CP 0466 – SOREFAME/EMEF-GOP


Diesel-hydraulic multiple unit operated by CP seen at Lisboa (Santa Apolónia) station in January 2008. This diesel-hydraulic multiple unit with fleet number 0466+0466 (M+T) ¹, motor unit in the foreground, is a SOREFAME/EMEF-GOP build, included in a series of 19 double-units placed in service in 1999. It results from the rehabilitation of the CP 0400-series manufactured in Portugal in 1965–1966 by SOREFAME. With an overall length of 170.5 ft, they can accommodate 164 seated passengers, 40 of these in first class. The motor unit uses two 298 kW (405 hp) Cummins NTA855-R3 diesel engines and a Niigata Converter CO hydraulic transmission. Nominal output (wheels) is 493 kW (671 hp) and starting tractive effort is 83 kN (8500 kg). Weight in service is 92.7 t. It can run in multiple units, up to 3 units. Wheelset arrangement is 1'A' A'1'+2 '2' and gauge is 5 ft 5 21⁄32 in. Top speed is 75 mph. This SOREFAME/EMEF-GOP build, known in Portugal as a "UDD" (Unidade Dupla Diesel), is used in various types of passenger services. 

CP, or Comboios de Portugal, is the main rail operator in Portugal and uses the 1354 miles ² rail system managed by Infraestruturas de Portugal. The CP 0450-series includes 19 double units rehabilitated in Portugal in 1999 by EMEF-GOP ³, numbered 0451–0469+0451–0469 (M+R). Due to the nature of their stainless steel body, these units do not require painting. However, they are decorated in two shades of blue. Two units, 0459 and 0461, adapted for "Intercidades" services, are distinguished by their yellow decoration, with black diagonal visibility stripes. The original units, forming the CP 400-series, are manufactured in Portugal in 1965–1966 by SOREFAME, numbered Mʸᶠᶜ 401–419+Rʸᶠᶜ 401–419, and equipped with Rolls-Royce engines and transmissions. They spend most of their lives in the northern region. 

Following in the footsteps of the series on which it was based, we initially find the CP 0450 on the Minho Line and on the Braga branch line performing various passenger services, including the international connection Porto–Vigo. We also find it on the Douro Line. With the progress of electrification, several units migrate to the central region, serving the Linha do Oeste and the Figueira da Foz and Lousã branches. Later, they reach the southern region. In my youth, I travel countless times on the CP 0400s, especially on the Minho Line, and I always find them appealing with their "silver" finish and illustrious Rolls-Royce "heart". And it intrigues me to hear about an international service they would have made in the sixties, between Porto and Salamanca, with a connection to Madrid – what a beautiful trip!  With the CP 0450 series units, however, the relationship is less personal – I understand their reason for being, but, as with the CP 0350, they don't captivate me. I ride them on the Oeste Line and – for what really matters – they seem reasonably comfortable and competent. And it saddens me to see them constantly desecrated by "graffiti". Here, on a cold winter morning, the first of the year, we surprise CP 0466 at Lisboa (Santa Apolónia) station, waiting for departure. In the destination display, the expression "Marcha" denotes an empty run, allowing the unit to be repositioned at another point in the rail system.


Unidade múltipla diesel-hidráulica operada pela CP vista na estação de Lisboa (Santa Apolónia) em Janeiro de 2008. Esta unidade múltipla diesel-hidráulica com o número de frota 0466+0466 (M+R) ¹, motora em primeiro plano, é uma construção SOREFAME/EMEF-GOP, incluída na série de 19 unidades duplas colocada em serviço em 1999. Resulta da reabilitação da série CP 0400 fabricada em Portugal em 1965–1966 pela SOREFAME. Com um comprimento total (tampões) de 51,96 m, podem acomodar 164 passageiros sentados, 40 dos quais em primeira classe. A unidade motora utiliza dois motores diesel Cummins NTA855-R3 de 298 kW (405 hp) e transmissão hidráulica Niigata Converter CO. A potência nominal (rodas) é de 493 kW (671 hp) e o esforço de tracção no arranque é de 83 kN (8500 kg). O peso em serviço é de 92,7 t. Pode circular em unidade múltipla, até 3 unidades. A disposição do rodado é 1'A' A'1'+2' 2' e a bitola é de 1668 mm. A velocidade máxima é de 120 km/h. Esta construção SOREFAME/EMEF-GOP é utilizada em diversos tipos de serviços de passageiros.

A CP, ou Comboios de Portugal, é o principal operador ferroviário em Portugal e utiliza o sistema ferroviário de 2179 km ² gerido pela Infraestruturas de Portugal. A série CP 0450 inclui 19 unidades duplas reabilitadas em Portugal em 1999 pela EMEF-GOP ³, numeradas 0451–0469+0451–0469 (M+R). Pela natureza da sua caixa em aço inoxidável, estas unidades dispensam pintura. Todavia, são decoradas em dois tons de azul. Duas unidades, 0459 e 0461, adaptadas a serviços "Intercidades", distinguem-se pela decoração em amarelo, com faixas de visibilidade diagonais pretas. As unidades originais, formando a série CP 400, são fabricadas em Portugal em 1965–1966 pela SOREFAME, numeradas Mʸᶠᶜ 401–419+Rʸᶠᶜ 401–419, e equipadas com motores e transmissões Rolls-Royce. Passam a maior parte das suas vidas na região norte.

Seguindo os passos da série em que foi baseada, encontramos inicialmente a CP 0450 na Linha do Minho e no ramal de Braga a realizar diversos serviços de passageiros, incluindo a ligação internacional Porto–Vigo. Também a encontramos na Linha do Douro. Com o avanço da electrificação, várias unidades migram para a região centro, servindo a Linha do Oeste e os ramais da Figueira da Foz e da Lousã. Mais tarde, chegam à região sul. Na minha juventude, viajo inúmeras vezes nas CP 0400, sobretudo na linha do Minho, e acho-as sempre apelativas com o seu acabamento "prateado" e ilustre "coração" Rolls-Royce. E intriga-me ouvir falar de um serviço internacional que teriam feito nos anos sessenta, entre o Porto e Salamanca, com ligação a Madrid – que bela viagem!  Já com as unidades da série CP 0450, a relação é menos pessoal – compreendo-lhes a razão de ser, mas, tal como no caso das CP 0350, não me cativam. Viajo nelas na linha do Oeste e – para aquilo que de facto interessa – parecem-me razoavelmente confortáveis e competentes. E entristece-me vê-las constantemente profanadas por "graffiti". Aqui, numa fria manhã de inverno, a primeira do ano, surpreendemos a CP 0466 na estação de Lisboa (Santa Apolónia), a aguardar a partida. No indicador de destino, a expressão "Marcha" denota uma circulação em vazio, permitindo o reposicionamento da unidade noutro ponto do sistema ferroviário.  


¹  Motor unit and trailer, 7 05 0466-5+5 00 0466-0. | Unidade motora e reboque, 7 05 0466-5+5 00 0466-0.
²  2018. 
³  EMEF (Empresa de Manutenção de Equipamento Ferroviário, S.A.)-GOP (Grupo Oficinal do Porto). In 2020, EMEF is extinguished and integrated into CP, Comboios de Portugal | EMEF (Empresa de Manutenção de Equipamento Ferroviário, S.A.)-GOP (Grupo Oficinal do Porto). Em 2020, a EMEF é extinta e integrada na CP, Comboios de Portugal.
  As I found out later, it was the international connection Porto–Salamanca. It took place three times a week and allowed passengers to continue their journey to Madrid, or even Paris. Made available at the end of the 1960s, until now I have not been able to verify its chronology through official documents. | Como vim a descobrir mais tarde, tratava-se da ligação internacional Porto–Salamanca. Realizava-se três vezes por semana e permitia aos passageiros continuar a viagem até Madrid, ou mesmo a Paris. Disponibilizada no final dos anos sessenta, não consegui até agora verificar por meio de documentos oficiais a sua cronologia.


CP 

CP, or Comboios de Portugal, is the main rail operator in Portugal and uses the rail system managed by Infraestruturas de Portugal. ●

First five units in the series 

Fleet Number

Paint Scheme

In service

Built

90 94 7 05 0451-7+

90 94 5 00 0451-2 

 

2-tone blue decoration

1999

1999

EMEF-GOP

-

90 94 7 05 0452-5+

90 94 5 00 0452-0

 

2-tone blue decoration

1999

1999

EMEF-GOP

-

90 94 7 05 0453-3+

90 94 5 00 0453-8

 

2-tone blue decoration

1999

1999

EMEF-GOP

-

90 94 7 05 0454-1+

90 94 5 00 0454-6

 

2-tone blue decoration

1999

1999

EMEF-GOP

-

90 94 7 05 0455-8+

90 94 5 00 0455-3

 

2-tone blue decoration

1999

1999

EMEF-GOP

-


90 94 7 05 0466-5+

90 94 5 00 0466-0

 

2-tone blue decoration

1999

1999

EMEF-GOP

-



● References 

Wikipedia | "CP – Comboios de Portugal" pt-pt
Wikipedia | "CP 0400" pt-pt
Wikipedia | "CP 0450"
Wikipedia | "CP 0450" pt-pt
CP | "Ficha Técnica de Automotoras – M 401 a 419 e R 401 a 419" data sheet
David Clough, Martin Beckett and Michael Hunt | "A Guide to Portuguese Railwayshand book
Portugal Ferroviário | "CP - Comboios de Portugal - 0450"
Comboios em Portugal | "Automotoras UDD 0450 CP" article
Wikipedia | "SOREFAME"
Wikipedia | "SOREFAME" pt-pt
Wikipedia | "EMEF" pt-pt
Transportes XXI | "O serviço das 0450 na Lousã"
Wikipedia | "Lisboa (Santa Apolónia)" pt-pt

1 mm → 0.039 inch 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 kg  → 0,00980665 kN
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft 

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