Renfe 592-207 – MACOSA–ATEINSA/TCR de Valladolid


Diesel-hydraulic multiple unit operated by CP seen at Mafra station on the Oeste Line in May 2019. This diesel-hydraulic multiple unit with fleet number 592-207 ¹ is a MACOSA–ATEINSA ² build, rehabilitated by the TCR de Valladolid. It is owned by Renfe (or Renfe-Operadora) and operated by CP (Comboios de Portugal) on a lease basis. With an overall length (couplers) of 230.4 ft, they can accommodate 200 seated passengers (64+72+64). Each motor unit uses two 250 kW (340 hp) MAN D3256 BTXUE ³ diesel engines driving two Voith L211r hydraulic transmissions. Nominal output is 1000 kW (1360 hp). Weight in service is 131 t. It can run in multiple units, up to 3 units. Wheelset arrangement is 1'A' A'1'+2' 2'+1'A' A'1' and gauge is 5 ft 5 21⁄32 in. Top speed is 87 mph. This MACOSA–ATEINSA/TCR de Valladolid build, known in Portugal as a "UTD" (Unidade Tripla Diesel), is used in various types of passenger services. 

CP, or Comboios de Portugal, is the main rail operator in Portugal and uses the 1354 miles  rail system managed by Infraestruturas de Portugal. This unit is put into service in Spain in 1983 by Renfe, included in the Renfe 592-series, comprising 70 units manufactured by MACOSA and ATEINSA in 1981–1984 and numbered 592-001–592-070. It is at that time the 592-063. Later (2002?), it is rehabilitated by the TCR of Valladolid  and included in the sub-series Renfe 592-2, comprising 27 units numbered 592-202–592-228 and placed in service in 2001–2004. It then becomes 592-207. It is in this configuration that this and other units  are later revised and leased to CP and put into service on sections awaiting electrification, taking the place of  the CP 0600- and 0650-series retired from service in 2011–2012. They all receive a yellow, white and gray paint scheme. In Spain, these units are nicknamed "Camellos", due to the silhouette created by the air conditioning equipment, reminiscent of the humps of that animal.

In Portugal, we initially find the Renfe 592- and 592-2-series on the Douro and Minho Lines carrying out various passenger services, including the international connection Porto–Vigo. Later, several units migrate to the central region. In Portugal, I meet the "Camellos" for the first time on the Oeste Line and without an affective memory of them, great empathy does not result from that moment. Among other things, I dislike the expressive vibration levels – but I like the reversible seats and the large windows. In general, acceptable railcars, but below my expectations. Of course, many Spanish enthusiasts disagree – and I accept their point of view. Born in 1981–1984, the air-conditioned "Camellos", with good performance, have a long and interesting history in Spain, as well as unexpected chapters in Argentina and Portugal. Despite not captivating me, the operational, social and historical value of these units is undeniable. Here, we see Renfe 592-207 at Mafra station, waiting to depart for Caldas da Rainha, through the rolling hills of western Portugal.


Unidade múltipla diesel-hidráulica operada pela CP vista na estação de Mafra na Linha do Oeste em Maio de 2019. Esta unidade múltipla diesel-hidráulica com o número de frota 592-207 ¹, é uma construção MACOSA–ATEINSA ², reabilitada pelos TCR de Valladolid. É propriedade da Renfe (ou Renfe-Operadora) e operada pela CP (Comboios de Portugal) em regime de aluguer. Com um comprimento total (engates) de 70,21 m pode acomodar 200 passageiros sentados (64+72+64). Cada unidade motora utiliza dois motores diesel MAN D3256 BTXUE de 250 kW (340 hp) ³ accionando duas transmissões hidráulicas Voith L211r. A potência nominal é de 1000 kW (1360 hp). O peso em serviço é de 131 t. Pode circular em unidade múltipla, até 3 unidades. A disposição do rodado é 1'A' A'1'+2' 2'+1'A' A'1' e a bitola é de 1668 mm. A velocidade máxima é de 140 km/h. Esta construção MACOSA–ATEINSA/TCR de Valladolid é utilizada em diversos tipos de serviços de passageiros.

A CP, ou Comboios de Portugal, é o principal operador ferroviário em Portugal e utiliza o sistema ferroviário de 2179 km  gerido pela Infraestruturas de Portugal. Esta unidade é colocada em serviço em Espanha em 1983 pela Renfe, incluída na série Renfe 592, compreendendo 70 unidades fabricadas pela MACOSA e pela ATEINSA em 1981–1984 e numeradas 592-001–592-070. É nessa altura a 592-063. Mais tarde (2002?), é reabilitada pelos TCR de Valladolid  e incluída na sub-série Renfe 592-2, compreendendo 27 unidades numeradas 592-202–592-228 e colocadas em serviço em 2001–2004. Passa então a ser a 592-207. É nesta configuração que esta e outras unidades  são posteriormente revistas e alugadas à CP e colocadas em serviço nos troços a aguardar a electrificação, tomando o lugar das séries CP 0600 e 0650 retiradas de serviço em 2011–2012. Recebem todas um esquema de pintura em amarelo, branco e cinzento. Em Espanha, estas unidades são apelidadas de "Camellos", devido à silhueta criada pelos equipamentos de ar condicionado, a lembrar as bossas desse animal.

Em Portugal, encontramos inicialmente as séries Renfe 592 e 592-2 nas Linhas do Douro e do Minho a realizar diversos serviços de passageiros, incluindo a ligação internacional Porto–Vigo. Mais tarde, várias unidades migram para a região centro. Em Portugal, encontro as "Camellos" pela primeira vez na Linha do Oeste e sem memória afectiva sobre elas não resulta desse momento grande empatia. Entre outros aspectos, desagradam-me os expressivos níveis de vibração – mas gosto dos assentos reversíveis e das janelas amplas. No geral, automotoras aceitáveis, mas aquém das minhas expectativas. Claro que muitos entusiastas espanhóis discordam – e aceito o seu ponto de vista. Nascidas em 1981–1984, as "Camellos", com ar condicionado e bom desempenho, têm em Espanha uma longa e interessante história, assim como inesperados capítulos na Argentina e em Portugal. Apesar de não me cativarem, é inegável o valor operacional, social e histórico destas unidades. Aqui, vemos a Renfe 592-207 na estação de Mafra, a aguardar a partida para as Caldas da Rainha, por entre as ondulantes colinas do Oeste de Portugal.


¹  It is important to point out the peculiar numbering of these series. As an example, the multiple unit 202 comprises two motor units and an intermediate trailer (M+Ri+M), i.e. – 9-592-203-4+7-592-202-6+9-592 -204-2. The next unit will be 9-592-205-9+7-592-203-6+9-592-206-7. The number of the intermediate trailer is taken as the number of the triple unit. Thus, the unit described is 207, or 9-592-213-3+7-592-207-5+9-592-214-1, originally numbered 9-592-125-9+7-592-063-2+9-592-126-7. ● É importante assinalar a peculiar numeração destas séries. Como exemplo, a unidade múltipla 202 é composta por duas unidades motoras e por um reboque intermédio (M+Ri+M), ou seja – 9-592-203-4+7-592-202-6+9-592-204-2. A unidade seguinte será 9-592-205-9 +7-592-203-6+ 9-592-206-7. Toma-se o número do reboque intermédio como número da unidade tripla. Assim, a unidade descrita é a 207, ou 96-71-9-592-213-3+ 90-71-7-592-207-5+96-71-9-592-214-1, originalmente numerada como 9-592-125-9+7-592-063-2+9-592-126-7.
²  Motor units manufactured by MACOSA, intermediate trailer manufactured by ATEINSA. ● Unidades motoras fabricadas pela MACOSA, reboque intermédio fabricado pela ATEINSA. 
³  Depending on the sources, 210 kW (285 hp)/250 kW (340 hp) MAN D2866 LUE 601 or 250 kW (340 hp) MAN D3256 BTXUE. ● Consoante as fontes, MAN D2866 LUE 601 de 210 kW (285 hp)/250 kW (340 hp) ou MAN D3256 BTXUE de 250 kW (340 hp).  
⁴  2018.
  TCR de Valladolid (Taller Central de Reparaciones de Valladolid). 
  Along with Renfe 592-series units. ● A par de unidades da série Renfe 592.


CP 

CP, or Comboios de Portugal, is the main rail operator in Portugal and uses the rail system managed by Infraestruturas de Portugal. ●

Fleet Number

Paint Scheme

In service

Built

96 71 9-592-213-3+

90 71 7-592-207-5+

96 71 9-592-214-1

 

Renfe

Orange, white and gray

 

CP

Yellow, white and gray

 

Renfe

2002?

(1983)

Rb 2002?

TCR de Valladolid

-




Double track section on the approach to Mafra station on the Oeste line. ● Troço de via dupla na aproximação à estação de Mafra na linha do Oeste.


● References 

Wikipedia | "CP – Comboios de Portugal" pt-pt
Wikipedia | "Renfe"
Wikipedia | "Renfe" pt-pt
Wikipedia | "Renfe 592"
Wikipedia | "Renfe 592" es-es
Wikipedia | "CP 592"
Wikipedia | "CP 592" pt-pt
ListadoTren | "Renfe Operadora - 592"
Wikipedia | "MACOSA"
Wikipedia | "MACOSA" pt-br
Wikipedia | "Linha do Oeste"
Wikipedia | "Linha do Oeste" pt-pt
Wikipedia | "Mafra"
Wikipedia | "Mafra" pt-pt

1 mm → 0.039 inch 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 kg  → 0,00980665 kN
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft 

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