1,608 m (5 ft 3 1⁄4 in), with a natural tendency to swerve, causing the locomotive to "dance". Hence the nickname of this series, "Danseuses" (dancers). | A série SNCF BB 17000 dispõe de bogies com uma distância entre eixos de apenas 1,608 m, com natural tendência a guinar e a fazer "dançar" a locomotiva. Daí o cognome desta série, "Danseuses" (dançarinas).
² 2018.
³ MTE (Matériel de traction électrique), subsidiary of Jeumont-Schneider and Creusot-Loire, integrated into Alsthom in 1987. | MTE (Matériel de traction électrique), filial de Jeumont-Schneider e Creusot-Loire, integrada na Alsthom em 1987.
CP
CP, or Comboios de Portugal, is the main rail operator in Portugal and uses the rail system managed by Infraestruturas de Portugal. ●
Fleet Number |
Paint Scheme |
In service |
Built |
90 94 0 38 2601-1 Electric locomotive |
Orange/Brown |
- |
- Groupement 50 Hz - |
90 94 0 38 2602-9
|
Orange/Brown |
- |
- Groupement 50 Hz - |
90 94 0 38 2603-7
|
Orange/Brown |
- |
- Groupement 50 Hz - |
90 94 0 38 2604-5
|
Orange/Brown |
- |
- Groupement 50 Hz - |
90 94 0 38 2605-2
|
Orange/Brown |
- |
- Groupement 50 Hz - |
90 94 0 38 2606-0
|
Orange/Brown |
- |
- Groupement 50 Hz - |
90 94 0 38 2607-8
|
Orange/Brown |
- |
- Groupement 50 Hz - |
90 94 0 38 2608-6
|
Orange/Brown |
- |
- Groupement 50 Hz - |
90 94 0 38 2609-4
|
Orange/Brown |
- |
- Groupement 50 Hz - |
90 94 0 38 2610-2
|
Orange/Brown |
- |
- Groupement 50 Hz - |
90 94 0 38 2611-0
|
Orange/Brown |
- |
- Groupement 50 Hz - |
90 94 0 38 2612-8
|
Orange/Brown |
- |
- Groupement 50 Hz - |
● References
Wikipedia | "CP – Comboios de Portugal"
Wikipedia | "CP – Comboios de Portugal" pt-pt
Wikipedia | "CP 2600"
Wikipedia | "CP 2600" pt-pt
CP | "Ficha Técnica de Locomotivas Eléctricas – 2601–2612" data sheet
David Clough, Martin Beckett and Michael Hunt | "A Guide to Portuguese Railways" hand book
TrainSpotter | "2600, uma lenda sobre carris" magazine
Train Logistic | "Série 2600 – Ficha Técnica"
Wikipedia | "50-Hz-Arbeitsgemeinschaft"
Archives du Chemin de Fer/Ferrovissime | "Fernand Nouvion et la DETE"
Wikipedia | "Alsthom"
Wikipedia | "SOREFAME"
Wikipedia | "SOREFAME" pt-pt
Wikipedia | "Nez Cassé"
Wikipedia | "Paul Arzens"|
Wikipedia | "SNCF CC 40100"
Wikipedia | "SNCF BB 17000"
Wikipedia | "SNCF BB 15000"
Wikipedia | "Linha do Norte"
Wikipedia | "Linha do Norte" pt-pt
Wikipedia | "Lisboa (Santa Apolónia)"
Wikipedia | "Lisboa (Santa Apolónia)" pt-pt
Diário de Notícias | "45 milhões para recuperar 70 comboios da CP até 2022"
1 mm → 0.039 inch
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 kg → 0,00980665 kN
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft
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